Jak oživit autodráhu ITES

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Oživení ITES autodráhy

#11 Příspěvek od Petr L » 01 led 2014, 00:57

Jako vždy Honza pěkně a trefně vypíchnul podstatu mého i Ivanova příspěvku, kdo nevěří, ať si to zkusí :D

RKysela
Příspěvky: 4
Registrován: 25 pro 2013, 11:53

Re: Oživení ITES autodráhy

#12 Příspěvek od RKysela » 01 led 2014, 12:37

Ahoj "Hansi1983". Váš dotaz zněl: "Prosím o poznatky jaké plusy a mínusy má případné oživení ITES autodráhy?" Odpovědi se týkaly mínusů, samozřejmě, každý odpovídá podle svých zkušeností, šikovnosti, možností i vkusu. Já si všimnu spíše plusů, opět jde o subjektivní názor, ale pokusím se ho podpořit nějakými "důkazy". Asi začnu s hodnotou této konkrétní autodráhy, o které běží diskuse. Vašich cca 130 ks dílů dráhy představuje odhadem asi 30 metrů dvoudráhy (nebo - čistě teoreticky 15 metrů čtyřdráhy). Pokud vezmeme v úvahu i další příslušenství, auta a pod., je hodnota tohoto souboru mnoho tisíc korun (a raději neuvádím kolik, protože i to je věc názoru a "uchopení problému" a diskuse by se mohla zvrhnout v polemiku o cenách šrotu či nových dílů....). Ano, proti této hodnotě je třeba postavit hodnotu času, který věnujete - čemu ale? Opravy dílů tolik času nezaberou, je to o selekci poškozených, je to o dvou jednoduchých přípravcích: cca 100 dílů dráhy je opraveno za cca 100 minut (opravoval jsem a následně sestavoval stovky dílů dráhy a desítky autodráh). Souhlasil bych s tím, že nemá smysl používat nebo nějak složitě opravovat rozlámané díly (a nevím, kolik jich je). Jde ale především o to, k čemu bude opravená sestava dílů staré autodráhy Ites sloužit: zda k občasnému zaježdění s dětmi nebo zda ke stavbě dráhy na pevné(pevných) podložce (podložkách). Od toho se bude asi odvíjet i volba toho, zda jít do čtyřdráhy nebo dvoudráhy (já bych preferoval dvoudráhu, s dobrých dílů, na sice skládácí, ale pevné, třeba několika dílné, podložce. Dvoudráhu lze lépe "tvarovat", je pevnější - kompaktnější a především: pouze dlouhá autodráha v této velikosti dá zakusit pocit závodění. Znám mnoho uživatelů, kteří stále používají stará trafa, znám i takové, kteří přešli na tvrdé zdroje, nové ovladače: všichni si ale zajezdí za relativně málo peněz. Auta Ites jdou dnes opravit, zprovoznit ("generálkovat"). Ano, je to RETRO, ale pokud bychom toto nezohlednili, asi by tato diskuse vůbec nevznikla. Viděl jsem autodráhu ze starých dílů Ites (šedé i černé + nové FARO), a ta byla pojata jako ralleycrossový okruh (protože majitel byl závodník): staré díly byly patinovány přilepeným pískem a barveny odstíny "bláta, písku, šotoliny" a nové díly sloužily jako "asfaltová" část okruhu. A sice stará a vysmívaná auta Favorit byla "přeškolena" na rallyecross (interiér, síťky v oknech, čísla na střeše) a byla to náramná zábava - a bez velkých investic). Viděl jsem i zmenšeninu okruhu v Monacu, kde majitel prohání pečlivě udržované Lotusy F2 (Ites) a "Porsche Cup" z 911 od Gonia. Je ale nutné přiznat, že se vždy bude jednat především o místo, o prostor, který můžete pro dráhu využít. Pokud budete potřebovat poradit s výrobou přípravků na opravy dílů, klidně se ptejte, jistě to bude zajímat i další majitele starých autodráh Ites, Gonio, Europa Cup či Autodráha 90).

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Oživení ITES autodráhy

#13 Příspěvek od Hans1983 » 01 led 2014, 15:18

Pane Kysela, děkuji za Váš příspěvek.

Upřením počet dílů bez poškození (bez ulámaných rohů):
¨rovinka dlouhá 279,5mm 90mm 18 ks
zatáčka 45° 90mm 32 ks
rovinka krátká 139mm 90mm 4 ks
rovinka krátká 59,5mm 90mm 4 ks
křižovatka 179mm 90mm 4 ks
rovinka křížení 279,5mm 90mm 1 ks
rovinka zůžení 279,5mm 90mm 2 ks
rovinka připojovací 279,5mm 90mm 4 ks
zatáčka klopená 90mm 15 ks
rovinka přechod 90mm/74mm 300mm 90/74mm 6 ks
rovinka s počítadlem na 10kol 300mm 74mm 2 ks
rovinka dlouhá 300mm 74mm 5 ks
rovinka křížení 300mm 74mm 2 ks

Hodnota je jak Vy říkáte těžce spekulativní. Samozřejmě díly nejsou z takového materiálu jako nynější produkce (FARO), ale každý si lehce spočítá kolik peněz by stálo jejich pořízení dnes.

Jinak k dotazu co s dráhou zamýšlím: V tuto chvíli nemám zatím bohužel místo, kde bych jí mohl napevno dlouhodobě umístit. Což je určitě celkově velké mínus, sem si vědom že dráha ITES není moc vhodná na časté skládání-rozebírání.

Teď půjdu zkusit sestavit zkušebně nějaký malý okruh uvidíím jak mě to nostalgicky dostane. :-)
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Oživení ITES autodráhy

#14 Příspěvek od Hans1983 » 01 led 2014, 16:04

Tak přátelé autodráh, před chvilkou sem si postavil zkušební ovál ITES s rovinkami o 6ti dílech a ostrou zatáčkou.
Musím se přiznat že na autíčka bez magnetu se musí v zatáčkách velice opatrě. Možná je to i tím že již mají staré pneumatiky, a jeich materiál už zestárnul natolik aby měl potřebnou adhezi.
Zkusím kontaktovat toho pána co mi tu někdo zmínil že vyrábí silikonové pneu na ITES autíčka.

ITES vs. SCX Compact :D
Obrázek
http://img15.rajce.idnes.cz/d1502/9/922 ... .jpg?ver=0

Mám v tuto chvíli připraveny 4 autíčka k plnému vyzkoušení, tak sejde testovat.

PS: Krajnice by to chtělo jako sůl (i u SCX mi citelně chybí).
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Oživení ITES autodráhy

#15 Příspěvek od Hans1983 » 01 led 2014, 17:36

Po chvíli ježdění a neskutečnému číslu v nandavání autíček mě začíná vrtat hlavou, jak by na ITESu jezdilo něco ze současné produkce autíček.
Drželi by lépe na dráze??? Škoda že neznám nikoho v okolí Rakovníka kdo by měl vhodné autíčko na vyzkoušení. :-(

Jízda ve venkovní dráze bez svodidel je pro mě téměř nemožná nebo případně je zapotřebí zatáčku projek krokem.
Ve vnitřní dráze je to větší zábava, auta jezdí pekně bokem. Dokážu si představit jaká by to byla paráda jezdit na ITESce s dodělanými krajnicemi.
Trafo mám originál žluté s přepínačem 8V-10V-12V jezdil sem na 12V.

Asi by to podle mě opravdu chtělo vyměnit všechna pneu, ty úzké na Shadov a Porsche 911 jsou úplně na odpis, nemají už dostatečnou adhezi,911 pořád hrabe a stojí na místě.

Pane Kysela,
prosím co jste měl na mysli těmi přípravky na repasi dílů dráhy? Bylo myšleno na rovnání kolejnic???
ITES česká autodráha 90mm

Uživatelský avatar
Kropacek
Příspěvky: 85
Registrován: 02 led 2014, 11:07

Re: Oživení ITES autodráhy

#16 Příspěvek od Kropacek » 03 led 2014, 15:15

Musím souhlasit po dvou měsících práce jsem Ites zabalil a na Aukro koupil velkou Carreru 1:24. Ta dráha Ites prostě pořád vyskakuje, respektive ty troleje. Navíc jsem opravil cca 8 autíček co mám, nic velkého kartáče, výměna diferáku a motorku a nové pneu Faro a jezdilo to pěkně. Pak jsem tam poslal jedno auto od Carrery a NSR, protože se tady někdo ptal jsetli to na tom bude jezdit, a je to něco jiného. Takže zábava to byla super nakonec to jezdí docela slušně a zábava s tím je. Ale pokud se chce člověk víc povozit tak jsem zvolil tu Carreru 1:24.
PWR

RKysela
Příspěvky: 4
Registrován: 25 pro 2013, 11:53

Re: Oživení ITES autodráhy

#17 Příspěvek od RKysela » 04 led 2014, 11:28

K diskusi o vhodnosti či použitelnosti dráhy Ites či Gonio patří především nutnost správného rozlišování a pojmenování konkrétních problémů nebo faktů. Dráha je sice "stará", ale je obnovitelná a použitelná. Auta byla "hračkovitá" a tak je na ně třeba pohlížet, přesto je lze opravit, servisovat i používat. K té "hračkovitosti" tedy také patří otázka, pro koho bude dráha určena. Dospělý závodník (a třeba modelář či sběratel) asi nadšen nebude, děti si zajezdí a "zablbnou" zcela bez problémů. Jsou ale tři zásady a bez jejich respektování to nepůjde: a) dráha musí být čistá, bez prachu, b) auta musí nové až zánovní pneumatiky a c) kartáčky musejí být správně seřízeny (pomíjím další logické kroky: nepoškozené převody, motor v chodu, neházející disky kol, min. pasívní odpory - to vše i s body a+b+c jsou ale zásady obecně platné pro domácí autodráhy a auta). Účelem mého příspěvku rozhodně není vychvalovat dráhu Ites či Gonio, ale spíše poradit těm, kteří jsou ochotni věnovat trochu času údržbě (kdo na to ale nemá nervy nebo čas, jistě dráhu opět "uloží" do skříně nebo do sběrného dvora). A je naprosto samozřejmé, že každý návštěvník fóra má svoje zkušenosti a svoje názory. Přípravky, na které se "Hans1983" ptal, jsou určeny k "zaválcování" profilu do výlisku panelu dráhy a k jejich "roznýtování" ze spodní strany panelu. Jak budu mít čas, nafotím a popíši - možná to pomůže více majitelům těchto starých autodráh. K vypadávání aut: pokud jsou dodrženy popsané a+b+c body, auta sedí, jedou, nekloužou a nevypadávají. Kdo nevěří, najde jistě na internetu několik záznamů z domácího ježdění či z přátelských setkání - a jak je vidět, krajnice ani svodidla nejsou nezbytně nutné:
http://www.youtube.com/watch?v=hV3ER_eEICk,
http://www.youtube.com/watch?v=mytMkPKRi7A
http://www.youtube.com/watch?v=zmLfE8id4qw
http://www.youtube.com/watch?v=Sm2cL6Bmm2w

Vítek

Re: Oživení ITES autodráhy

#18 Příspěvek od Vítek » 04 led 2014, 15:58

Název vlákna Oživení ITES autodráhy v sobě nesl dvě varianty pohledu.
Jednak rozhodnutí jestli oživovat nebo neoživovat a v případě ne pak volbu jiné varianty.
A potom rozhodnutí ano oživovat a rady jak.
Jsem rád, že se celá diskuse vyprofilovala druhou variantou a proto bych pro další požádal jen o relevantní rady na toto téma. Myslím si, že právě tyto rady mohou vést zájemce k osobnímu individuálnímu rozhodnutí jestli oživovat nebo ne.

A pokud s tím zakladatel vlákna Hans1983 bude souhlasit, přejmenoval bych ho na Jak oživit ITES autodráhu.

Moderátor Vítek

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Oživení ITES autodráhy

#19 Příspěvek od Hans1983 » 04 led 2014, 18:17

Souhlas klidně vlákno přejmenuj.
ITES česká autodráha 90mm

Uživatelský avatar
marty.dutch
Příspěvky: 168
Registrován: 08 úno 2014, 15:54

Re: Jak oživit autodráhu ITES

#20 Příspěvek od marty.dutch » 02 dub 2014, 22:33

Před rokem jsem také měl tendenci reinkarnovat Ites,dokonce jsem spáchal i napájecí díl a připojením ovladačů přes banánky.
Když jsem pak vše sestavil a odzkoušel jsem si projet všechny modely od různých výrobců na sestaveném okruhu,zjistil jsem bohužel ony nedostatky a nejde jen o avizované roztažení kartáčků.
Prostě a jednoduše asi nejlépe adaptabilní modely,které jsou schopny na této dráze jezdit jsou Carrera 1:32 a vozy Ites a Faro :-( bohužel nic jiného.
Povrch této dráhy není ideální připomíná slzičkový plech na který když stoupnete mokrýma botama ,tak si akorát ublížíte :-) pač to klouže :-( jako bývalý tuner jsem měl tu žest vyzkoušet na vlastní kůži,ano
v autech to vypadalo hezky,ale tím to taky končilo.
Spoje této dráhy také nejsou pevné a stále dochází k přerušení kontaktů a tím pádem to nejede :-(
Plast je příliš tvrdý,ale abych jen nehanil :-) sprovoznili jsme s kolegama staré Ites náklaďáky a musím říci,že s tím byla sranda jezdit :-) zatáčky driftem a mnohdy se zadařila i jízda po dvou kolech :-)
Jinak můj názor je takový,že lze tuto dráhu používat leda tak pro destruction derby :-)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Odpovědět