Magnety jsou u malého měřítka 1/43 dost diskutovanou věcí...
POZOR!!!Tento příspěvek se nevztahuje na dospělácká auta, nýbrž na hračkové prcky, a jeho přečtením můžete nabýt dojmu buď o infantilnosti autora, nebo přijít o své autodráhové ideály...
Nechci si hrát na chytrého, (kterým určitě nejsem), ale jelikož jsem pár lidem na toto téma odpovídal přes mail, (a předpokládám, že už jsou určitě členy tohoto DF), pokusím se to z mého pohledu nějak shrnout...
Magnet u
HRAČKOVÝCH autodráh, ať už Artin, Carrera, nebo SCX Compact, slouží k přítlaku autíčka na kovové kolejnice, tak aby auto sedělo a nevypadlo v každé zatáčce.
Samozřejmě na to má vliv i váha auta, těžiště, napájecí napětí a ovladač a tím pádem výkon motoru.
To jsou všeobecně známé vlastnosti, (další z mých objevených Amerik)

, ale jde mi spíše o to, udělat si hraní s autíčky více zábavnější, tak aby auto nesedělo jak přilepené a jemně reagovalo na ovladač.
A to se dá docílit buď změnou síly magnetu, nebo "přetuněním" celého podvozku auta.
Podvozek má svoje vlákno, toto vlákno bych chtěl spíše pojednat
magneticky.
Každý výrobce auta, má svůj vlastní systém uchycení magnetů, a používá také rozdílné typy magnetů.
Prvním typem je klasický černý feritový magnet, používaný značkou Artin a dalšími no name čínskými výrobci.
Magnet se dá dobře řezat a brousit dle požadované velikosti, a tím pádem i magnetické síly.
Jeho nevýhodou je, pokud na něj necháte dlouhodobě působit silnější neodymový magnet, přijde o svou magnetickou sílu.
Jeho výměna je jednoduchá, stačí vypáčit a na jeho místo dolepit jiný, třeba neo a silnější...
1.jpg
Druhým, rozšířenějším typem jsou magnety neodymové, (slitina neodym-železo-bor), které se vyrábí v mnoha velikostech a tím pádem i různé magnetické síle.
Výhodou je přesně definovaná síla magnetického přítlaku jednotlivých typů, a různé rozměry, které se dají univerzálně použít.
Já sám používám hodnoty 1 kg, 0,6kg, 0,7kg, 0,48kg, dle požadavků na vlastnosti auta.
Jejich velkou nevýhodou je to, pokud je zahřejete ať řezáním, nebo broušením, přijdou o svůj magnetismus a stane se z nich kus železa.
Osobně odzkoušeno, bohužel to tak je...
http://www.autodraha-forum.cz/viewtopic.php?f=71&t=242
A teď proč to vlastně píšu...
Při "ladění" magnetického přítlaku, jsem se potkal s několika způsoby uchycení magnetů a každý způsob lze trochu "otunit".
Varianta 1 uchycení u Cartronic, SCX, a některých, zejména novějších Carrer GO... magnet zevnitř...
2.jpg
Pod magnet lze vyříznout, či vystříhnout z kartonu podložky,magnet přizvednout dle požadavku a vmáčknout zpět. 0,5 mm dokáže divy...
Varianta 2 u starších Carrer GO, Wingo, a dalších "pigmejských" klonů...magnet zvenku...
4.jpg
Tato varianta vypodložit nejde, vypodložením by se magnetická síla naopak zvýšila, (Carrera Go má standartně sílu 1,5 kg, aby auta dávala loopingy...fuj

),a řešení zeslabením přítlaku, je buď výměna za menší, (pokud ho máte), nebo úprava jiného, (slabšího na menší), který se tam vejde...
Lze také koupit Carrera "tunnigové" magnety, které jsou rozměrově stejné, ale se silou buď jen 1 kg, popřípadě 2 kg !!! (ty vám ale zvednou i kolejničky)...a ještě k tomu za éčka...
Řezat to nejde, brousit taky ne, zahřát už vůbec ne, a jak tedy na to?...ale je to křehké...
Kde neví šedá kůra, vždy pomůže hrubá síla.
Otestoval jsem tkzv. svěrákový způsob, kterým jsem původně dlouhý neo magnet o síle 0,6 kg, "umravnil" na 2/3 délky a jeho sílu na 0,4 kg.
3.jpg
Tím že malý svěráček má tvarované čelisti, jsem po kouskách magnet "ožvejkal" na požadovanou délku, která se do lože Carrery vejde, (viz foto 3), a jako pomocník na zafixování jsem ho olepil lepenkou...nehezké, ale funkční...
Na jeho jízdních vlastnostech je to potom hodně znát (1,5 kg versus 0,4 kg), slabší magnet motoru dost odlehčí, a policejní Porsche krásně mrská zadkem...
Vlivů na jízdní vlastnosti je dalších asi tak 68,
ale to je na jiná vlákna, tolik o mě a mém vztahu k magnetům...Howgh

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.