Ligier JS5
Napsal: 26 úno 2023, 08:49
Pročítám tohle fórum a protože se sám stydím, jak někteří hýří aktivitami, říkal jsem si, že také něčím přispěji. Ten příběh trval více jak 40let a na jeho konci je jízda na domácí dráze. Jako klukovi se mi moc líbil Ligier JS5 s tím vysokým komínem a v modrobílých barvách cigaret Gitanes. Kdosi ten monopost, pilotovaný Jacquesem Laffitem, nazval čajovou konvicí. Zdrojů moc nebylo, v Modeláři vyšel třípohledový nákres. Kopyto jsem si modeloval z toho nejjednoduššího a nejdostupnějšího materiálu – plastelíny. Formu jsem odlil opět z toho nejlevnějšího a nejdostupnějšího - sádry. Dále následovalo kašírování novinovým papírem, neb jsem měl obavy, že bych práci s pryskyřicí a skelnou tkaninou nezvládnul. Tento „recept“ byl v knížečce ABC automobilového modelářství, kterou mi půjčil spolužák z devítky. Tři vrstvy prosycené Herkulesem, pak tvrdnutí, tmelení, broušení a lakování. Až na malou asymetrii docela dobré pro modeláře samouka. Pokud jste zavřeli obě oči, dalo se říci, že je to podobné JS5.
Ale to už do mého života přišla vejška, studentský lásky, pády na ústa a zvedání se. Kastlička se mnou putovala dalším manželstvím a novými bydlištěmi a já se z nějaké romantiky nechtěl tohoto artefaktu zbavovat. Až jednoho dne: na portálu Aukro jsem objevil stavebnici Ligier JS11 v měřítku, co by mohlo jezdit na autodráze. Ve stavebnici byl dokonce motorek, takže přestavba by nemusela být nijak složitá. V té době jsem měl už dráhu Carrera s velkým množstvím dílů, tak jsem do té aukce šel srdcem. Jenže mne přehodil jistý Jarin Švarc z Mostu a cena se tehdy vyšplhala na docela slušnou částku. Přes prohru mi to nedalo, a pana Švarce jsem oslovil. Také jsem mu poslal tu kastličku JS5 a připojil svůj obdiv k Ligieru. Tenhle chlapík (pořád v Mostě závodí – tímto jej zdravím) mi „vyfouknul“ pár plastových kastliček z té mé nepříliš přesné předlohy.
A zase to u mne leželo a čekalo až opravím starý venkovský statek, co jsem mezitím koupil. Po dalších 12-ti letech nadešel čas a já pěkně postaru začal „bastlit“ z toho, co mi padlo do ruky a co jsem našel ve svém modelářském kufříku. S ručním nářadím „na koleně“ jsem konečně postavil model autíčka, co jsem jako kluk obdivoval a později téhle značce i fandil. Nejdříve jsem v Illustratoru kreslil obtisky, tisknul je na samolepkový papír a zkoušel jak pasují a pak upravoval a tisknul znovu. Nakonec jsem je vytisknul na obtiskový papír – zřejmě už postarší, protože se při sejmutí trhaly. Podruhé jsem je přestříkal bezbarvým lakem. Zase byla vrstva moc silná a na některých zaoblených místech ty obtisky praskaly. Tak už jsem jen „retušoval“ a nechal to prozatím tak. Model motoru je ze stavebnice makety Stock Caru, ze které byla použita jen karoserie na jiné autíčko. Základnu jsem udělal z cuprextitu, ale když jsem viděl, některá oslabená místa, vyřezal jsem ji znovu z plechu. Motorové lože jsem použil ze starého Ites-Faro Favorita a převod Modela, co jsem vyhrabal z modelářského šrotu. Protože byl hlučný dal jsem na motorek (Faro 20 tis. ot.) plastový pastorek. Podobně tomu bylo u zadních i předních kol a pneumatik. Nakonec jsem tam ještě vpravil magnety, aby to líp na dráze drželo Možná časem ještě překopu motorové lože tak, aby bylo pohyblivé, poladím převodové poměry a najdu modelovější pneumatiky. Výsledek není nijak oslnivá maketa, nemá přesné měřítko (cca 1:25-28), ale říkám si, že by to snad někoho mohlo zaujmout už pro ten příběh co za tím je.
Na domácí dráze jezdí pěkně, svižně, předvídatelně, senzačně se ovládá a je to naprostý originál. No a ještě ta jízda na malém okruhu - https://www.youtube.com/watch?v=RiM-pjYiiac
Ale to už do mého života přišla vejška, studentský lásky, pády na ústa a zvedání se. Kastlička se mnou putovala dalším manželstvím a novými bydlištěmi a já se z nějaké romantiky nechtěl tohoto artefaktu zbavovat. Až jednoho dne: na portálu Aukro jsem objevil stavebnici Ligier JS11 v měřítku, co by mohlo jezdit na autodráze. Ve stavebnici byl dokonce motorek, takže přestavba by nemusela být nijak složitá. V té době jsem měl už dráhu Carrera s velkým množstvím dílů, tak jsem do té aukce šel srdcem. Jenže mne přehodil jistý Jarin Švarc z Mostu a cena se tehdy vyšplhala na docela slušnou částku. Přes prohru mi to nedalo, a pana Švarce jsem oslovil. Také jsem mu poslal tu kastličku JS5 a připojil svůj obdiv k Ligieru. Tenhle chlapík (pořád v Mostě závodí – tímto jej zdravím) mi „vyfouknul“ pár plastových kastliček z té mé nepříliš přesné předlohy.
A zase to u mne leželo a čekalo až opravím starý venkovský statek, co jsem mezitím koupil. Po dalších 12-ti letech nadešel čas a já pěkně postaru začal „bastlit“ z toho, co mi padlo do ruky a co jsem našel ve svém modelářském kufříku. S ručním nářadím „na koleně“ jsem konečně postavil model autíčka, co jsem jako kluk obdivoval a později téhle značce i fandil. Nejdříve jsem v Illustratoru kreslil obtisky, tisknul je na samolepkový papír a zkoušel jak pasují a pak upravoval a tisknul znovu. Nakonec jsem je vytisknul na obtiskový papír – zřejmě už postarší, protože se při sejmutí trhaly. Podruhé jsem je přestříkal bezbarvým lakem. Zase byla vrstva moc silná a na některých zaoblených místech ty obtisky praskaly. Tak už jsem jen „retušoval“ a nechal to prozatím tak. Model motoru je ze stavebnice makety Stock Caru, ze které byla použita jen karoserie na jiné autíčko. Základnu jsem udělal z cuprextitu, ale když jsem viděl, některá oslabená místa, vyřezal jsem ji znovu z plechu. Motorové lože jsem použil ze starého Ites-Faro Favorita a převod Modela, co jsem vyhrabal z modelářského šrotu. Protože byl hlučný dal jsem na motorek (Faro 20 tis. ot.) plastový pastorek. Podobně tomu bylo u zadních i předních kol a pneumatik. Nakonec jsem tam ještě vpravil magnety, aby to líp na dráze drželo Možná časem ještě překopu motorové lože tak, aby bylo pohyblivé, poladím převodové poměry a najdu modelovější pneumatiky. Výsledek není nijak oslnivá maketa, nemá přesné měřítko (cca 1:25-28), ale říkám si, že by to snad někoho mohlo zaujmout už pro ten příběh co za tím je.
Na domácí dráze jezdí pěkně, svižně, předvídatelně, senzačně se ovládá a je to naprostý originál. No a ještě ta jízda na malém okruhu - https://www.youtube.com/watch?v=RiM-pjYiiac