Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

Propozice a oficiální informace o soutěžích, výsledkový servis.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Vítek

Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#1 Příspěvek od Vítek » 22 lis 2015, 18:57

Na základě několika příspěvků otvírám tuto obecnou diskusi o pravidlech pro závody s tzv. komerčkami 1:32.

Bude li výsledkem tohoto vlákna nárůst počtu závodníků na stávajících závodech, vznik nového seriálu, nebo jen pochopení, proč jsou pravidla taková, jaká jsou, jedině dobře.

Vím, že diskuse o pravidlech je pro mnohé nesrozumitelná a taky je často plná emocí. Předem proto děkuji za korektní a vstřícný přístup.


Původní téma, ze kterého vzešel impuls, je zde:
viewtopic.php?f=57&t=505

Zde je doslovné znění příspěvků, nebo jejich částí, které se vztahují k novému tématu.



Jirka

Chlapci velice Vám všem tleskám :) . Vzali jste to za správný konec. Vítku myslím, že se mnou budeš souhlasit, když tvrdím, že základem jsou rozumná pravidla. Pravidla, která omezí nesmyslné tunění a tím pádem nekonečné zvyšování nákladů na tento koníček. Výrobci spoléhají na přirozenou touhu závodníků výhrávat a tím pádem zlepšovat techniku. Ne každý však je ochoten a schopen obětovat svůj čas a peníze v takovém rozsahu aby se vyrovnal špičce. Časem i skalního modeláře omrzí jezdit na závody a dělat pouze křoví, zvláště to platí pro děti a mládež. I já sám jsem kdysi podlehl názoru, že pokud budou pravidla tzv. volná, zamezí se tím podvodům.
Za 8 sezon aktivního závodění jsem po počátečním nádšení závodů komerček, zažil hluboký propad. Na seriály, kterých se ročně zúčastnilo i více než šedesát závodníků se stěží sejdou dvě skupiny. Mluvil jsem se spoustou lidí, kteří dospěly ke stejnému rozhodnutí. Pokud nepotlačíme své vítězné ambice na rozumnou míru a nevytvoříme rozumná pravidla, myslím že to lepší nebude. Prostě provést takový reset. Pokud vím, tak do podobné situace se dostaly i některé pohárové závody čtyřiadvacetin vedená pod Svazem.


Vítek

Ad závody.
Nechci mluvit o PC, který skončil jak skončil. :( A ani o něčem jiném, kde se neúčastním.

K Moravské Lize jen toto.
- Vždy bude, ať budou pravidla jakákoliv, problém v přístupu účastníků. Tedy co budou ochotni a (všeho)schopni udělat pro úspěch i pro účast.
- V pravidlech mohu požadovat jen to, co jsem schopen rychle zkontrolovat.
- U účasti tzv. od nuly bude problém s náklady ať budou pravidla jakákoliv.
- Ve výhodě bude ten, kdo bude mít šanci auto nejen koupit a nastavit, ale i vyzkoušet. A hlavně bude v kontaktu s jinými. Kdo nemá přístup na dráhu, ten je v jisté nevýhodě.
- V ML nevím k čemu bychom se měli nebo mohli vrátit. Pravidla se roky nemění. Nikdo ani nemusí jet všechny kategorie, protože se boduje samostatně.
- O pravidlech pravidelně mluvíme a vše, co bylo v průběhu času přidáváno, tak bylo v konsensu většiny účastníků. Nikdy nebudou spokojeni všichni. A ta nespokojenost a neochota se podřídit je často dobrá výmluva. A laciný zdroj pro kritiky. Nepravdivých slov k ML jsem slyšel .... :( :(
- V pravidlech, které mají logiku jako celek, obvykle nejde změnit jen jeden prvek. A ani tzv. reset není jak zárukou nových účastníků, tak by byl velmi nefér ke stávajícím.
- Jiná věc je pokud by někdo začal nový "CUP". Na minimum je v ML stlačen NSR GT3, nebo nejnovější kategorie Formule. Ale to má i jiné důvody.
- Postavit pravidla na jednom prvku, výrobci apod. s sebou nese riziko, že se něco změní a nebude a pravidla se budou přizpůsobovat situaci. Viz. NSR GT3 a základní motor - začínalo se s "oranžovým", přišel lepší "fialový" a výrobce ho dal do dalších modelů. ;)
- Pro mně je do budoucna i dobrou zkušeností doprovodný F40 Cup. ;)

Vítek

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#2 Příspěvek od Vítek » 23 lis 2015, 00:01

Dlouhodobě se snažím sledovat přístup k závodění s komerčkami v zahraničí.
Dva příklady, jak to dělají jinde.


Tady je příklad pravidel, které na bázi "balance of performance" známé z motorsportu, vyvažují mezi různými výrobci typově podobných aut od NSR, Scaleauto, Black Arrow a Scalextric PCR:
http://www.italiaslot.com/modules.php?n ... e&sid=4079
Dodávám, že někdo musel dané věci postavit, vyzkoušet atd.


Známý z Anglie se mi nedávno na jedné sociální síti chlubil Porsche 997 GT3 od NSR a napsal, že pojedou 6 hodinový závod. Pro zajímavost jsem ho požádal o pravidla tohoto vytrvalostního závodu, který pojedou na dřevěné namazané dráze.
Aby nedošlo ke ztrátě informací v překladu, přikládám kompletní znění v AJ. Abych dostál Pravidům DF, tak dodám i překlad. Pravidla jsou na FB, ale ne každý má přístup.


The cost of the race is £25 per team and teams can consist of up to 6 drivers. We can accept a maximum of 9 teams as we will be using both our International and Aldersley tracks for this race meeting,
The racing will be scheduled to run from 10am through until six hours has been completed (not accounting for changeover delays).
Eligible cars are the 5 current GT3 models made by NSR; Porsche 997, Corvette C6R, Audi R8, ASV (Aston Martin) Vantage and BMW Z4. Permitted modifications are detailed below:
Body: Must retain original interior. Rally version of Porsche can retain rally interior e.g. driver and navigator. Rear wing must be fitted for every race. White kits must be fully painted.
Gears: Pinion: can be either 12, 13, 14 tooth. Crown: NSR, free choice.
Tyres: All NSR Rubber (no sponge type)
NSR logo must be identifiable on rear tyres. Can be glued and trued. Front tyres can be glazed.
Rear axle-wheels: Must be large NSR 5004.
Maximum rear axle/wheel width 64mm.
Front axle-wheels: May be either large NSR 5003 or small NSR 5001.
Wheels/tyres must touch and turn when placed on set up block and moved forward.
Spacers can be fitted to stabilize front axle, but wheels must not be visable when veiwed from above when axle is moved to each exteme left/right position.
Wheel inserts.
If fitted, must be fitted to all wheels, or no inserts in any of the wheels.
Chassis: Black chassis fitted as supplied to be used, weight can be added and must be firmly fixed.
No extra taping or strenthening/lamination is allowed.
Drop arm: To be kept as originaly supplied with model. Drop arm maybe adjusted or fixed using the screw fixing supplied.
Guides: Original fit + any NSR White guide.
Motors: Part Number 3023 - 21400 rpm /350 gr. (current standard fitment motor covered by a purple wrapper.)
Part Number 3017 - 21400 rpm/322gr. (first model motor fitted covered by an orange wrapper.)
Scaleauto 'Endurance' part number SC 0026 - 22,000rpm/310gr.
(The only aftermarket motor legal for this series.)
Motor mount: As fitted to original purchase. A small amount of material may be removed from either end of the supplied motor mount to help installation of the motor and avoid stress fracture of the mount.
Magnet: Must be removed.
Free Choice items: Lead wire.
Braids.
Body fixing screws, (note motor mount screws must be original self tapping O/E type) .
Rear axle end stop, axle spacers.
Chassis balast weight.
If it is not listed above as a permitted modification, it is not allowed!


Nemůžu si pomoct, ale velmi mi to připomíná NSR GT3 z Moravské Ligy. ;) Mírné zadostiučinění. 8-)

IvanP
Příspěvky: 85
Registrován: 28 úno 2014, 15:01

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#3 Příspěvek od IvanP » 23 lis 2015, 21:05

Co ve zmíněných pravidlech nejsem schopen pochopit je povinná absence magnetu na dřevěné dráze s nemagnetickými vodiči. Ať bádám a mudruji, namohu na to přijít proč to je.. Mohl by mi někdo fundovaně tuto problematiku vysvětlit. Protože se mi vysvětlení nedostalo ani na závodech slot.It, ptám se zde na širším fóru.

Vítek

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#4 Příspěvek od Vítek » 23 lis 2015, 22:56

Mně to bylo kdysi vysvětleno tak, že jsou dráhy (možná už taková není), kde jsou vodiče upevněny železnými šroubky a v tom případě by prý magnety poskytovaly výhodu.
Prodávám jak jsem koupil. ;)

Ad magnety.
Pokud chce někdo závodit na plastu, měl by zvážit stanovení maximálního přítlaku a ten měřit. Jednak silné magnety (magnetické pole) poškozují dráhu - mají tendenci vytahovat troleje. A taky se silným magnetem se přidává na motoru a tak dokola. A pak, když se auto "utrhne", tak letí. ;)
Jako minimum asi stačí přikázat magnety pouze o velikosti, počtu a v místech stanovených výrobcem. A zakázat dovážení "železem". :idea:

IvanP
Příspěvky: 85
Registrován: 28 úno 2014, 15:01

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#5 Příspěvek od IvanP » 23 lis 2015, 23:09

Již na základní škole se učí ve fyzice o elektrickém článku, který vznikne za použití dvou kovů. I zkušený pokrývač při pokládání měděné střechy používá měděné hřebíky. To aby kolem železných hřebíků se vlivem elektrického přechodu neutvořila díra a deska mohla odpadnout. To samé by nastalo u vodičů. Vytahování vodičů z plastové dráhy je také úsměvné. Pokud chci kolejnici vytáhnout, většinou potřebuji na narovnání zahnutého zámku kleště či jiný nástroj. Nepředpokládám, že to svedou magnety z komerčních modelů.

Vítek

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#6 Příspěvek od Vítek » 24 lis 2015, 00:05

Jak jsem napsal. Takové vysvětlení jsem dostal. A proti Tvému vysvětlení nic nemám.


Ad magnety. Jediná zásadní zkušenost se závoděním na opravdu dlouhém plastu (FARO) tady byla v České Třebové. "Váhu" na magnety zavedli právě z výše uvedeného důvodu. Tehdy jsem tam jezdil. A zažil jsem tuto změnu, tak ono zdůvodnění. ;) A taky nastavování na limit. 8-)
Nepíšu to, co mně napadne, ale předávám zkušenost "z provozu".

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#7 Příspěvek od HonzaS » 24 lis 2015, 11:38

Je to možná jen můj osobní názor, ale obecné nářky nad pravidly komerček jsou zdejší mnoholetý folklór 8-) .
Představa jakéhosi spásného technologicko-organizačního návratu zpět, který zázračně vyřeší lidskou pohodlnost, pasivitu, sobeckost či neochotu spolupodílet se, je pouze naivní iluze. V minulých letech měl každý možnost si vybrat svou cestu - komerční seriály poskytovaly poměrně široké spektrum organizačních i technických variant, navíc přístupných pro širokou veřejnost bez nutnosti jakékoliv svazové registrace či členství v klubech.
Bohužel s novou dobou nastává i to, na co jsme se Standou (možná trochu z legrace a vrozeného cynismu) upozorňovali už před cca 7 lety, a to, že autodráha je pomalu leč jistě vymírající hobby. Prostě odchody lidí, ať už z jakýchkoliv důvodů), převažují nad novou krví (a to ani nemluvím o dětech). Když se podíváte na dnešní startovní listiny, zjistíte, že na závody jezdí jen určitý a poměrně malý okruh stejných lidí, zbytek se účastní pouze nárazově. Ono se to zase až tak neliší od minulosti, pouze se jádro každoročně o pár lidí zmenšuje (a nejspíš i bude zmenšovat). Situace se u větších drah vyhrotí ve chvíli, kdy počet účastníků klesne pod 12 (dospělých) lidí a nastanou reálné problémy s nasazováním a celkovou organizací. Pak je nejlepší včas seriál ukončit a dát tak možnost jeho účastníkům početně posílit jiný. Někdo se smíří s přechodem a pokračuje dál, bez ohledu na odlišná pravidla ;), jiný toho třeba definitivně nechá.
Prostě shrnuto - dobře už bylo… Ti, kteří zde na fóru občas slibovali, že se na nějaký ten závod určitě přijdou podívat, mají nyní asi jednu z posledních možností – nikdo neví, jaká bude situace příští rok. Například v Podbabě se už nikdy žádný závod komerček (a ani třeba maket) nepojede :roll: , protože finanční požadavky (požadovaný výnos ze startovného) na jeho uspořádání ze strany DDM jsou naprosto mimo realitu.

Filipiku ohledně magnetu v komečních pravidlech považuji za úsměvnou epizodu... To je fakt tak velký problém ho vyndat nebo vyžíhat?

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla závodů komerčky 1:32 - obecná diskuse

#8 Příspěvek od Petr L » 24 lis 2015, 20:05

Co se týká vytahování trolejí, měl jsem Ites, pak Faro a dnes Carrera, jediná dráha, kde se povolovaly troleje bylo Faro, takže tak.

Odpovědět