Stránka 1 z 2

Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 24 úno 2016, 14:07
od model
Chci se s Vámi podělit o zkušenost s tímto materiálem. Stavím si doma tyhle podvozky pouze
pro potěšení, je to jakási reminiscence na HRS2 od Slot-it s tím, až bude karoserie, upravil bych základní desku a
osadil do karoserie. Zkoušel jsem celkem s úspěchem používat pro základní desku plastové destičky ABS, klasický Cuprexit, ale pořád to nebylo ono.
Tento materiál - hliníkový kompozit LE-BOND se používá v různých tloušťkách, rozměrech a barvách v reklamě a architektuře.
Podařilo se mi získat kousek desky tlusté 2 mm a s pomocí bratrance, který si vyrobil tuto perfektní frézu jsem si vyřízl na zkoušku díly šasí.
Měl jsem obavu z tuhosti, ale byl jsem mile překvapen, materiál je pevný a přitom lehký. Dá se krásně opracovávat a i řezání pomocí lámacího nože je docela
pohodlné. Pro držák přední osy jsem použil desku LE -Bond tloušťky 3 mm, je lepena sekundovým lepidlem a bude jištěna zápustnými šroubky.
Rektifikační šroubky přední osky nahradím červíky.
Omlouvám se skalním dráhařům, motorové lože jsem si vyrobil z polotovaru, která jsem měl, pochopitelně by bylo lepší vkládat vyráběná lože, ale to asi postupně,
jaká bude nálada.
Protože mám dráhu Faro, vodítko je od Milana.

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 24 úno 2016, 14:33
od Pavel 128
To je ale krásná strojařina...

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 24 úno 2016, 17:19
od Jirka B
No to je teda paráda.Moc pěkný.Jen mít tu řezačku.

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 24 úno 2016, 22:23
od Petr L
Super!

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 24 úno 2016, 23:31
od model
Ještě jeden detail - držáky přední osy jsem u druhého šasí osadil do vyřezaných a zabroušených drážek v díle pro vodítko.
Tím jsem zajistil daleko pevnější spojení a lepidlo to bude jen jistit.
To je technická změna, ale hlavně jsem si vyzkoušel, že řezání a broušení tohoto materiálu jde skoro samo. Nevím, co je
to za plast mezi hliníkem, ale je pružný a když ho začistíte nožíkem, nedělá žádné otřepy.
Musím říci, že jsem našel opravdu velmi dokonalý materiál.
Ještě takový estetický detail - při dalším řezání desku otočím, abych měl stříbrnou stranu nahoře...

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 25 úno 2016, 16:51
od Jirka B
Nemůžu si pomoct.Já na ty obrázky podvozku koukám jak na svatý obrázek.Moc by se mi to líbilo i na to moje malé měřítko 1/43.

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 25 úno 2016, 18:38
od model
Vydržte, Milan chystá něco nového pro 1:43, ale vyříznout podvozek i pro tak malé měřítko by nebyl problém.
Zase bych řešil samostatné motorové lože, jedno in-line, druhé anglewinder, to pro placky a otevřené typy.
Vyřezaná deska by tvořila základ, který bych doplnil Milanovými díly - přední vidlice, držák vodítka a vodítko a motorové lože.
Jenže problém je, že každé auto má svým způsobem specifické rozměry a detaily. Pokud se zpracuje výkres v CADu, není problém ji vyříznout.
Já mám štěstí, že ta fréza je dílem člena rodiny a mohu si občas něco udělat. Toto byl můj první pokus, ale jak jsem psal
výše, sežeňte si tento materiál a když zjistíte, že lupénková pila ani neví, že řeže a dobrý pilník a nožík to jistí. Takže by to šlo i bez frézy.
Přeji hodně úspěchů.

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 25 úno 2016, 19:36
od Jirka B
Jsem všetečný a zvídavý.Tak jsem si vyguglil o jaký materiál se jedná.Jedná se vlastně o plastovou desku z obou stran pokrytou tenkým hliníkovým plechem.Zjišťoval jsem jestli se to dá někde koupit.Ano dá se.Prodávají desky 1,5m x 3m.Cena-brnkačka. cca 2098,-Kč za 2mm tlustou desku.Takže se prozatím vracím ke kuprextitu.

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 25 úno 2016, 22:04
od model
Kolegové, jak jsem psal, LE - BOND se používá i v architektuře a tam se na cenu bohužel moc nehledí.
Proto jako architekt raději volím levnější materiály. Tato deska je ale vyptaný odpad firmy, která
vyrábí světelnou reklamu. Měl jsem štěstí, že v obchodním úseku seděl také modelář a kamarád onoho zhotovitele frézy.
Spíše bude asi řešení zpracovat si podklad v odpovídajícím programu a sehnat firmu, která tyto frézy má a nechat si třeba z Cuprexitu vyříznout
díly podvozku. Pro frézování na těchto amatérsky vyrobených, ale perfektně funkčních frézách je asi nejhorší řezání hliníku, protože se lepí.
To mám od Radka. Cuprexit je ideální materiál a pokud si to necháte vyrobit, oceníte dokonalost tvaru, řezu a přesnost.
V nabídce také existují laserem či jiným médiem vyříznuté stavebnice podvozků, které se jen rozlámou, začistí a buď pájí, nebo lepí.
Já chtěl v mém příspěvku spíše ukázat další materiály a jejich použití v modelářství.

Re: Hliníkový kompozit Le-bond pro podvozek 1:32

Napsal: 26 úno 2016, 11:07
od HonzaS
Moc hezká CNC frézka i perfektní práce...
Jen tak na okraj - má-li Cuprextit klasické složení s kvalitní laminovanou skelnou tkaninou, tak pro změnu při CNC zpracování tupí frézy :( .
Má-li někdo představu, že si nechá na klíč dodavatelsky vyrobit podvozek dle svého návrhu, pak musí počítat s náklady minimálně 1,5 Kč za cm řezu + minimálně 500,- Kč za hodinu konverzní přípravy podkladů pro konkrétní typ média bez ohledu na to, že si vše v příslušném programu nakreslil sám. A to jsou jen náklady bez materiálu, který je běžně obtížné koupit v malém množství. Navíc sehnat někoho, kdo by pak vše vypálil nebo vyřezal v pořádku, je malý zázrak.
Dřívější praxe, že to soused udělal v práci za flašku z firemního materiálu, je dnes už mimo, takže buď budete mít kliku na odpad zdarma a na šikovného příbuzného s vlastním vybavením jako model (a budete chtít modelařit a jít svou vlastní cestou) nebo budete muset hodně slevit ze svých představ. Ti rozumnější a línější nakonec skončí u výběru a přizpůsobení vhodného podvozku od slot.it v kombinaci s odpovídajícím držákem motoru nebo počkají na Milanův podvozek.
A ještě jednou na okraj ;) . Kdyby měl někdo chuť na tvorbu vlastního podvozku v měřítku 1/32 z kovu, je dobrá cesta se nechat inspirovat hned na začátku podvozkem Cheetah 11 od JK - je jednoduchý, funkční a umožňuje používat běžné SRC komponenty, takže hodně ušetříte na převodech atd.