Black Arrow - Aston Martin DBR9

Odpovědět
Zpráva
Autor
Vítek

Black Arrow - Aston Martin DBR9

#1 Příspěvek od Vítek » 17 pro 2013, 16:49

Aston Martin DBR9 – Black Arrow

Úvod
Když se na diskusních fórech objevila zmínka, že nově vzniklá španělská firma Black Arrow připravuje model Aston Martinu DBR9 a ve spolupráci s Aston Martinem, neodolal jsem a v rámci předobjednávky jsem si model předplatil. Tady je nutné říct, že firma neplánuje klasickou distribuci přes síť prodejců, ale pouze přímý prodej. Díky tomu má firma jak přehled o svých zákazních, tak přímou zpětnou vazbu a v neposlední řadě se část koncové ceny nerozpustí v distribuci, ale je využita pro kvalitní osazení modelu. Samozřejmě, že jsem měl obavy jestli všechno dobře dopadne a zejména v době, kdy se posouvala finalizace modelu pak pochyby, jestli jsem s objednávkou udělal dobře, neunáhlil se a jestli celá investice nepřijde vniveč. Na druhou stranu firma po celou dobu komunikovala a poctivě informovala o důvodech zdržení. Ale abych nezdržoval já. Celé čekání stálo za to. Těsně před koncem roku dorazil balíček. V něm kromě krabičky s modelem byly i dva šroubováky torx T5 a T6 a sada pružinek v plastové krabičce.
01.png
Předloha
Když v roce 2005 ohlásil Aston Martin návrat na závodní dráhu a v Sebringu představil svou DBR9, bylo otázkou, jestli se bude jednat o návrat trvalý a nebo jen efemérní účast na několika závodech. Po osmi letech a v roce stého výročí registrace firmy lze snad už mluvit o trvalém návratu. Nás snad může těšit, že návrat značky nese českou stopu a bude navždy spojen s Tomášem Egem a jeho úspěchy s Astonem.
02.png
Předlohou modelu od španělské firmy Black Arrow je vůz z 24 Le Mans 2007 číslo 009 Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing. Posádka Darren Turner, David Brabham, Rickard Rydel. 5. místo celkově, 1. místo ve třídě GT1, 26 kol za vítězem – Audi R10 TDI.
03.png
Mimochodem, závod 24 Le Mans 2007 znamenal zatím největší účast značky co do počtu závodních vozů. Celkem 6. Kromě dvou továrních nasadily Astony ještě BMS Scuderia, Labre Competition a Team Modena. A jedním z pilotů druhého vozu Aston Martin Racing – číslo 007 - byl Tomáš Enge.

Popis modelu
Samotný model je dodávaný v matně černém boxu se stříbrnými nápisy Black Arrow a logem Aston Martin Racing. A protože nemá možnost uchycení k podložce pomocí šroubku (jak je to běžné), je umístěn do profilovaného molitanu ve víku. Takže po sundání samolepek Official Produkt Black Arrow Quality Control a otevření boxu je k vidění prázdná podložka a podvozek modelu.
04.png
A první dojem po vytažení modelu z molitanu a položení na podložku? Jedním slovem: Vynikající.
Jemné spáry, předloze odpovídají doplňky – např. zadní křídlo odpovídá tomu z 24LM a z nárazníků vykukují malinká tažná oka. Na kapotě jsou dobře vyvedené zámky. I málo viditelný detail jako je mřížka nad difuzorem není jen naznačená v ploše, ale ztvárněna modelově jako mřížka.
Potisk je velmi kvalitní, ale bohužel není možné mluvit o jeho kompletnosti. Chybí samolepky 24 Le Mans (vysvětlení viz. odpovědi majitele firmy). Takže další model podle „tréninkové“ předlohy před přejímkou. A chybí jména jezdců. Dalším nedostatkem je „zakrytí“ průduchů nad zadním kolem, které je na modelu provedeno jen kresbou.
05.png
06.png
Kokpit je koncipovaný jako vanička. Figurka jezdce je sice nemodelově bílá, ale to ještě jakž takž odpovídá závodnické kombinéze použité týmem v závodu. Ale bílá přilba s černým průzorem už ne. Provedení jezdce je opět velmi pravděpodobně výsledkem licenčních práv.
Určitě potěší gumová zrcátka a anténky (ty jsou silnější než by odpovídalo měřítku). Je škoda, že pneumatiky nemají nápis Michelin, ale nesou (zvnějšku) označení výrobce a typu.. Inserty jsou provedeny velmi jemně a čistě.

Tomu, že model nebude určen jen na koukání a občasné projetí, ale aspiruje na závodění napovídají dvě věci. Na první pohled zřetelná malá světlost (v základu bez úprav naměřena 1mm) a menší průměry kol (viz dále). Ale obojí modelu neubírá na modelové věrohodnosti. Naopak si myslím, že se firmě podařil rozumný kompromis mezi světlostí, průměrem kol a tvarem karosérie – blatníků. A neměla by nastat situace, kdy se po výměně kol v blatníku otáčí zřetelně menší kola.
07.png
08.png
09.png
10.png
Karosérie je u popisovaného modelu rovná, podvozek také. Karosérie je k podvozku přichycena čtyřmi titanovými šroubky torx T6 - M2 a je možné ji, kromě povolení torxů, nastavit i pomocí červíků. Ty nejsou součástí modelu. Integrální součástí karosérie je přední spoiler a zadní difuzor. Model není osazen sadou pro svícení.
Podvozek je Black Arrow In-Flex Technology. Zjednodušeně řečeno je koncipovaný jako prořezávaný se samostatně fungující přední a zadní částí. Je vyrobený z jednoho kusu pružného plastu a jeho vlastnosti zajišťuje různé profilování. Podvozek není opatřen magnetem a ani na podvozku není žádná příprava pro jeho použití.

Model je osazen motorem Black Arrow Apache 28000 RPM, 350g, při 12V. Převod Inline 13:37.
Pastorek je kuželový a ocelový. Převod je pak sestaven z kuželového převodového kola, vymezovacích podložek a vymezovače. Vše sešroubováno třemi titanovými šroubky M1,6x3. Viz. obrázek.
obr BA.png

Obrázek převzat z webu Black Arrow.

Vymezovací podložky jsou v základu tři a převod je z výroby dobře nastavený. Zůstává otázkou jak náročné bude jeho nastavení při výměně.

Firma má v nabídce dva pastorky 13 a 14 zubů a dva převody 34 a 37 zubů.

Motor s převodem je uložen v odpružené kleci. Ta má v základu vepředu dvě „super tvrdé“ pružinky – bílé a vzadu dvě „měkké“ pružinky – zelené. Kromě pružinek je pohyb klece možné ještě ladit pomocí červíků. A když k tomu přidáme sadu pěti párů pružinek ze zásilky, která obsahuje pár od každé tvrdosti, tak je o varianty a úvahy o nastavení postaráno. Nastavení bez použití pružin není možné.
11.png
Zadní pneumatiky 19,2x10,1 mm (katalogově 20x11 mm) jsou nasazeny na hliníkové disky 16,5x10 mm (1,05 g), které jsou k ocelové ose (2,38 mm) uchyceny dvěmi červíky M2,5.
Přední disky jsou delrinové 16,5x8,5 mm. Na osu jsou jen naraženy. Přední pneu je typu Zero Grip 18,5x9 mm (katalogově 18x9 mm).
Přední i zadní disky jsou osazeny perfektně provedenými modelovými inserty, včetně brzdového kotouče.
Konstrukce uložení přední osy umožňuje její vertikální pohyb a taky nastavení pomocí červíků.

Vodítko má hloubku 7mm a už v základu bylo nastaveno tak, aby se vracelo!!! Pro uchycení napájecích kabelů nejsou použity dnes klasické dutinky, ale dva, zepředu našroubované, červíky. Kartáčky jsou měděné a velmi podobné kartáčkům od NSR.
12.png
Nerad bych zde vynášel nějaké soudy o převodu, systému pružin, uchycení kabelů ve vodítku apod. Zda se jedná o dobrá řešení. Až praxe při používání ukáže, která řešení obstojí a která ne a proč. Důležité také bude co a jak je zaměnitelné za jiné tuningové díly. Zejména od Slot.it (disky sedí na osu), Scaleauto (pasuje vodítko) a NSR. Jistotou je, že žádný držák motoru od konkurence nelze použít bez zásadního zásahu do podvozku.

Jízdní vlastnosti
Plán na odzkoušení modelu byl následující.
V prvé řadě model vyzkoušet „po vyndání z krabičky“, tedy jak je sestavený z výroby. Karosérie je v tomto případě dotažená. Přední zadní pružiny klece jsou lehce povolené. Dalším krokem měla být jen výměna zadních kol za Slot.it air systém s pneu P6. A následně pak dovážení modelu, výměna zadních pružin za tvrdé – bílé, povolení karosérie, seřízení přední nápravy.
Jenže člověk míní a reálná situace plány mění. Po vyzkoušení auta takříkajíc z krabičky a „přezutí“ na P6 došlo ke zlomení vodítka. Takže nebylo možné dokončit test podle plánu.
Model byl tedy jen vyzkoušen na dřevěné, prakticky suché dráze při 12V. Auto po vytažení z krabičky funguje srovnatelně se Slot.it. Tedy dobře. Nic není bezpodmínečně nutné nějak upravovat, opravovat nebo nastavovat. Díky silnějšímu motoru auto sice lépe akceleruje, ale originální pneumatiky tolik nedrží a auto jde do smyku. Na P6 je situace mnohem lepší, auto lépe drží stopu a je celkově klidnější. Samotného by mně zajímalo chování auta s originálními pneu na delší plastové dráze (nejlépe Carrera).
Ještě večer jsem udělal fotky zlomeného vodítka a poslal je i s komentářem do Španělska. Prakticky obratem mi přišla odpověď s informací o zaslání dvou nových vodítek.
Osobně se domnívám, že je důležitější rychleji přinést informace o novém modelu než čekat na dořešení situace a dokončení testu. Proto si dovolím jen předpoklad. Koncepčně je auto velmi podobné NSR nebo Slot.it. Proto by po běžných úpravách mohlo disponovat i podobnými jízdními vlastnostmi. Zásadní změnou by pak měla být nabídka podvozku s AW převodem – viz. dále.

Parametry modelu:
Celková hmotnost – 78,7 g
Hmotnost karoserie včetně kokpitu – 20,1 g
Šířka přes zadní kola – 64,0 mm
Šířka přes přední kola – 63,0 mm
Výška karoserie – 34,0 mm
Rozvor – 86,0 mm
Celková délka bez zadního křídla a předního spojleru – 145,0 mm
Délka přes vodítko - 102,5 mm

Souhrn
Minus
- absence samolepek 24 Le Mans a jména jezdců.a průhledný box pro sběratele
- magnet (pro plastové dráhy)

Plus
- dobré jízdní vlastnosti hned po vytažení z krabičky
- velké množství různých nastavení
- modelové provedení detailů.
- „gumová“ zrcátka a antény

Vlastním modely Aston Martin DBR9 jak od SCX, tak od Scalextric. Subjektivně mi ten od Black Arrow přijde nejen nejmodelovější, ale taky nejlépe jezdící. Lépe dopadá i v porovnání se zpracováním stejné předlohy v 1:24 od Carrery (kromě jiného chybí stejné samolepky). A ani v porovnání s kovovým sběratelským modelem od AutoArt v 1:18 nedopadá špatně. Myslím, že u Aston Martin Racing udělali dobře, když poskytli licenci Black Arrow. Jim se totiž podařilo vytvořit velmi kvalitní model, který je důstojným ztvárněním předlohy. A také hned v základu disponuje kvalitním osazením a dobrými jízdními vlastnostmi, které je možné dále nastavovat.
13.png
14.png
V nabídce Black Arrow je také white kit karosérie s doplňky, kit podvozku a sada sestávající z white kitu karosérie s doplňky, kitu podvozku a mechanických dílů.

Rozhovor

Protože se jedná o model od nové firmy, položil jsem jejímu majiteli několik otázek. Zde jsou otázky a odpovědi jak v překladu, tak v originále. To aby nedošlo ke „ztrátě v překladu“. A znalcům se omlouvám za svou špatnou angličtinu.

1. Model je uváděný jako vítězný vůz ve třídě GT1 z 24 Le Mans 2007. Ale na samotném modelu chybí samolepky 24 Le Mans a jména jezdců. Můžete uvést důvod?
2. Založit novou firmu a uvést na trh úplně nový model vůbec není jednoduché. Můžete uvést ty nejzásadnější problémy, které jste museli řešit v průběhu vývoje a výroby?
3. Model disponuje mnoha variantami nastavení. A ani nastavení převodu není úplně standardní. Připravujete nějaké Tipy a rady pro majitele?
4. První model je zdárně v prodeji. Jaké máte další plány?

1. The model is referred to as the winning car in the GT1 class of the 24 Le Mans 2007th But the model does not have stickers 24 Le Mans and the names of the riders. Could you give a reason?
2. Create a new business and launch an entirely new model is not at all simple. You can give the most important issues that you had to deal with during the development and production?
3. Model has many variants settings. And neither conversion setting is not quite standard. Preparing some tips and advice for owners?
4. The first model is successfully in sales. What are your plans?

1. Licensing troubles. Aston Martin not allow the names and stickers of Le Mans. Same problem than Autoart (1:18) or Kyosho ..
2. As you said, everything. 3D design, car moulds, bevel transmission, rims, titanium screws, motor, etc.. Each part has been very complex to develop and finish to produce. Maybe the car molds has been most difficult to get ready.
3. Of course, we hope next week upload in our web site a set-up guide to develop the DBR9 on the track.
4. Step by step. Next step is finish the anglewinder chassis for DBR9. Next step…..

1. S licencováním jsou potíže. Aston Martin neumožňuje jména a nálepky z Le Mans. Stejný problém jako AUTOart (1:18) nebo Kyosho ...
2. Jak jste řekl, všechno. 3D design, forma auta, zkosený převod, ráfky, titanové šrouby, motor atd.. Každou část bylo velmi složité vytvořit a dokončit pro výrobu. Možná, že formy na auto bylo nejobtížněji, aby se připravily.
3. Samozřejmě, doufáme, že příští týden budeme nahrávat na naše webové stránky set-up průvodce k vývoji DBR9 na trati.
4. Krok za krokem. Dalším krokem je dokončení anglewinder podvozeku pro DBR9. Další krok .....

Na upřesnění k otázce číslo 1 a 3. Aston Martin je vlastníkem licence jen na auto. Vlastníkem licence na 24 LeMans je pořadatel závodu. A ten prodává ono oprávnění na samolepky ze závodu, jména jezdců a figurku jezdce. Set-up už je na webu ve španělštině a angličtině.

A na závěr pár fotografií předlohy.
V 24 Le Mans je závod ve dne, v noci, za slunka i deště.
15.png
16.png
17.png
18.png
A s pravidelnými zastávkami v boxech.
19.png
20.png
A nakonec ti nejlepší slaví vítězství.
21.png
24 Le Mans je legendou a úspěch v závodě je zápisem do historie. Ale také inspirací pro umělce.
22.png
Napsal: Vítek
Model fotografoval: Miloš
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Black Arrow - Aston Martin DBR9

#2 Příspěvek od Hans1983 » 08 led 2014, 14:22

Moc pěkná recenze.
Jedna otázka na tělo: Na kolik tě tenhle Aston přišel? :)
ITES česká autodráha 90mm

Vítek

Re: Black Arrow - Aston Martin DBR9

#3 Příspěvek od Vítek » 08 led 2014, 19:34

Konkrétní cenou Ti neodpovím. Dnes už tato informace postrádá smysl. Model jsem objednával jako před objednávku v době, kdy firma ještě neměla žádnou produkci. Kupoval jsem takříkajíc zajíce v pytli. ;)
Dnes už je nabídka Black Arrow mnohem širší a stačí si vybrat co a v jaké konfiguraci koupit.

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Black Arrow - Aston Martin DBR9

#4 Příspěvek od Petr L » 08 led 2014, 20:50

Jen co si Vítek model dost užil, poslal mi ho na odzkoušení. moc se mi líbil, je vidět, že konstruktér je závodník a ví o čem to je a že si Aston docela dobře "pohlídal" jak bude model vypadat. ;)

Odpovědět