ABC a autodráha
ABC a autodráha
Úvod
ABC, svého času s podtitulem mladých techniků a přírodovědců, výrazně ovlivnilo více než jednu generaci modelářů. Přesto, že je časopis spojován s modely papírovými, tak se nezaměřoval jen na ně. A také část papírových modelů byla zaměřena jako doplněk pro jiné modelářské aktivity. Zejména pro železniční modeláře. Ale ani příznivci autodráhy nebyli ochuzeni.
Tento článek je zaměřený pouze na modely, návody a materiály z produkce ABC určené pro autodráhu.
Papírové modely
Papírové modely prodělaly neuvěřitelný vývoj od velmi jednoduchých několikadílných skládanek až po současné rozsáhlé a velmi přesné modely s několika tisíci díly. Zdaleka a už dlouho to není o ABC.
Papírové modely jsou jak modelářskou přípravkou, tak ale i samostatným modelářským oborem. A nutno podotknout, že Československé, nebo České papírové modely patří mezi světovou špičku v oboru.
Papírové modely mají své limity. Zejména pevnostní a tvarové. To ale nebrání jejich použití na autodráze.
ABC
Samotný obsah ABC použitelný pro autodráhu můžeme rozdělit do několika skupin.
- Modely určené přímo pro autodráhu – karosérie, stavby, figurky
- Modely neurčené přímo pro autodráhu, ale použitelné na autodráhu
- Monografie automobilů – ABC modelářům
- Speciální návody a seriály
Modely určené přímo pro autodráhu – karosérie, stavby, figurky
Figurky
První a nejméně početnou skupinu tvoří postavičky – figurky. Ty, které jsou určeny přímo k domácí autodráze jsou oboustranné, mají měřítko 1:32 a představují jezdce a „lidi z depa“. A nezapřou dobu svého vzniku, inspiraci u F1 a charakteristickou kresbu Františka Kobíka v ABC č. 8/24. Na tyto figurky navázal Přemysla Kubely v ABC č. 12/27, 24/30, 4/34 (posledně zmíněné figurky jsou v měřítku 1:30 k modelu Mitsubishi Pajero).
V ABC se pravidelně objevovaly i další figurky 1:32 jako možné doplňky ke stavebním strojům požární technice apod., které by možná našly uplatnění i u autodráhy.
Stavby
Díky měřítku nebylo v ABC mnoho staveb k domácí autodráze. A i u těch, které vyšly, se často předpokládala vlastní kresba dílů, případně využití jiných materiálů.
První depo k autodráze vyšlo už v ABC č. 17/18. Toto Depo je použitelné jen samostatně. Další Depo, které vyšlo v ABC č. 13-15/19 má uvedené stejné měřítko, ale první, s předchozím vydáním shodná část, má fakticky jiné rozměry.
Depo k autodráze
Depo k autodráze, ABC, 1:32, č. 13-15/19, R. Vyškovský + Pavel Blecha
Tribuna
Tribuna k autodráze, ABC, 1:32, č. 7+8/22, Richard Vyškovský
Tribuna, depo a věž časoměřičů k autodráze "Europa Cup"
Tribuna, depo a věž časoměřičů k autodráze "Europa Cup", ABC č. 21/12, Vladimír Procházka
Start a cíl k autodráze
Specifikem tohoto modelu bylo předpokládané použití krabiček od zubních past apod, které kromě konstrukčních částí měly také vytvářet reklamní plochy.
ABC č. 9/22
Servisní garáže
ABC č. 17 a 18/27. Model je kombinací papíru a překližky.
Přesto, že jsem z papírových modelů viděl ledacos, tak tento model jsem nikdy nezaregistroval jako postavený a nenašel jsem ani fotografii postaveného modelu.
ABC č. 17-18/27
Auta
Na jedné straně zde byly modely – karosérie určené přímo pro podvozky ITES, na druhé straně potom karosérie, které předpokládaly využití u autodráhových modelů.
ITES
Karosérie určené pro podvozky ITES mají bohužel jeden společný negativní prvek a tím je deformace rozměrů, která je dána úzkým podvozkem na který jsou přizpůsobeny. Na některých předlohách je deformace poznat víc, někdy je to lepší.
Porsche 917/10
Porsche 917/10, formule Can-Am, 1:32, ABC č. 22/22, reedice č. 17/29, R. Vyškovský
Karosérie cestovního závodního vozu pro autodráhu ITES
Karosérie cestovního závodního vozu pro autodráhu ITES, 1:32, ABC č. 21/21, R. Vyškovský, námět Václav Bílek
Fiatm Ritmo Abarth
ABC č. 23/23. Vystřihovánka umožňovala jak stavbu kompletního modelu, tak jeho přizpůsobení na autodráhu.
Bugatti T32
Vystřihovánka umožňovala jak stavbu kompletního modelu, tak jeho přizpůsobení na autodráhu.
Skutečné Bugatti T32 ve žluté barvě proháněla po Československých silnicích Eliška Junková.
Bugatti T32 (1923), 1:32, ABC č. 13/25, č. 7/33, Richard Vyškovský
Ne-ITES
Tatra 624 Narex
Jednalo se o vlepovanou přílohu časopisu, pouze karosérie bez kol a jako doplněk seriálu návodů Automobilové modelářství, viz. Speciální návody a seriály. Model ale vyšel nejdříve v měřítku 1:43 v ABC č. 22/31, reedici měl ve slovenském časopise Zenit č. 10/1989-90, v pozměněném zbarvení, přidán maják na střechu. Karosérie na autodráhu vyšla jako vlepovaná příloha v měřítku 1:32. V ABC č. 20/33.
Tatra 624 Narex, 1:43, ABC č. 22/31, M. Antonický
Lancia Beta Montec Carlo Turbo
Samotný modely byl doplněn tankovacími stojany.
Lancia Beta Monte Carlo Turbo, ABC č. 24/24, reedice Déčka ABC č. 1, R. Vyškovský, 1:32, možno použít na autodráhový podvozek – viz. Speciální návody a seriály.
BMW M1 Procar
BMW M1 Procar, ABC č. 11/26, autor Richard Vyškovský, M1:32
Alfa - karoserie na autodráhu
ABC, 1:24, Michal Antonický
Karosérie na autodráhu Model Hobby 95
První model vytištěný v ABC a připravený na PC a zároveň asi poslední model v ABC, který přímo předpokládal využití na autodráze. Měřítko 1:24.
ABC č. 1/40
Modely neurčené přímo pro autodráhu, ale použitelné na autodráhu
V průběhu času vyšlo několik modelů automobilů přímo v měřítku 1:32, jejichž karosérie mohou být použity na autodráze. U některých je jen drobná poznámka v návodu, např. Lada Niva. Jiným příkladem je třeba Nissan Primera.
Nissan Primera, 1:32, ABC č. 17/40, Michal Antonický a Pavel Skokan
Samostatnou kapitolou jsou potom modely v měřítku 1:32, které mohou být použity jako doplňky k domácí autodráze. Zejména se jedná o stavební stroje, hasičskou techniku apod.
Avia DVS 12-A30, 1:32, ABC č. 6/29, č. 7/34 (1:43), Déčka 11, 21/52, Richard Vyškovský
Mimochodem, měřítko 1:32 je docela specifická záležitost pro Československé modely a jedním z vysvětlení jeho rozšíření a používání je právě vazba na autodráhu.
Při dnešních technických možnostech není problém přizpůsobit jakýkoliv model do požadovaného měřítka a využít ho pro další tvorbu. Základem korektního přístupu ovšem je vlastnictví originální předlohy!
Monografie automobilů – ABC modelářům
Pod názvem ABC modelářům vycházely v časopise barevné monografie (nejen) závodních aut. Třípohledové kresby v měřítku 1:24 bývaly obvykle z rubové strany doplněny textem k předloze. Některé monografie byly doplněny i řezy. I přes dostupnost informací v současné době, považuji tyto monografie stále využitelné a s ohledem na dobu jejich vzniku i za jedinečné. U některých předloh nemají dodnes prakticky alternativu.
Přehled monografií (řazení není chronologické):
- Ligier JS19
- RAF 86-07 F-Easter
- Avia AE 3 F-Easter
- March 811
- Toleman TG 280
- Renault RS 01
- Lancia D50
- Tatra 607 Monopost
- Aston Martin DBR 1 – 300
- Lola T286
- Lola T610
- Jaguar XJR5
- Mirage Cosworth Gr8
- Porsche 935 Turbo
- Porache 956 *
- Alpine Renault A443
- Alfa Romeo 33 T 3
- Lancia Stratos HF
- Škoda Octavia Touring Sport
- Škoda Favorit 136
- Škoda 130 RS rally
- Tatra 11/12
- Tatra 602 Tatraplan Sport
- Aero 50 Roadster
- Aero 500
Seznam není na 100% kompletní, za doplnění, případně upřesnění vydání budu rád.
Speciální návody a seriály
Automobilové modelářství
Autor: Josef Tůma, mistr sportu
Rok 1987, 88 a 89 a sedm dílů povídání a návodů, které byly zaměřeny na autodráhové modely. Za pozornost stojí zejména tři varianty podvozku pro papírovou karosérii Tatra 624 Narex - úprava originálního podvozku ITES, podvozek z papíru a podvozek z kuprexitu. Bohužel tento seriál nemám kompletní a tak bez bližšího upřesnění mohu jen konstatovat, že obsahuje šablonu na karosérii vozu Škoda Favorit.
Dráhový podvozek pro model vozu Lancia Beta Monte Carlo Turbo
Autor:Václav Bílek
ABC č. 24/24 - 1980
Návod přímo navazoval na vystřihovánku. A nabízel šablonu na stavbu podvozku z kartonu. U reedice v Déčkách ABC č. 1 byla šablona podvozku zmenšená. U ostatních dílů se předpokládalo využití produkce firmy Modela.
Dráhový model z papíru – Lotus 79
Autor: Václav Bílek
ABC 11/24 - 1980
Návod ze Čtyř stran pro techniky na autodráhový model v měřítku 1:32, kterému byl předlohou Lotus 79 „JPS – Olympus“. Podvozek z kartonu, na papírovou karosérii vyšel pouze střih. U ostatních dílů se předpokládalo využití produkce firmy Modela.
Renault z roku 1911 na vaši autodráhu
Autor: Miroslav Enderle
Návod na přestavbu autoveteránu Renault 1911 ze stavebnice Směr.
Stavebnice od firmy Směr jsou stále v prodeji, takže samotný návod se pro někoho může stát inspirací pro přestavbu za použití soudobých komponent.
Porsche 956 do vaší sbírky modelů
Autor: Milan Vasko
Návod z rubriky Zadáno pro techniky byl doplněn monografií a určen pro zkušené modeláře. Výsledkem byla maketa Porsche 956 v měřítku 1:24 a livery „New Men“. Celý návod byl rozdělen na čtyři části – výroba polotovaru karosérie (z folie Durofol), výroba karosérie, výroba doplňků a konečná kamufláž.
V návodu není žádná zmínka o použití na autodráze.
Závěr
Článek určitě nepodal kompletní a vyčerpávající informaci o vztahu ABC a autodráha. Proto budu rád za jakékoliv doplnění nebo upřesnění. Případně za dobové fotografie navazující na tuto problematiku.
Za poskytnutí fotografií postavených papírových modelů a informace děkuji kolegům a přátelům z http://www.papirovaarcheologie.cz
Na zmíněném webu máte jedinečnou možnost získat kompletní a přesné informace o historii papírového modelářství.
ABC, svého času s podtitulem mladých techniků a přírodovědců, výrazně ovlivnilo více než jednu generaci modelářů. Přesto, že je časopis spojován s modely papírovými, tak se nezaměřoval jen na ně. A také část papírových modelů byla zaměřena jako doplněk pro jiné modelářské aktivity. Zejména pro železniční modeláře. Ale ani příznivci autodráhy nebyli ochuzeni.
Tento článek je zaměřený pouze na modely, návody a materiály z produkce ABC určené pro autodráhu.
Papírové modely
Papírové modely prodělaly neuvěřitelný vývoj od velmi jednoduchých několikadílných skládanek až po současné rozsáhlé a velmi přesné modely s několika tisíci díly. Zdaleka a už dlouho to není o ABC.
Papírové modely jsou jak modelářskou přípravkou, tak ale i samostatným modelářským oborem. A nutno podotknout, že Československé, nebo České papírové modely patří mezi světovou špičku v oboru.
Papírové modely mají své limity. Zejména pevnostní a tvarové. To ale nebrání jejich použití na autodráze.
ABC
Samotný obsah ABC použitelný pro autodráhu můžeme rozdělit do několika skupin.
- Modely určené přímo pro autodráhu – karosérie, stavby, figurky
- Modely neurčené přímo pro autodráhu, ale použitelné na autodráhu
- Monografie automobilů – ABC modelářům
- Speciální návody a seriály
Modely určené přímo pro autodráhu – karosérie, stavby, figurky
Figurky
První a nejméně početnou skupinu tvoří postavičky – figurky. Ty, které jsou určeny přímo k domácí autodráze jsou oboustranné, mají měřítko 1:32 a představují jezdce a „lidi z depa“. A nezapřou dobu svého vzniku, inspiraci u F1 a charakteristickou kresbu Františka Kobíka v ABC č. 8/24. Na tyto figurky navázal Přemysla Kubely v ABC č. 12/27, 24/30, 4/34 (posledně zmíněné figurky jsou v měřítku 1:30 k modelu Mitsubishi Pajero).
V ABC se pravidelně objevovaly i další figurky 1:32 jako možné doplňky ke stavebním strojům požární technice apod., které by možná našly uplatnění i u autodráhy.
Stavby
Díky měřítku nebylo v ABC mnoho staveb k domácí autodráze. A i u těch, které vyšly, se často předpokládala vlastní kresba dílů, případně využití jiných materiálů.
První depo k autodráze vyšlo už v ABC č. 17/18. Toto Depo je použitelné jen samostatně. Další Depo, které vyšlo v ABC č. 13-15/19 má uvedené stejné měřítko, ale první, s předchozím vydáním shodná část, má fakticky jiné rozměry.
Depo k autodráze
Depo k autodráze, ABC, 1:32, č. 13-15/19, R. Vyškovský + Pavel Blecha
Tribuna
Tribuna k autodráze, ABC, 1:32, č. 7+8/22, Richard Vyškovský
Tribuna, depo a věž časoměřičů k autodráze "Europa Cup"
Tribuna, depo a věž časoměřičů k autodráze "Europa Cup", ABC č. 21/12, Vladimír Procházka
Start a cíl k autodráze
Specifikem tohoto modelu bylo předpokládané použití krabiček od zubních past apod, které kromě konstrukčních částí měly také vytvářet reklamní plochy.
ABC č. 9/22
Servisní garáže
ABC č. 17 a 18/27. Model je kombinací papíru a překližky.
Přesto, že jsem z papírových modelů viděl ledacos, tak tento model jsem nikdy nezaregistroval jako postavený a nenašel jsem ani fotografii postaveného modelu.
ABC č. 17-18/27
Auta
Na jedné straně zde byly modely – karosérie určené přímo pro podvozky ITES, na druhé straně potom karosérie, které předpokládaly využití u autodráhových modelů.
ITES
Karosérie určené pro podvozky ITES mají bohužel jeden společný negativní prvek a tím je deformace rozměrů, která je dána úzkým podvozkem na který jsou přizpůsobeny. Na některých předlohách je deformace poznat víc, někdy je to lepší.
Porsche 917/10
Porsche 917/10, formule Can-Am, 1:32, ABC č. 22/22, reedice č. 17/29, R. Vyškovský
Karosérie cestovního závodního vozu pro autodráhu ITES
Karosérie cestovního závodního vozu pro autodráhu ITES, 1:32, ABC č. 21/21, R. Vyškovský, námět Václav Bílek
Fiatm Ritmo Abarth
ABC č. 23/23. Vystřihovánka umožňovala jak stavbu kompletního modelu, tak jeho přizpůsobení na autodráhu.
Bugatti T32
Vystřihovánka umožňovala jak stavbu kompletního modelu, tak jeho přizpůsobení na autodráhu.
Skutečné Bugatti T32 ve žluté barvě proháněla po Československých silnicích Eliška Junková.
Bugatti T32 (1923), 1:32, ABC č. 13/25, č. 7/33, Richard Vyškovský
Ne-ITES
Tatra 624 Narex
Jednalo se o vlepovanou přílohu časopisu, pouze karosérie bez kol a jako doplněk seriálu návodů Automobilové modelářství, viz. Speciální návody a seriály. Model ale vyšel nejdříve v měřítku 1:43 v ABC č. 22/31, reedici měl ve slovenském časopise Zenit č. 10/1989-90, v pozměněném zbarvení, přidán maják na střechu. Karosérie na autodráhu vyšla jako vlepovaná příloha v měřítku 1:32. V ABC č. 20/33.
Tatra 624 Narex, 1:43, ABC č. 22/31, M. Antonický
Lancia Beta Montec Carlo Turbo
Samotný modely byl doplněn tankovacími stojany.
Lancia Beta Monte Carlo Turbo, ABC č. 24/24, reedice Déčka ABC č. 1, R. Vyškovský, 1:32, možno použít na autodráhový podvozek – viz. Speciální návody a seriály.
BMW M1 Procar
BMW M1 Procar, ABC č. 11/26, autor Richard Vyškovský, M1:32
Alfa - karoserie na autodráhu
ABC, 1:24, Michal Antonický
Karosérie na autodráhu Model Hobby 95
První model vytištěný v ABC a připravený na PC a zároveň asi poslední model v ABC, který přímo předpokládal využití na autodráze. Měřítko 1:24.
ABC č. 1/40
Modely neurčené přímo pro autodráhu, ale použitelné na autodráhu
V průběhu času vyšlo několik modelů automobilů přímo v měřítku 1:32, jejichž karosérie mohou být použity na autodráze. U některých je jen drobná poznámka v návodu, např. Lada Niva. Jiným příkladem je třeba Nissan Primera.
Nissan Primera, 1:32, ABC č. 17/40, Michal Antonický a Pavel Skokan
Samostatnou kapitolou jsou potom modely v měřítku 1:32, které mohou být použity jako doplňky k domácí autodráze. Zejména se jedná o stavební stroje, hasičskou techniku apod.
Avia DVS 12-A30, 1:32, ABC č. 6/29, č. 7/34 (1:43), Déčka 11, 21/52, Richard Vyškovský
Mimochodem, měřítko 1:32 je docela specifická záležitost pro Československé modely a jedním z vysvětlení jeho rozšíření a používání je právě vazba na autodráhu.
Při dnešních technických možnostech není problém přizpůsobit jakýkoliv model do požadovaného měřítka a využít ho pro další tvorbu. Základem korektního přístupu ovšem je vlastnictví originální předlohy!
Monografie automobilů – ABC modelářům
Pod názvem ABC modelářům vycházely v časopise barevné monografie (nejen) závodních aut. Třípohledové kresby v měřítku 1:24 bývaly obvykle z rubové strany doplněny textem k předloze. Některé monografie byly doplněny i řezy. I přes dostupnost informací v současné době, považuji tyto monografie stále využitelné a s ohledem na dobu jejich vzniku i za jedinečné. U některých předloh nemají dodnes prakticky alternativu.
Přehled monografií (řazení není chronologické):
- Ligier JS19
- RAF 86-07 F-Easter
- Avia AE 3 F-Easter
- March 811
- Toleman TG 280
- Renault RS 01
- Lancia D50
- Tatra 607 Monopost
- Aston Martin DBR 1 – 300
- Lola T286
- Lola T610
- Jaguar XJR5
- Mirage Cosworth Gr8
- Porsche 935 Turbo
- Porache 956 *
- Alpine Renault A443
- Alfa Romeo 33 T 3
- Lancia Stratos HF
- Škoda Octavia Touring Sport
- Škoda Favorit 136
- Škoda 130 RS rally
- Tatra 11/12
- Tatra 602 Tatraplan Sport
- Aero 50 Roadster
- Aero 500
Seznam není na 100% kompletní, za doplnění, případně upřesnění vydání budu rád.
Speciální návody a seriály
Automobilové modelářství
Autor: Josef Tůma, mistr sportu
Rok 1987, 88 a 89 a sedm dílů povídání a návodů, které byly zaměřeny na autodráhové modely. Za pozornost stojí zejména tři varianty podvozku pro papírovou karosérii Tatra 624 Narex - úprava originálního podvozku ITES, podvozek z papíru a podvozek z kuprexitu. Bohužel tento seriál nemám kompletní a tak bez bližšího upřesnění mohu jen konstatovat, že obsahuje šablonu na karosérii vozu Škoda Favorit.
Dráhový podvozek pro model vozu Lancia Beta Monte Carlo Turbo
Autor:Václav Bílek
ABC č. 24/24 - 1980
Návod přímo navazoval na vystřihovánku. A nabízel šablonu na stavbu podvozku z kartonu. U reedice v Déčkách ABC č. 1 byla šablona podvozku zmenšená. U ostatních dílů se předpokládalo využití produkce firmy Modela.
Dráhový model z papíru – Lotus 79
Autor: Václav Bílek
ABC 11/24 - 1980
Návod ze Čtyř stran pro techniky na autodráhový model v měřítku 1:32, kterému byl předlohou Lotus 79 „JPS – Olympus“. Podvozek z kartonu, na papírovou karosérii vyšel pouze střih. U ostatních dílů se předpokládalo využití produkce firmy Modela.
Renault z roku 1911 na vaši autodráhu
Autor: Miroslav Enderle
Návod na přestavbu autoveteránu Renault 1911 ze stavebnice Směr.
Stavebnice od firmy Směr jsou stále v prodeji, takže samotný návod se pro někoho může stát inspirací pro přestavbu za použití soudobých komponent.
Porsche 956 do vaší sbírky modelů
Autor: Milan Vasko
Návod z rubriky Zadáno pro techniky byl doplněn monografií a určen pro zkušené modeláře. Výsledkem byla maketa Porsche 956 v měřítku 1:24 a livery „New Men“. Celý návod byl rozdělen na čtyři části – výroba polotovaru karosérie (z folie Durofol), výroba karosérie, výroba doplňků a konečná kamufláž.
V návodu není žádná zmínka o použití na autodráze.
Závěr
Článek určitě nepodal kompletní a vyčerpávající informaci o vztahu ABC a autodráha. Proto budu rád za jakékoliv doplnění nebo upřesnění. Případně za dobové fotografie navazující na tuto problematiku.
Za poskytnutí fotografií postavených papírových modelů a informace děkuji kolegům a přátelům z http://www.papirovaarcheologie.cz
Na zmíněném webu máte jedinečnou možnost získat kompletní a přesné informace o historii papírového modelářství.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: ABC a autodráha
Tak to je výživný souhrn škoda jen že některé články se nedají publikovat v čitelné podobě.Rád bych si je přelouskl jinak dávám za 1.
Re: ABC a autodráha
Jen pro dokreslení jak vypada ta karoserie Porsche 917 CanAm na dráze. Nic moc, ty proporce jsou úplně mimo. BMW M1 vypadá lépěji.
Jinak pneu jsou silikony od MAXIPU. To jen, že vypadají trochu jinak než standardní od FARO/ITES.
Jinak pneu jsou silikony od MAXIPU. To jen, že vypadají trochu jinak než standardní od FARO/ITES.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
PWR
Re: ABC a autodráha
Hezké doplnění. Díky.
Ještě bych měl poznamenat, že jsem v textu provedl několik korekcí - zejména zpřesnění čísel a ročníků vydání. Za informace děkuji Robertu RoBertinovi Pavelkovi z Papírové archeologie.
Ještě bych měl poznamenat, že jsem v textu provedl několik korekcí - zejména zpřesnění čísel a ročníků vydání. Za informace děkuji Robertu RoBertinovi Pavelkovi z Papírové archeologie.
Re: ABC a autodráha
Krásné vzpomínání, jako bych cítil ten kanagom...
Děkuji...
Děkuji...
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...
Re: ABC a autodráha
Jo jo.To byly časy.
Tehdy se na ABC čekalo jak ted na duchod.
Diky.
Tehdy se na ABC čekalo jak ted na duchod.
Diky.
Re: ABC a autodráha
taky jsem chodil do školy zapatlanej od kanagonu a místo učení jsem ve vyučování loupal prsty no kanagon byl prostě kanagonRUMOV píše:Krásné vzpomínání, jako bych cítil ten kanagom...
Děkuji...
Re: ABC a autodráha
Tak par fotek Bugatti Type 32.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
PWR
Re: ABC a autodráha
Jen jsem dodělal BMW M1 Procar a dal jsem ho na Ites podvozek. Motor jsem dal Slot.It 20k a pneu Faro ty nízké formulové co jsou na Faro NF. Jede to docela pěkně na domácí autodráze a krásně ve smyku...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
PWR
-
- Příspěvky: 41
- Registrován: 02 kvě 2016, 15:03
Re: ABC a autodráha
Zdravím,
Dovolím si doplnit:
Seriál článků o autodráze od Josefa Tůmy měl minimálně tyto části:
Automobilové modelářství 2 – Škoda Favorit – karoserie; dr. Josef Tůma, kresba Jiří Lekeš; 1:32; r. 32/16/87-88; str 22-23; Střih karosérie k autodráhovému modelu
Automobilové modelářství 3 – Formule s vůní kafru; Martin Velek; r. 33/03/88-89; str. 20; Povídání o závodech
Automobilové modelářství 4 – Tatra Narex podvozek 1; dr. Josef Tůma;1:32; 33/12/88-89; str. 23; Úprava podvozku Ites pro Tatra Narex
Automobilové modelářství 5 – Tatra Narex podvozek 2; dr. Josef Tůma; 1:32; r. 33/16/88-89; str 20-21; Papírový podvozek pro Tatra Narex
Automobilové modelářství 6 – Tatra Narex podvozek 3; dr. Josef Tůma; 1:32; r. 33/20/88-89; str 20-21; Plechový podvozek pro Tatra Narex
Pokud by někdo měl k dispozici kompletní ročník 32 kde asi vyšel první díl a byl ochotný ho prolistovat a zjistit v kterém je to čísle, byl bych štastný. Dále netuším jestli seriál pokračoval později v ročníku 34 a dál. Ale asi ne
K veteránu Renault vyšel později v čísle 9, r. 30 doplněk na výrobu vhodných pneu z gumových O-kroužků, plus fotografie stejně přestavěného Merceru. Ten je, na rozdíl od Renaulta, stále v prodeji a mám ho na stole. Čeká na motor.
Dále ve vystřihovánkách vyšlo:
Autos XM 211 (1:24) a XM 2 (1:32); Michal Antonický; JA 055, JA 056; r. 37/19/92-93; Na podvozky Shadow a Tyrrell
Zajímavé je, že ačkoliv jsou obě auta na podvozky Ites, jedno je v měřítku 1/32 a druhé 1/24. A jsou opravdu rozdílně velká. Pokud bude zájem, mohu později dodat foto. Auta mám, kromě Tatry a Alfy postavená všechna.
K podvozku Lancia Beta Monte Carlo Turbo. Stavěl jsem ho podle Déček, kde je prý v jiné velikosti než v původním vydání v ABC, ale zdá se že sedí. Také čeká na motor a kola, takže se uvidí až po kompletaci.
K depu, které vyšlo v ročnících 18 a 19. V ABC č. 18/17 je jen část, ale použitelná samostatně. V ABC č13/19 je ta samá část součástí komplexu staveb. To je pravděpodobně důvod, proč je menší. Drobná chybka je v návodu, kde jsou části, které se vyrábějí svépomocí, okótovány shodně v obou vydáních. Tady je třeba, pokud by někdo stavěl z r. 18, to upravit dle potřeby. Ostatně, pokud by někdo z vás měl k dispozici a byl ochotný se zbavit déček z ABC č 14 a 15/19, případně celých kompletních časopisů, byl bych opět šťasten.
Luboš Vinař
P.S. připravuji na prázdniny malou výstavu o české autodráze, kde většina uvedených modelů bude ke shlédnutí.
Dovolím si doplnit:
Seriál článků o autodráze od Josefa Tůmy měl minimálně tyto části:
Automobilové modelářství 2 – Škoda Favorit – karoserie; dr. Josef Tůma, kresba Jiří Lekeš; 1:32; r. 32/16/87-88; str 22-23; Střih karosérie k autodráhovému modelu
Automobilové modelářství 3 – Formule s vůní kafru; Martin Velek; r. 33/03/88-89; str. 20; Povídání o závodech
Automobilové modelářství 4 – Tatra Narex podvozek 1; dr. Josef Tůma;1:32; 33/12/88-89; str. 23; Úprava podvozku Ites pro Tatra Narex
Automobilové modelářství 5 – Tatra Narex podvozek 2; dr. Josef Tůma; 1:32; r. 33/16/88-89; str 20-21; Papírový podvozek pro Tatra Narex
Automobilové modelářství 6 – Tatra Narex podvozek 3; dr. Josef Tůma; 1:32; r. 33/20/88-89; str 20-21; Plechový podvozek pro Tatra Narex
Pokud by někdo měl k dispozici kompletní ročník 32 kde asi vyšel první díl a byl ochotný ho prolistovat a zjistit v kterém je to čísle, byl bych štastný. Dále netuším jestli seriál pokračoval později v ročníku 34 a dál. Ale asi ne
K veteránu Renault vyšel později v čísle 9, r. 30 doplněk na výrobu vhodných pneu z gumových O-kroužků, plus fotografie stejně přestavěného Merceru. Ten je, na rozdíl od Renaulta, stále v prodeji a mám ho na stole. Čeká na motor.
Dále ve vystřihovánkách vyšlo:
Autos XM 211 (1:24) a XM 2 (1:32); Michal Antonický; JA 055, JA 056; r. 37/19/92-93; Na podvozky Shadow a Tyrrell
Zajímavé je, že ačkoliv jsou obě auta na podvozky Ites, jedno je v měřítku 1/32 a druhé 1/24. A jsou opravdu rozdílně velká. Pokud bude zájem, mohu později dodat foto. Auta mám, kromě Tatry a Alfy postavená všechna.
K podvozku Lancia Beta Monte Carlo Turbo. Stavěl jsem ho podle Déček, kde je prý v jiné velikosti než v původním vydání v ABC, ale zdá se že sedí. Také čeká na motor a kola, takže se uvidí až po kompletaci.
K depu, které vyšlo v ročnících 18 a 19. V ABC č. 18/17 je jen část, ale použitelná samostatně. V ABC č13/19 je ta samá část součástí komplexu staveb. To je pravděpodobně důvod, proč je menší. Drobná chybka je v návodu, kde jsou části, které se vyrábějí svépomocí, okótovány shodně v obou vydáních. Tady je třeba, pokud by někdo stavěl z r. 18, to upravit dle potřeby. Ostatně, pokud by někdo z vás měl k dispozici a byl ochotný se zbavit déček z ABC č 14 a 15/19, případně celých kompletních časopisů, byl bych opět šťasten.
Luboš Vinař
P.S. připravuji na prázdniny malou výstavu o české autodráze, kde většina uvedených modelů bude ke shlédnutí.