Ovladače autodráh měřítka 1:43...

Moderátor: hydrostar

Odpovědět
Zpráva
Autor
iwaver
Příspěvky: 8
Registrován: 31 srp 2014, 09:10

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#11 Příspěvek od iwaver » 23 bře 2015, 22:53

zdravím, měl jsem kdysi ovladače SCX a co si matně vzpomínám, tak měly odpor asi 32ohm
Dělal jsem si na něm úpravu pro brzdu a regulaci napětí pružiny spouště. Zablokoval jsem tlačítko turba a pod levý šroubek co drží odpor jsem přidal odizolovaný plech brzdy, na který pak najížděl kontakt palce a pod pravý šroubek jsem přidal plech, který po najetí palce v podstatě odpor vyřazoval.
ovl SCX compact df.jpg
Pak na druhém obr. je vpravo vidět bílá koncovka pro táhla RC serv a v tom oku je pružina palce. Do krytu jsem vyvrtal díru pro šroubek, který se v ní volně otáčel a jelikož pružina byla prostrčena v oku té koncovky, tak se neotáčela, ale šroubováním šroubku v té koncovce se koncovka vysouvala a pružinu napínala nebo povolovala, podle toho jak jsem chtěl měnit tlak na spoušť.
ovl SCX compact uprava df.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#12 Příspěvek od RUMOV » 24 bře 2015, 00:23

Děkuji za odpověd, chtěl bych ho také malinko poladit, ale v rámci prcků...bez brzdy. :oops:

To ladění pružiny je skvělej nápad díky...
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#13 Příspěvek od Jirka B » 25 bře 2015, 20:25

To RUMOV- také používám různé typy ovladačů přez carreru až po různé od žluté řeky.Ale na všech jsem si dodělával brzdu.Je to přece jen lepší když to brzdí a není to nic složitého.

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#14 Příspěvek od RUMOV » 25 bře 2015, 20:59

Jirko děkuji, mám v plánu udělat nějaký "univerzální " nastavitelný ovladač pro prcky. (i když vím že to dost dobře nejde, každá dráha má své). :) tak snad je "Rumoringovský ovladač". :lol:

Zatím začnu experimentovat s paralelním odporem, vůči stávajícímu odporovému vinutí ovladače,( proto ten dotaz na resistanci ovladače SCX).
Paralelní zapojení odporů-zmenšování výsledného odporu, pak už stačí jen vyvést vývody od vinutí a udělat připojení pro různé hodnoty odporů,( a tím různou hodnotu ovladače), primitivní řešení které by mohlo fungovat, alespoň u prcků ve spojení s regulací napětí. :idea:
potom bych chtěl u ovladače černá Carrera Go použít jen jedno vinutí cca 30 ohm.
A nakonec zbastlit něco úplně svého s proměnným regulovatelným odporem, jako u dospělých aut,( ostatně to právě děláš ty, ne?...spíše si myslím že už máš při svém tempu hotovo... :lol: )

Optimální resistance ovladače pro 1/43 mi připadá v rozpětí 15-40 ohmů, jde to samozřejmě stáhnout i snížením napětí, ale tady funguje ohmův zákon...I=U/R
A jako ideální napětí může být 9-10 voltů,( opět podle nastavení síly magnetů). Pokud je na autě magnet jako "imitace" váhy v pořádku, pokud je tam jako "lepidlo" na dráhu špatně... :lol:

Nechci se dotknout HO měřítka, ale po stropě jezdit nechci... :D :D

V případě prcků s magnetem jako brzda funguje právě magnet, i když bude sebevíc oddálený od kolejnice.

Až na podzim začnu frézovat drážku do dřeva, (tam žádné magnety nebudou) a brzda bude samozřejmostí..
Teď se ale chystám na výrobu startovací rampy pro měření, až bude nějaký pokrok otevřu si nový chlíveček pro ostatní názory.

Uff, to jsem se zase rozkecal.... :oops:
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#15 Příspěvek od Jirka B » 25 bře 2015, 21:14

Díval jsem se ,že řešíš elektro zařízení k dráze. A co se týká ovladače na 1/32 mám hotovo. No a právě nějaký ovladač na tomto principu bych chtěl zhotovit na 1/43.Ne tak složitý. Ale aby to mělo regulaci brzdy,a místo jednoho odporu dráhu s více odpory,jak u velkáčů.Ale to mi bude ještě chvíli trvat.

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#16 Příspěvek od RUMOV » 25 bře 2015, 21:26

jo a to je přesně to, co jsem měl na mysli...
Návod pro velký kluky vyprat na 90, aby se smrsknul, a udělat ovladač s proměnnou rezistancí cca od 15 do 50 ohmů.
Dráha, jezdec, konstrukce, vše 32, jen odpory nahradit 2 ohmovými a použít to na 43...
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#17 Příspěvek od RUMOV » 01 dub 2015, 19:58

Záhada ovladače SCX Compact vyřešena... :idea:

Rozpitval jsem ho, změřil, a hodnota odporu je 78 ohm. Tlačítko turbo ho celý překlemuje, (ne jako u Carrery, že vyřadí polovinu odporu).
IMAG3958.jpg
Samozřejmě mě napadla "vychytávka" s paralelním odporem, koupil jsem tedy drátový potenciometr 50 ohm a paralelně ho připájel k původnímu odporovému drátu. :?:
IMAG3952.jpg
Celkově je tam dost málo místa, potenciometr se tam vejde jen,tak tak, ale vejde... :roll:
IMAG3954.jpg
Výsledek??? Další objevená slepá ulička, takže tudy ne přátelé... :evil:

Ačkoliv dle para zapojení odporu 78 a 50, by měl být výsledný odpor 30 ohm, (což i ve skutečnosti i byl) se sice prcek (původně určený na 7,5voltů) na dráze jakože hýbal, ovládat se však nedal, nebyl výkon...
Při zvýšení napětí na 12 voltů, se sice ovládat i docela dal, ale odpor se změnil na ponorný vařič.
Nevím jak by to fungovalo u velkých aut a větších proudů, u prcků ale nebrat.

Jo, já vím má to na svědomí Ohm a jeho zákon, pouze připomenutí pro další průkopníky slepých uliček... :P
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Vítek

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#18 Příspěvek od Vítek » 01 dub 2015, 21:02

Mám jeden "rýpavý" dotaz. Kolik máš těch reglů?

Za experimenty a nákup šrotu je to utracený majlant za který by byl slušný regl. Pocit z vlastní cesty a slepých uliček je fakt k nezaplacení. :(
Ale možná tomu jen nerozumím. ;)

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#19 Příspěvek od RUMOV » 01 dub 2015, 22:28

Oba dva ovladače byly jako součást autodráhy SCX Compact s formulemi Ferrari a Mc Laren, za nějakých sto kaček... viz téma SCX co vylepšit..
Ne, nekupoval jsem je zvlášť, jen jsem se je snažil zužitkovat (vcelku dobře sedí v ruce) a trochu zaexperimentovat, (jsem prostě Jára Cimrman).
Jedinou investicí byl ten poťák, který mi stejně zůstal. Ostatně SCX regulátory jsem nakonec uvedl do skvěle provozuschopného stavu, s rezistancí 16 a 24 ohm.. :D

Jak, to můžete zatím hádat, :idea: až to nějak gramaticky sesmolím, pověsím to sem.. ;)
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...

#20 Příspěvek od RUMOV » 03 dub 2015, 17:06

Tak naposledy k tématu ovladače z odporového drátu měřítko 1/43...

Po nefunkčním pokusu s paralelním potenciometrem, na kterém docházelo k šíleným ztrátám, jsem na to zkusil jít z druhé strany. :idea:
Nejprve jsem u origo "dvouplotnovéhoů ovladače Go, (s naměřenou resistancí 58 ohm), odstranil jednu "plotnu" . Po dalším přeměření odporu aktivního vinutí byl pouhých 16! ohmů.
Já vím že 16+16 je 32, a do 58 něco zbývá, ale rozdíl přikládám měření celého vinutí a přechodovému odporu palce. asi..?
To samé jsem udělal i u starého ovladač carrera 50 ohm, a rázem jsem měl dva pumpičkové ovladače o hodnotách 16 a 25 ohm.
carrera 2.jpg
Zkusil jsem funkčnost a z "tvrdých" réglů se rázem staly dva, pro mě naprosto ideální,(zkoušel jsem při napětí 7-10 voltů), což je pro auta od Artinu a Carrera Go se sníženými magnety optimální napětí....

Na stole mi z každého ovladače zůstalo ležet, ještě jedno odporové vinutí, opět o hodnotě 16 a 25 ohm.

Vzal jsem tedy ovladače SCX compact, z minulého pokusu, kanibalizoval jejich původní 78 ohmové vinutí, a zkřížil je s vinutím z Carrery.

Tady s vinutím 16 ohm, z původního Go ovladače...
scx 16.jpg
A tady s vinutím 25 ohm ze starého Carrera ovladače...
scx 25.jpg
Odpor kupodivu padne do těla skvěle, stačí pouze zvětšit díru a tu nasadit na původní kolík v ovladači SCX.
Možná i tím, že ovladač SCX je pistolový, má delší chod a oproti pumpičkovému i lepší ovladatelnost, alespoň mě to tak připadá... :)
scx 2.jpg
Nakonec se přece jen zadařilo...
sklonováním SCX a Carrery vyrobil 2 kusy ovladačů mnou požadovaného odporu, s lepší ergonometrií a výrazně lepšími ovládacími vlastnostmi... ;)

Jára Cimrman :D zbytek fotek zde https://plus.google.com/u/0/communities ... 1985090129
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Odpovědět