Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Moderátor: hydrostar
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
zdravím, měl jsem kdysi ovladače SCX a co si matně vzpomínám, tak měly odpor asi 32ohm
Dělal jsem si na něm úpravu pro brzdu a regulaci napětí pružiny spouště. Zablokoval jsem tlačítko turba a pod levý šroubek co drží odpor jsem přidal odizolovaný plech brzdy, na který pak najížděl kontakt palce a pod pravý šroubek jsem přidal plech, který po najetí palce v podstatě odpor vyřazoval. Pak na druhém obr. je vpravo vidět bílá koncovka pro táhla RC serv a v tom oku je pružina palce. Do krytu jsem vyvrtal díru pro šroubek, který se v ní volně otáčel a jelikož pružina byla prostrčena v oku té koncovky, tak se neotáčela, ale šroubováním šroubku v té koncovce se koncovka vysouvala a pružinu napínala nebo povolovala, podle toho jak jsem chtěl měnit tlak na spoušť.
Dělal jsem si na něm úpravu pro brzdu a regulaci napětí pružiny spouště. Zablokoval jsem tlačítko turba a pod levý šroubek co drží odpor jsem přidal odizolovaný plech brzdy, na který pak najížděl kontakt palce a pod pravý šroubek jsem přidal plech, který po najetí palce v podstatě odpor vyřazoval. Pak na druhém obr. je vpravo vidět bílá koncovka pro táhla RC serv a v tom oku je pružina palce. Do krytu jsem vyvrtal díru pro šroubek, který se v ní volně otáčel a jelikož pružina byla prostrčena v oku té koncovky, tak se neotáčela, ale šroubováním šroubku v té koncovce se koncovka vysouvala a pružinu napínala nebo povolovala, podle toho jak jsem chtěl měnit tlak na spoušť.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Děkuji za odpověd, chtěl bych ho také malinko poladit, ale v rámci prcků...bez brzdy. 
To ladění pružiny je skvělej nápad díky...
To ladění pružiny je skvělej nápad díky...
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
To RUMOV- také používám různé typy ovladačů přez carreru až po různé od žluté řeky.Ale na všech jsem si dodělával brzdu.Je to přece jen lepší když to brzdí a není to nic složitého.
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Jirko děkuji, mám v plánu udělat nějaký "univerzální " nastavitelný ovladač pro prcky. (i když vím že to dost dobře nejde, každá dráha má své).
tak snad je "Rumoringovský ovladač".
Zatím začnu experimentovat s paralelním odporem, vůči stávajícímu odporovému vinutí ovladače,( proto ten dotaz na resistanci ovladače SCX).
Paralelní zapojení odporů-zmenšování výsledného odporu, pak už stačí jen vyvést vývody od vinutí a udělat připojení pro různé hodnoty odporů,( a tím různou hodnotu ovladače), primitivní řešení které by mohlo fungovat, alespoň u prcků ve spojení s regulací napětí.
potom bych chtěl u ovladače černá Carrera Go použít jen jedno vinutí cca 30 ohm.
A nakonec zbastlit něco úplně svého s proměnným regulovatelným odporem, jako u dospělých aut,( ostatně to právě děláš ty, ne?...spíše si myslím že už máš při svém tempu hotovo...
)
Optimální resistance ovladače pro 1/43 mi připadá v rozpětí 15-40 ohmů, jde to samozřejmě stáhnout i snížením napětí, ale tady funguje ohmův zákon...I=U/R
A jako ideální napětí může být 9-10 voltů,( opět podle nastavení síly magnetů). Pokud je na autě magnet jako "imitace" váhy v pořádku, pokud je tam jako "lepidlo" na dráhu špatně...
Nechci se dotknout HO měřítka, ale po stropě jezdit nechci...
V případě prcků s magnetem jako brzda funguje právě magnet, i když bude sebevíc oddálený od kolejnice.
Až na podzim začnu frézovat drážku do dřeva, (tam žádné magnety nebudou) a brzda bude samozřejmostí..
Teď se ale chystám na výrobu startovací rampy pro měření, až bude nějaký pokrok otevřu si nový chlíveček pro ostatní názory.
Uff, to jsem se zase rozkecal....
Zatím začnu experimentovat s paralelním odporem, vůči stávajícímu odporovému vinutí ovladače,( proto ten dotaz na resistanci ovladače SCX).
Paralelní zapojení odporů-zmenšování výsledného odporu, pak už stačí jen vyvést vývody od vinutí a udělat připojení pro různé hodnoty odporů,( a tím různou hodnotu ovladače), primitivní řešení které by mohlo fungovat, alespoň u prcků ve spojení s regulací napětí.
potom bych chtěl u ovladače černá Carrera Go použít jen jedno vinutí cca 30 ohm.
A nakonec zbastlit něco úplně svého s proměnným regulovatelným odporem, jako u dospělých aut,( ostatně to právě děláš ty, ne?...spíše si myslím že už máš při svém tempu hotovo...
Optimální resistance ovladače pro 1/43 mi připadá v rozpětí 15-40 ohmů, jde to samozřejmě stáhnout i snížením napětí, ale tady funguje ohmův zákon...I=U/R
A jako ideální napětí může být 9-10 voltů,( opět podle nastavení síly magnetů). Pokud je na autě magnet jako "imitace" váhy v pořádku, pokud je tam jako "lepidlo" na dráhu špatně...
Nechci se dotknout HO měřítka, ale po stropě jezdit nechci...
V případě prcků s magnetem jako brzda funguje právě magnet, i když bude sebevíc oddálený od kolejnice.
Až na podzim začnu frézovat drážku do dřeva, (tam žádné magnety nebudou) a brzda bude samozřejmostí..
Teď se ale chystám na výrobu startovací rampy pro měření, až bude nějaký pokrok otevřu si nový chlíveček pro ostatní názory.
Uff, to jsem se zase rozkecal....
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Díval jsem se ,že řešíš elektro zařízení k dráze. A co se týká ovladače na 1/32 mám hotovo. No a právě nějaký ovladač na tomto principu bych chtěl zhotovit na 1/43.Ne tak složitý. Ale aby to mělo regulaci brzdy,a místo jednoho odporu dráhu s více odpory,jak u velkáčů.Ale to mi bude ještě chvíli trvat.
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
jo a to je přesně to, co jsem měl na mysli...
Návod pro velký kluky vyprat na 90, aby se smrsknul, a udělat ovladač s proměnnou rezistancí cca od 15 do 50 ohmů.
Dráha, jezdec, konstrukce, vše 32, jen odpory nahradit 2 ohmovými a použít to na 43...
Návod pro velký kluky vyprat na 90, aby se smrsknul, a udělat ovladač s proměnnou rezistancí cca od 15 do 50 ohmů.
Dráha, jezdec, konstrukce, vše 32, jen odpory nahradit 2 ohmovými a použít to na 43...
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Záhada ovladače SCX Compact vyřešena...
Rozpitval jsem ho, změřil, a hodnota odporu je 78 ohm. Tlačítko turbo ho celý překlemuje, (ne jako u Carrery, že vyřadí polovinu odporu). Samozřejmě mě napadla "vychytávka" s paralelním odporem, koupil jsem tedy drátový potenciometr 50 ohm a paralelně ho připájel k původnímu odporovému drátu.
Celkově je tam dost málo místa, potenciometr se tam vejde jen,tak tak, ale vejde...
Výsledek??? Další objevená slepá ulička, takže tudy ne přátelé...
Ačkoliv dle para zapojení odporu 78 a 50, by měl být výsledný odpor 30 ohm, (což i ve skutečnosti i byl) se sice prcek (původně určený na 7,5voltů) na dráze jakože hýbal, ovládat se však nedal, nebyl výkon...
Při zvýšení napětí na 12 voltů, se sice ovládat i docela dal, ale odpor se změnil na ponorný vařič.
Nevím jak by to fungovalo u velkých aut a větších proudů, u prcků ale nebrat.
Jo, já vím má to na svědomí Ohm a jeho zákon, pouze připomenutí pro další průkopníky slepých uliček...
Rozpitval jsem ho, změřil, a hodnota odporu je 78 ohm. Tlačítko turbo ho celý překlemuje, (ne jako u Carrery, že vyřadí polovinu odporu). Samozřejmě mě napadla "vychytávka" s paralelním odporem, koupil jsem tedy drátový potenciometr 50 ohm a paralelně ho připájel k původnímu odporovému drátu.
Ačkoliv dle para zapojení odporu 78 a 50, by měl být výsledný odpor 30 ohm, (což i ve skutečnosti i byl) se sice prcek (původně určený na 7,5voltů) na dráze jakože hýbal, ovládat se však nedal, nebyl výkon...
Při zvýšení napětí na 12 voltů, se sice ovládat i docela dal, ale odpor se změnil na ponorný vařič.
Nevím jak by to fungovalo u velkých aut a větších proudů, u prcků ale nebrat.
Jo, já vím má to na svědomí Ohm a jeho zákon, pouze připomenutí pro další průkopníky slepých uliček...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...
-
Vítek
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Mám jeden "rýpavý" dotaz. Kolik máš těch reglů?
Za experimenty a nákup šrotu je to utracený majlant za který by byl slušný regl. Pocit z vlastní cesty a slepých uliček je fakt k nezaplacení.
Ale možná tomu jen nerozumím.
Za experimenty a nákup šrotu je to utracený majlant za který by byl slušný regl. Pocit z vlastní cesty a slepých uliček je fakt k nezaplacení.
Ale možná tomu jen nerozumím.
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Oba dva ovladače byly jako součást autodráhy SCX Compact s formulemi Ferrari a Mc Laren, za nějakých sto kaček... viz téma SCX co vylepšit..
Ne, nekupoval jsem je zvlášť, jen jsem se je snažil zužitkovat (vcelku dobře sedí v ruce) a trochu zaexperimentovat, (jsem prostě Jára Cimrman).
Jedinou investicí byl ten poťák, který mi stejně zůstal. Ostatně SCX regulátory jsem nakonec uvedl do skvěle provozuschopného stavu, s rezistancí 16 a 24 ohm..
Jak, to můžete zatím hádat,
až to nějak gramaticky sesmolím, pověsím to sem.. 
Ne, nekupoval jsem je zvlášť, jen jsem se je snažil zužitkovat (vcelku dobře sedí v ruce) a trochu zaexperimentovat, (jsem prostě Jára Cimrman).
Jedinou investicí byl ten poťák, který mi stejně zůstal. Ostatně SCX regulátory jsem nakonec uvedl do skvěle provozuschopného stavu, s rezistancí 16 a 24 ohm..
Jak, to můžete zatím hádat,
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...
Re: Ovladače autodráh měřítka 1:43...
Tak naposledy k tématu ovladače z odporového drátu měřítko 1/43...
Po nefunkčním pokusu s paralelním potenciometrem, na kterém docházelo k šíleným ztrátám, jsem na to zkusil jít z druhé strany.
Nejprve jsem u origo "dvouplotnovéhoů ovladače Go, (s naměřenou resistancí 58 ohm), odstranil jednu "plotnu" . Po dalším přeměření odporu aktivního vinutí byl pouhých 16! ohmů.
Já vím že 16+16 je 32, a do 58 něco zbývá, ale rozdíl přikládám měření celého vinutí a přechodovému odporu palce. asi..?
To samé jsem udělal i u starého ovladač carrera 50 ohm, a rázem jsem měl dva pumpičkové ovladače o hodnotách 16 a 25 ohm.
Zkusil jsem funkčnost a z "tvrdých" réglů se rázem staly dva, pro mě naprosto ideální,(zkoušel jsem při napětí 7-10 voltů), což je pro auta od Artinu a Carrera Go se sníženými magnety optimální napětí....
Na stole mi z každého ovladače zůstalo ležet, ještě jedno odporové vinutí, opět o hodnotě 16 a 25 ohm.
Vzal jsem tedy ovladače SCX compact, z minulého pokusu, kanibalizoval jejich původní 78 ohmové vinutí, a zkřížil je s vinutím z Carrery.
Tady s vinutím 16 ohm, z původního Go ovladače... A tady s vinutím 25 ohm ze starého Carrera ovladače... Odpor kupodivu padne do těla skvěle, stačí pouze zvětšit díru a tu nasadit na původní kolík v ovladači SCX.
Možná i tím, že ovladač SCX je pistolový, má delší chod a oproti pumpičkovému i lepší ovladatelnost, alespoň mě to tak připadá...
Nakonec se přece jen zadařilo...
sklonováním SCX a Carrery vyrobil 2 kusy ovladačů mnou požadovaného odporu, s lepší ergonometrií a výrazně lepšími ovládacími vlastnostmi...
Jára Cimrman
zbytek fotek zde https://plus.google.com/u/0/communities ... 1985090129
Po nefunkčním pokusu s paralelním potenciometrem, na kterém docházelo k šíleným ztrátám, jsem na to zkusil jít z druhé strany.
Nejprve jsem u origo "dvouplotnovéhoů ovladače Go, (s naměřenou resistancí 58 ohm), odstranil jednu "plotnu" . Po dalším přeměření odporu aktivního vinutí byl pouhých 16! ohmů.
Já vím že 16+16 je 32, a do 58 něco zbývá, ale rozdíl přikládám měření celého vinutí a přechodovému odporu palce. asi..?
To samé jsem udělal i u starého ovladač carrera 50 ohm, a rázem jsem měl dva pumpičkové ovladače o hodnotách 16 a 25 ohm.
Zkusil jsem funkčnost a z "tvrdých" réglů se rázem staly dva, pro mě naprosto ideální,(zkoušel jsem při napětí 7-10 voltů), což je pro auta od Artinu a Carrera Go se sníženými magnety optimální napětí....
Na stole mi z každého ovladače zůstalo ležet, ještě jedno odporové vinutí, opět o hodnotě 16 a 25 ohm.
Vzal jsem tedy ovladače SCX compact, z minulého pokusu, kanibalizoval jejich původní 78 ohmové vinutí, a zkřížil je s vinutím z Carrery.
Tady s vinutím 16 ohm, z původního Go ovladače... A tady s vinutím 25 ohm ze starého Carrera ovladače... Odpor kupodivu padne do těla skvěle, stačí pouze zvětšit díru a tu nasadit na původní kolík v ovladači SCX.
Možná i tím, že ovladač SCX je pistolový, má delší chod a oproti pumpičkovému i lepší ovladatelnost, alespoň mě to tak připadá...
Nakonec se přece jen zadařilo...
sklonováním SCX a Carrery vyrobil 2 kusy ovladačů mnou požadovaného odporu, s lepší ergonometrií a výrazně lepšími ovládacími vlastnostmi...
Jára Cimrman
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...