Scaleauto - Porsche 935 „Jägermeister“ – DRM 1977
Napsal: 18 pro 2014, 21:33
Když jsem dostal nabídku k vyzkoušení modelu Porsche 935 od Scaleauto (děkuji Petrovi L), rád jsem na ni kývnul. I když Porsche a livery Jägermeister není můj šálek čaje.
Ale zajímalo mně, jak si u firmy poradili s předlohou zejména s ohledem na tvar karosérie a konstrukci podvozku.
Slíbil jsem, že o modelu napíšu „pár slov“. Tady jsou.
Autodráhový model Scaleauto SC6029 v měřítku 1:32 je nabízen v průhledném plastovém boxu (posun k lepšímu oproti předchozímu řešení), kde je na podložku fixován dvěma šroubky na klec motoru. Součástí balení je část katalogu Scaleauto s informacemi o podvozku RT3, který je použitý u modelu a podvozkových dílech.
Předloha modelu
Porsche 935
O Porsche 935 a jeho vývoji, úpravách a závodním nasazení je k dispozici mnoho informací. Proto jen velmi zjednodušeně a stručně.
Porsche 935 je závodním speciálem - prototypem - postaveným firmou Porsche na bázi 911 a určeným pro Group 5 (čtvrté generace). Objem motoru 2856 ccm, KKK turbo, převodovka manuální 4 stupně, minimální hmotnost 970 kg, maximální rychlost 339 km/h …
První verze z roku 76 ještě velmi připomínala svou přední částí původní 911. Pro rok 77 už byla představena přepracovaná 935, kterou představuje i model Scaleauto. Ostatně různé úpravy v průběhu času jsou asi typickým znakem jak 935, tak Group 5.
DRM
Německý okruhový šampionát patří dlouhodobě mezi nejlépe obsazované národní okruhová mistrovství. V roce 1977 měl 10 závodů v několika divizích. A rok 77 byl také prvním, ve kterém byla pro tento šampionát vypsána i Skupina 5.
13. března se uskutečnil první závod DRM v belgickém Zolderu - Bergischer Löwe 1977. A Manfred Schurti, jezdec týmu Jägermeister Max-Moritz-Team v závodě zvítězil. V DRM 1977 obsadil celkově 7. místo.
Jezdec
Manfred Schurti, lichtenštejnský jezdec, svou kariéru zahájil ve Formuli V a když se následně neprosadil ve Formuli 2, přestoupil v polovině 70. let do okruhových vozů a účastnil se zejména německého okruhového šampionátu DRM a vytrvalostních závodů. V roce 1980 si vyzkoušel i sérii Procar ve které vyhrál jeden závod.
Nejvýznamnější úspěchy kariéry:
4. místo - 24h LeMans 76 – Porsche 935 - Martini Racing Porsche Systém – spolujezdec Rolf Stommelen.
2. místo - 24h Daytona 77 -Porsche 935/77A - Dick Barbour Racing – spolujezdci Dick Barbour, Johnny Rutherford.
8. místo - 24h LeMans 78 - Porsche 935/78 - Martini Racing Porsche Systém – spolujezdec Rolf Stommelen.
6. místo - 24h LeMans 80 - Porsche 924 Carrera GT - Porsche Systém – spolujezdec Jürgen Barth.
Model
Technická data:
Délka: 147 mm, šířka: 64 mm, výška: 38 mm.
Délka přes vodítko: 82 mm, rozvor: 69 mm.
Hmotnost celková: 77,3 g, hmotnost karosérie: 20,7 g.
Motor: Scaleauto SC0008B, parametry - 20.000 rpm, 216 gr. x cm.
Klec motoru: Scaleauto RT-3, sidewinder, magnet pod zadní osou, základní díl podvozku LWB Hard.
Pastorek / převod: 12z, plast / 32z plast-hliníkový střed, červík M2
Vodítko: Scaleauto SC1620, hloubka 7 mm.
Disky přední: 13,8 / 16 x 9 mm, plast. Disky zadní: 15,3 / 17,5 x 10,5 mm, hliník, červík M2.
Pneumatiky: přední: 18 x 9 mm. Pneumatiky zadní: 21 x 11 mm.
Osy: 2,38 mm.
Magnet: pod zadní osou přes celou šířku klece motoru.
Z výše uvedeného popisu vyplývá, že je u modelu použitý podvozek Scaleauto se SW konfigurací. Na „univerzální“ podvozek, který umožňuje změnu rozvoru a délky na vodítku jsou nalepeny boky a zadní část s výfuky. Konstrukce umožňuje výškové nastavení přední osy pomocí červíků M2.
Zajímavě je řešena karosérie, kdy její přední část drží jen u předních sloupků a místo mezi prahem a blatníkem jen lícuje.
Cílem konstruktérů asi je zajistit lepší krut. Mám ovšem obavu z pevnosti a výdrže takového řešení.
Model nesvítí.
Soulad s předlohou
Drobné výhrady k modelu lze mít pouze při přímém porovnání s fotografiemi předlohy. Nápis Jagermeister a startovní číslo na dveřích mohly být větší, stejně jako nápis Jagermeister na předním nárazníku. Na modelu, pravděpodobně z licenčních důvodů, chybí jméno jezdce. A podle dostupných informací jsou navíc nápisy Dunlop.
Za ne zcela povedené lze označit prahy.
A někomu může vadit „mřížka“ nad průduchem, která je z průhledného plastu a opatřená potiskem.
Nedotažené jsou taky zámky kapoty.
Na druhou stranu je potřeba pochválit to, jak se u Scaleauto vyrovnali se světlostí předlohy a s převedením do podoby funkčního modelu.
Základní seřízení
Je mylná představa, že model bude bez problémů fungovat hned po vytažení z krabičky. V zásadě je dobré provést kontrolu u všech modelů a připravit se na případné seřizování a drobné úpravy. Čili následující úpravy ve stylu dodělej doma nejsou ničím mimořádným. A u 935 od Scaleauto jich bylo minimum.
V případě tohoto modelu bylo nutné vyměnit kartáčky*, velmi tenké kablíky vyměnit za silnější, výškově nastavit přední osu, seřídit pastorek na převod.
Přilepit distanční krytky sloupků karosérie. Jinak každé rozdělání modelu znamená jejich vypadnutí a hledání. A jejich nasazování zpětnou montáž jen komplikuje. Krytky nejde zrušit.
Dovážení (model je poměrně lehký a při nevyužití magnetického přítlaku mu několik gramů za vodítko a na boky prospěje) a na závěr pár kapek oleje.
* takové kartáčky jsem na modelu ještě neviděl – tlusté jak „lodní lano“, tvrdé a nemohl jsem se ubránit pocitu, že jsou použité, vodítko modelu bylo díky nim jen cca 2 mm v drážce. Mnohem lepší než se pokoušet o rovnání a lisování je rovnou vyměnit.
Nechtěl jsem zasahovat do otvorů v podvozku a zvětšovat je. Bohužel díky jejich malým rozměrům a použitým vrutům klec spíš nefunguje.
Jízdní vlastnosti
Testováno na dřevěné, technické a prakticky suché dráze. Samotného by mně zajímalo chování modelu na platu, tedy s využitím magnetu.
Originální zadní pneumatiky nejsou na disk přilepené, mají ostré hrany a na dráze kloužou. Ať už při průjezdu zatáčkou, tak při akceleraci. Na plastu asi tento problém z části odpadá a kompenzuje ho magnet. I díky tvrdosti pneumatik je model relativně hlučný. Na zkoušku jsem originální pneumatiky sundal a místo nich jen natáhnul silikonové pneu S1 od Slot.it. Podobné řešení bych doporučil i v domácích podmínkách na plast. Model lépe sedí a je i tišší. Jinou variantou je originální pneumatiky přilepit, srovnat aby neházely a srazit jim hrany.
Pro běžné ježdění je základní motor a použitý převod naprosto vyhovující.
Porsche Cup
Úprava
Tento model láká svou konstrukcí k využití v Porsche Cupu. Proto jsem na zkoušku a s využitím toho, co bylo po ruce, vyměnil originální klec motoru za Slot.it SW offset*, motor NSR Shark 25 (mohl by být i silnější), převod Scaleauto 34z (mohl by být i Slot.it 34z, průměr 18 mm), pastorek Slot.it 12z (průměr 6,5 mm), zadní disky ILPE (kvůli šířce), zadní pneu Slot.it P6, přední disky Scaleauto (mohly by být i Slot.it, případně originální), přední pneu Ninco Zero, vodítko Scaleauto, kartáčky NSR, šroubky Slot.it. Model byl před prvním ježděním dovážen na celkovou hmotnost 82g (konstrukce podvozku dovážení spíše komplikuje).
Všechny provedené úpravy jsou vratné.
* s originální klecí nemám prakticky žádné zkušenosti, takže výměna proběhla proto, že klec Slot.it je ověřený a spolehlivý tuningový díl a ne proto, že by klec nevyhovovala.
Ano, čtete správně, z původního modelu zůstala jen karosérie, základ podvozku a obě osy.
Dalším posunem by byla výměna kokpitu za lexanový.
Jízda
Opět platí výše zmíněná poznámka ke kleci motoru. Nechtěl jsem zasahovat do otvorů v podvozku a i přes použití šroubků Slot.it, klec nechodí tak, jak by měla. Ale chodí lépe než originální.
Přesto se jedná o znatelný posun v jízdních vlastnostech. Model dobře sedí – snížení těžiště mu prospělo. Na technickou dráhu je motorizace naprosto dostatečná.
Souhrn
Pro běžné používání bych u úprav zůstal někde mezi. Tzn. že bych na modelu vyměnil zadní pneu a snažil se rozchodit originální klec, případně ji vyměnil za Slot.it.
Asi někoho napadne, jestli má model závodní potenciál. Abych řekl pravdu, tak nevím. Základní přestavba na Porsche Cup sice ledacos naznačila, ale skončila takříkajíc v půli cesty. Testovaný model čeká cesta zpět k majiteli a tak testování nešlo na doraz.
V každém případě jsou na obzoru další 935 od Sideways, které by na tom mohly být ještě lépe a mohly by být konkurencí pro 997 od NSR.
Ten, kdo chce dobře jezdící i vypadající model na běžné ježdění, tak nemusí váhat. 935 „Jägermeister“ od Scaleauto je dobrá volba.
Za zapůjčení děkuji Petrovi L a za část fotografií Milošovi.
Ale zajímalo mně, jak si u firmy poradili s předlohou zejména s ohledem na tvar karosérie a konstrukci podvozku.
Slíbil jsem, že o modelu napíšu „pár slov“. Tady jsou.
Autodráhový model Scaleauto SC6029 v měřítku 1:32 je nabízen v průhledném plastovém boxu (posun k lepšímu oproti předchozímu řešení), kde je na podložku fixován dvěma šroubky na klec motoru. Součástí balení je část katalogu Scaleauto s informacemi o podvozku RT3, který je použitý u modelu a podvozkových dílech.
Předloha modelu
Porsche 935
O Porsche 935 a jeho vývoji, úpravách a závodním nasazení je k dispozici mnoho informací. Proto jen velmi zjednodušeně a stručně.
Porsche 935 je závodním speciálem - prototypem - postaveným firmou Porsche na bázi 911 a určeným pro Group 5 (čtvrté generace). Objem motoru 2856 ccm, KKK turbo, převodovka manuální 4 stupně, minimální hmotnost 970 kg, maximální rychlost 339 km/h …
První verze z roku 76 ještě velmi připomínala svou přední částí původní 911. Pro rok 77 už byla představena přepracovaná 935, kterou představuje i model Scaleauto. Ostatně různé úpravy v průběhu času jsou asi typickým znakem jak 935, tak Group 5.
DRM
Německý okruhový šampionát patří dlouhodobě mezi nejlépe obsazované národní okruhová mistrovství. V roce 1977 měl 10 závodů v několika divizích. A rok 77 byl také prvním, ve kterém byla pro tento šampionát vypsána i Skupina 5.
13. března se uskutečnil první závod DRM v belgickém Zolderu - Bergischer Löwe 1977. A Manfred Schurti, jezdec týmu Jägermeister Max-Moritz-Team v závodě zvítězil. V DRM 1977 obsadil celkově 7. místo.
Jezdec
Manfred Schurti, lichtenštejnský jezdec, svou kariéru zahájil ve Formuli V a když se následně neprosadil ve Formuli 2, přestoupil v polovině 70. let do okruhových vozů a účastnil se zejména německého okruhového šampionátu DRM a vytrvalostních závodů. V roce 1980 si vyzkoušel i sérii Procar ve které vyhrál jeden závod.
Nejvýznamnější úspěchy kariéry:
4. místo - 24h LeMans 76 – Porsche 935 - Martini Racing Porsche Systém – spolujezdec Rolf Stommelen.
2. místo - 24h Daytona 77 -Porsche 935/77A - Dick Barbour Racing – spolujezdci Dick Barbour, Johnny Rutherford.
8. místo - 24h LeMans 78 - Porsche 935/78 - Martini Racing Porsche Systém – spolujezdec Rolf Stommelen.
6. místo - 24h LeMans 80 - Porsche 924 Carrera GT - Porsche Systém – spolujezdec Jürgen Barth.
Model
Technická data:
Délka: 147 mm, šířka: 64 mm, výška: 38 mm.
Délka přes vodítko: 82 mm, rozvor: 69 mm.
Hmotnost celková: 77,3 g, hmotnost karosérie: 20,7 g.
Motor: Scaleauto SC0008B, parametry - 20.000 rpm, 216 gr. x cm.
Klec motoru: Scaleauto RT-3, sidewinder, magnet pod zadní osou, základní díl podvozku LWB Hard.
Pastorek / převod: 12z, plast / 32z plast-hliníkový střed, červík M2
Vodítko: Scaleauto SC1620, hloubka 7 mm.
Disky přední: 13,8 / 16 x 9 mm, plast. Disky zadní: 15,3 / 17,5 x 10,5 mm, hliník, červík M2.
Pneumatiky: přední: 18 x 9 mm. Pneumatiky zadní: 21 x 11 mm.
Osy: 2,38 mm.
Magnet: pod zadní osou přes celou šířku klece motoru.
Z výše uvedeného popisu vyplývá, že je u modelu použitý podvozek Scaleauto se SW konfigurací. Na „univerzální“ podvozek, který umožňuje změnu rozvoru a délky na vodítku jsou nalepeny boky a zadní část s výfuky. Konstrukce umožňuje výškové nastavení přední osy pomocí červíků M2.
Zajímavě je řešena karosérie, kdy její přední část drží jen u předních sloupků a místo mezi prahem a blatníkem jen lícuje.
Cílem konstruktérů asi je zajistit lepší krut. Mám ovšem obavu z pevnosti a výdrže takového řešení.
Model nesvítí.
Soulad s předlohou
Drobné výhrady k modelu lze mít pouze při přímém porovnání s fotografiemi předlohy. Nápis Jagermeister a startovní číslo na dveřích mohly být větší, stejně jako nápis Jagermeister na předním nárazníku. Na modelu, pravděpodobně z licenčních důvodů, chybí jméno jezdce. A podle dostupných informací jsou navíc nápisy Dunlop.
Za ne zcela povedené lze označit prahy.
A někomu může vadit „mřížka“ nad průduchem, která je z průhledného plastu a opatřená potiskem.
Nedotažené jsou taky zámky kapoty.
Na druhou stranu je potřeba pochválit to, jak se u Scaleauto vyrovnali se světlostí předlohy a s převedením do podoby funkčního modelu.
Základní seřízení
Je mylná představa, že model bude bez problémů fungovat hned po vytažení z krabičky. V zásadě je dobré provést kontrolu u všech modelů a připravit se na případné seřizování a drobné úpravy. Čili následující úpravy ve stylu dodělej doma nejsou ničím mimořádným. A u 935 od Scaleauto jich bylo minimum.
V případě tohoto modelu bylo nutné vyměnit kartáčky*, velmi tenké kablíky vyměnit za silnější, výškově nastavit přední osu, seřídit pastorek na převod.
Přilepit distanční krytky sloupků karosérie. Jinak každé rozdělání modelu znamená jejich vypadnutí a hledání. A jejich nasazování zpětnou montáž jen komplikuje. Krytky nejde zrušit.
Dovážení (model je poměrně lehký a při nevyužití magnetického přítlaku mu několik gramů za vodítko a na boky prospěje) a na závěr pár kapek oleje.
* takové kartáčky jsem na modelu ještě neviděl – tlusté jak „lodní lano“, tvrdé a nemohl jsem se ubránit pocitu, že jsou použité, vodítko modelu bylo díky nim jen cca 2 mm v drážce. Mnohem lepší než se pokoušet o rovnání a lisování je rovnou vyměnit.
Nechtěl jsem zasahovat do otvorů v podvozku a zvětšovat je. Bohužel díky jejich malým rozměrům a použitým vrutům klec spíš nefunguje.
Jízdní vlastnosti
Testováno na dřevěné, technické a prakticky suché dráze. Samotného by mně zajímalo chování modelu na platu, tedy s využitím magnetu.
Originální zadní pneumatiky nejsou na disk přilepené, mají ostré hrany a na dráze kloužou. Ať už při průjezdu zatáčkou, tak při akceleraci. Na plastu asi tento problém z části odpadá a kompenzuje ho magnet. I díky tvrdosti pneumatik je model relativně hlučný. Na zkoušku jsem originální pneumatiky sundal a místo nich jen natáhnul silikonové pneu S1 od Slot.it. Podobné řešení bych doporučil i v domácích podmínkách na plast. Model lépe sedí a je i tišší. Jinou variantou je originální pneumatiky přilepit, srovnat aby neházely a srazit jim hrany.
Pro běžné ježdění je základní motor a použitý převod naprosto vyhovující.
Porsche Cup
Úprava
Tento model láká svou konstrukcí k využití v Porsche Cupu. Proto jsem na zkoušku a s využitím toho, co bylo po ruce, vyměnil originální klec motoru za Slot.it SW offset*, motor NSR Shark 25 (mohl by být i silnější), převod Scaleauto 34z (mohl by být i Slot.it 34z, průměr 18 mm), pastorek Slot.it 12z (průměr 6,5 mm), zadní disky ILPE (kvůli šířce), zadní pneu Slot.it P6, přední disky Scaleauto (mohly by být i Slot.it, případně originální), přední pneu Ninco Zero, vodítko Scaleauto, kartáčky NSR, šroubky Slot.it. Model byl před prvním ježděním dovážen na celkovou hmotnost 82g (konstrukce podvozku dovážení spíše komplikuje).
Všechny provedené úpravy jsou vratné.
* s originální klecí nemám prakticky žádné zkušenosti, takže výměna proběhla proto, že klec Slot.it je ověřený a spolehlivý tuningový díl a ne proto, že by klec nevyhovovala.
Ano, čtete správně, z původního modelu zůstala jen karosérie, základ podvozku a obě osy.
Dalším posunem by byla výměna kokpitu za lexanový.
Jízda
Opět platí výše zmíněná poznámka ke kleci motoru. Nechtěl jsem zasahovat do otvorů v podvozku a i přes použití šroubků Slot.it, klec nechodí tak, jak by měla. Ale chodí lépe než originální.
Přesto se jedná o znatelný posun v jízdních vlastnostech. Model dobře sedí – snížení těžiště mu prospělo. Na technickou dráhu je motorizace naprosto dostatečná.
Souhrn
Pro běžné používání bych u úprav zůstal někde mezi. Tzn. že bych na modelu vyměnil zadní pneu a snažil se rozchodit originální klec, případně ji vyměnil za Slot.it.
Asi někoho napadne, jestli má model závodní potenciál. Abych řekl pravdu, tak nevím. Základní přestavba na Porsche Cup sice ledacos naznačila, ale skončila takříkajíc v půli cesty. Testovaný model čeká cesta zpět k majiteli a tak testování nešlo na doraz.
V každém případě jsou na obzoru další 935 od Sideways, které by na tom mohly být ještě lépe a mohly by být konkurencí pro 997 od NSR.
Ten, kdo chce dobře jezdící i vypadající model na běžné ježdění, tak nemusí váhat. 935 „Jägermeister“ od Scaleauto je dobrá volba.
Za zapůjčení děkuji Petrovi L a za část fotografií Milošovi.