Základní úpravy modelů

Odpovědět
Zpráva
Autor
Vítek

Základní úpravy modelů

#1 Příspěvek od Vítek » 13 úno 2015, 16:40

Asi se to mnohým z vás už stalo. Koupili jste si nový model a on moc nejde. A nebo máte starší model a přemýšlíte jak mu vdechnout nový život.

Prakticky jedinou šancí, jak daný problém vyřešit, je provést některé nebo všechny základní úpravy modelu.

Shodli jsme se (s Petrem L), že nemá smysl vytvářet nový text, když toto dobře udělali jiní na Home Racing World. A proto, jen formou odkazů *, přebíráme dva články, které velmi komplexně postihují danou problematiku, jsou názorně zpracované a zaměřené na domácí ježdění (a závodění) na plastové, případně krátké dřevěné dráze. Základní úpravy tedy nevytváří model pro závody, jen odstraňují konstrukční a výrobní nedostatky. Nejsou ani nikterak komplikované a bez větších problémů je zvládnete jen se základním vybavením a patřičnými díly.

Neberte prosím nabízené texty a poznámky k nim připojené jako nějaké dogma, spíš jako inspiraci. Zejména v oblasti použitých dílů, lepidel apod. je k dispozici mnoho alternativ.

Stejně tak články neřeší všechny problémy, na které můžete při úpravách narazit.

Ještě předesíláme, že kontrolu je vhodné provést u všech modelů. Drobným seřízením, promazání atd. se prakticky nikdy nevyhnete.
Nečekejte, že dané úpravy jsou hotové okamžitě. Nebojte se jich, nechte si na ně dostatek času a klid. Vše se vám vrátí s pěkně jedoucími modely.

*Články jsou v angličtině a přesto, že jsou velmi názorné, doporučujeme těm, kteří nevládnou nad daným jazykem, využít internetové překladatelské služby. Třeba Google Translator.


Scaleauto - Porsche 935 J

Part 1

http://homeracingworld.us/PitRow/ScaleA ... ebuild.htm

Komentář:

- než se pustíte do práce, mějte pohromadě všechny potřebné nástroje a díly.
- základem pro výměnu zadní nápravy je výběr vhodné velikosti disků, modely 1:32 nedisponují přehnaným množstvím místa, takže měřit, počítat, vybírat a pak nakupovat.
- disky jde kombinovat jen s některými rozměry pneu a ne každá směs pneu je vhodná na každou dráhu – dobrý prodejce by měl umět poradit.
- pastorek s převodem jsou fakt dvojka, tak ať si rozumí. Společná výměna převodu a pastorku platí i pro Inline a Angelwider převod. Pokud si nejste jistí převodovým poměrem a jeho nutností nebo výhodností, použijte ten, který byl použit jako originální.
- díly od jedné značky spolu obvykle lépe spolupracují.

Part 2

http://homeracingworld.us/PitRow/ScaleA ... build2.htm

Komentář:

- model jede po zadních kolech a vodítku, přední kola se vezou – mají letmý dotek s dráhou, řešení je několik – podložit vodítko, zbrousit přední kola nebo zvednout přední osu, kombinace jsou možné – volba je na vás. Ke kontrole použijte pracovní podložku.
- přední osa s koly by se měla volně a tiše točit.
- vodítko by se mělo vracet do rovné polohy za pomoci napájecích kabelů, základem pro to je volný pohyb dříku vodítka v držáku.
- kablíky je vhodné uvnitř modelu dobře natvarovat, případně bodově přilepit – karosérie s kokpitem by po položení na podvozek neměla bojovat a přetlačovat se s kablíky. Někteří výrobci to s dimenzováním kabelů přehání a natvarování kablíků do modelu je skoro nemožné.
- kartáčky jsou spotřební materiál, kupte si metráž a stříhejte podle potřeby. Měkčí nebo tvrdší? Po zvednutí modelu z dráhy by měly mírně odstávat (cca 20°), po položení na dráhu by je měl model bez problému „zalehnout“. Kartáčky by v žádném případě neměly model nadzvedávat.

Part 3

http://homeracingworld.us/PitRow/ScaleA ... build3.htm

Komentář

- lepit nebo nelepit pneu? Nepřilepená pneu dělá problémy. Ale jejich přilepení předpokládá následné srovnání „aby neházely“. Jako celek je to téma na samostatný článek. :arrow: :!:
- pneu se dají nalepit i na originální narážecí plastové disky (které obvykle více či méně hází), ale jejich výměna je prakticky nemožná bez fatálního poškození disku.
- kola dělají model, takže se nebojte rozebrat originální disky a použít je na inserty.
- kdo maže, ten jede – převod, ložiska, osička motoru a hurá na dráhu.


Fly – Lola T70 MkIIIB

Part 1

http://www.homeracingworld.us/PitRow/Tu ... tuning.htm

Komentář:

- použití univerzálního podvozku? Ano, proč ne. Skoro instantní řešení – vlepím a jedu. Ale proč nezkusit oživit původní podvozek.
- na pracovní podložce si zkontrolujte, zda je podvozek rovný a pokud není, využijte návodu od Slot.it na rovnání podvozků.
- montáž karosérie je z výroby často nepřesná, nebojte se karosérii opatrně a úplně rozebrat, začistit nerovnosti a znovu a přesně sestavit. Kokpit a karosérie by neměly drhnout o podvozek.
- zkontrolujte i spodní okraje sloupků karosérie a případně je broušením zarovnejte.
- prasklé sloupky karosérie jde „vyléčit“ zábalem z trubičky.
- základem čisté a klidné jízdy je přesné sesazení ložisek s osou, ložiska nestačí jen zacvaknout, je nutné je vlepit do držáků. A v některých případech je skoro nutnost vyztužit i jejich uložení.
- je vhodné fixovat motorek v jeho uložení a provádět jeho pravidelnou údržbu.

Part 2

http://www.homeracingworld.us/PitRow/Tu ... uning2.htm

Komentář:

- přední osa v pouzdře je možné i rozumné řešení.
- po všech úpravách si auto zachovalo svůj původní půvab a úpravy jsou prakticky nepostřehnutelné. Dobrá práce.


Údržba

Základními úpravami ale vše teprve začíná. Provoz modelu si vyžaduje pravidelnou údržbu. Základní provozní péči si můžete prohlédnout zde:
https://www.youtube.com/watch?v=8eVCsZU ... 1422579428


Možná, že už máte své konstrukční postupy a tipy na vylepšení. Možná na ně teprve přijdete.
Hlavně se ale nebojte o ně podělit s ostatními členy DF. :idea:

Odpovědět