Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč 90mm

Zpráva
Autor
Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč 90mm

#1 Příspěvek od Hans1983 » 01 led 2014, 20:00

:?: Prosím o radu, jaké další auta a ovladače od jiných výrobců lze použít na dráze ITES/GONIO rozteč 90mm ?
Rád bych si udělal radost a oživil českou autodráhu nějakým pěkným modelem, poraďte jestli nějaký výrobce bude na ITES autodráze fungovat i bez úprav vodítka nebo mi popiště co je pak potřeba vyměnit/nakoupit na úpravu vodítka.
:?: A ještě mě zajímá jaký ovladač by šel použít jako náhrada originál i FARO ovladače. Slyšel sem a četl o ovladačích Parma.
Doporučte jak předělat přípojný díl ITES, vidím to na nějakou přechodku co půjde z orig. zdížek do externího boxu, kde bych mohl udělat nějaké banánkové svorky nebo tak něco.Je nějaký standart, který se používá na tratích v klubech? Bylo by fajn kdyby úprava konektorů byla shodná se zapojením i na nějakých závodech. Mám dobrý přístup k dílům třeba na GM Elektronik. Základní skříňku se zdířkami a případné předělání kabeláže na ovladačích budu schopen zrealizovat sám.

PS: Nejlépe mi dejte i tipy kde co nejlíp koupit (aspoň do SZ aby se neporušovali pravidla fora)

všem předem velké díky za pomoc
ITES česká autodráha 90mm

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#2 Příspěvek od Petr L » 01 led 2014, 21:31

Použít můžeš jakýkoliv ;) ohledně připojení, buď použiješ originál ites/Faro konektor, nebo můžeš přejít na stadard SRC s banánky.
Podívej se na návod od Toma Herdera

http://www.tom59herder.cz/auta/tutorial ... ka/id:1486

Co se týká aut jiných výrobců, jezdit můžeš s čímkoliv, u Carrera to bude chtít asi snížit vodítko, nebo použít to, co má Carrera na autodráhy Scalextric. Jinak stačí pouze roztáhnout kartáčky, rozteč trolejí Ites/Faro je větčí, než u ostatních, nebo se pokusit do modelu zabudovat Ites/Faro vodítko.

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#3 Příspěvek od Hans1983 » 01 led 2014, 23:29

Petře, díky za odkazy.
Ten připojovací box mám vymyšlen trošku odlišněji, já to vydím tak že z originál připojovací desky vytáhnu nově jen kabely a ukončím je kabelovou zástrčkou, proti ní budu mít vidlice z plastového boxu a na tom boxu teprve zdířky pro ovladače a zdroj, popř. bych zdroj mohl schovat i do té krabice, ale myslím že by to pak hůř chladilo.

:?: Ještě se zeptám je nějaké pravidlo jakým směrem se na okruho jezdí? U ITES orig. traf se dá jednoduše prohodit polarita připojovacích vodičů a tím i směr jízdy.

:?: A ještě prosím mi někdo napiště jaký odpor je dobré vybrat u základních ovladačů odf. Parma, mají asi 9 varzí v rozmezí nějakých 2-90 Ohm asi bych volil zlatý střed a to 45 Ohm.

:?: A nikde sem se nedočetl jaký průměr připojovacích banánků se používá? Vím že je víc průměrů, tak abych pak nebyl za blbce a třeba s tím jednoho krásného dne pojedu někam an dráhu a nebylo by milé zjistit že se nepřipojím :D
ITES česká autodráha 90mm

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#4 Příspěvek od Petr L » 02 led 2014, 11:16

Konvence je taková, že pokud se díváš na start z místa připojení ovladačů, vyjíždějí modely vlevo.
Impedance 45 Ohm je myslím na doma optimální, doma je používáme a je to OK. Banánky používáme běžné, průměr je cca 4 mm.

Přikládám schéma zapojení Ites přípojného dílu a ovladače, na schéma jsou označené barvy podle konvence, která se používá i na závodech.
zapojeni ovladače.gif
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#5 Příspěvek od Hans1983 » 03 led 2014, 11:10

Tak trošku sem zadumal a poohlédl se po součástkách a mám už dosti ucelenou představu jak by nový připojovací box mohl vypadat.
Pro zpestření aby to nebylo jen o zdířkách, sem se dostal i k osazení jednoduchým voltmetrem, který by měřil buď napětí na vstupu z trafa nebo teoreticky by šlo měřit i napětí na výstupu na dráhu.
Pak ke každému výstupu ovladače bych ještě přidružil jednoduchý ampérmetr.
Třešničkou na dortu by pak bylo jištění pojistkami proti skratu na dráze a na vstupu.

Vše bych zřejmě osadil do nějaké vhodné plastové instalační krabičky, do kovového provedení se mi jít nechce, protože by to o dost navýšilo celkovou cenu.
:?: Ještě mě vrtá hlavou jestli to celé nekoncipovat rovnou jako panel pro 4-dráhu?
:?: Pak sem ještě v jednom návodu viděl jak do takového boxu byl integrovaný i přepínač odporu brzdy, tady ale tápu jestli by to fungovalo se všemi ovladači.

V rámci možností se pokusím podle soupisu součástek udělat nějaký nákres jak by to mohlo vypadat a ještě počkám na Vaše připomínky než to začnu bastlit. :)
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#6 Příspěvek od Hans1983 » 03 led 2014, 11:23

:!: :?: A na to nejdůležitější sem se zapoměl zeptat:
Jaký mám použít napájecí zdroj? Předpokládám že ten originál tesla nebude to pravé ořechové?
Poraďte mi někdo prosím nejlépe nějaký konkrétní typ nebo alespoň parametry,

předem díky
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#7 Příspěvek od Hans1983 » 03 led 2014, 13:34

No já se ptám a sám si zkusím i dopředu odpovědět :D
Tak z toho co sem zatím vyčetl by jako ideální mohl být zdroj tohoto typu:
Spínaný zdroj Meanwell RS-50-12 Case 50W 12V/4,2A
Vlastnosti a funkce:
•Vestavné uzavřené provedení (case)
•Šroubovací terminály
•Ochrana proti: přepětí, přetížení a zkratu
•Zabudovaný odrušovací filtr, nízké zbytkové vlnění
•Automatické vypnutí při přetížení a auto recovery
•100% Burn-In-Test při plném zatížení
•LED kontrolka pro zapnutí
Technické parametry:
•Rozsah vstupního napětí: od 88…264 V AC (47...63 Hz), 125…373 V DC
•Výstupní napětí: 12 VDC
•Výstupní proud max.: 4,2 A
•Výkon: 50,4 W
•Účinnost: 84,5%
•Náběhový proud pro studený start: 33 A
•Nastavitelné výstupní napětí: +10/-5%
•Ochrana proti přetížení: 110…150%
•Izolační napětí vstup/výstup: 3000 VAC
•Izolační odpor vstup/výstup: 100 Mohm
•Překlenutí výpadku sítě při 230V: 60 ms
•Rozsah provozní teploty: -25...+70°C
•Rozměry (d x š x v): 99 x 97 x 35 mm
•Hmotnost: 410 g
Obrázek
meanwell

:?: Nebo se zeptám jestli je možné použít i zdroj co se používá pro napájení LED pásků 12V 5A? Je za menší cenu:
Obrázek
schmachtl
případně asi obdoba toho prvního zdroje:
Napájecí zdroj DC12V/5A, 159*98*38mm
Obrázek
schmachtl
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#8 Příspěvek od Hans1983 » 03 led 2014, 14:40

:idea: Chci poděkovat panu Wágnerovi za jeho skvělý web, kde sem našel vše potřebné k úpravě, základního připojení a hlavně konečně navrhnuté počítadlo kol!

http://www.wagnerovi.cz/index.php/28-vs ... /Autodraha

BRAVO PANE WÁGNERE SKVĚLÁ PRÁCE! :!:
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 43
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#9 Příspěvek od Hans1983 » 07 led 2014, 14:19

Ještě odbočím zpátky k autům, která by se po menší úpravě kartáčků mohla brázdit po ITES/FARO autodráze.
Tyto výrobci mě zaujali:
Scaletrix
Slot.it
Sideways
Scaleauto
Ninco

Nerad bych něco objednal a pak zjistil že to na ITES dráze nebude bez veliké úpravy vodítka schopno jezdit.
Prosím zasvěcené aby mě připravili na možná úskalí.

předem díky
ITES česká autodráha 90mm

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Použití jiných aut a ovladačůna dráze ITES/GONIO rozteč

#10 Příspěvek od Petr L » 07 led 2014, 15:07

No chrlíš to pěkně. Co se týká aut, jak jsem již psal, Ites je sice trochu atyp, ale ne zase tolik, aby se na něm s něčím nedalo jezdit. Pokud ti nevadí roztažení kartáčků, můžeš jezdit s čímkoliv, co se běžně dostane koupit. Pouze Carrera má hlubší vodítku, takže si ho trochu snížíš pilníkem, nebo to pádlo na vodítku vyměníš za to, co Carrera prodává pro majitele dráhy Scalextric, která má drážku mělkou.

Zdroj můžeš použít také lecjaký, mám doma zdroj z PC, jezdili jsme na zdroj od Carrera Evolution. Použít můžeš cokoliv co má napětí od 12V, klidně i nabíječku 13,8V. Co se týká proudu, stačí ti na domácí auta asi i 1A celkově, zase záleží na motorech u aut.

Co se týká připojení, před časem jsme s HWS dělali připojovací panely k jeho dráze. Každá drážka má panel s připojením, pojistkami a přepínačem polarity, vedle je panel s Ampérmetrem a Voltmetrem. Pochopitelně na povrchu je vidět pouze víko krabice.
konektory.JPG
budíky.jpg
Co se týká počítadla, také jsme ho stavěli, poměrně jednoduché, na každé drážce dva odpory, dva kondenzátory, snímač, optické oddělení a tranzistor, pracuje bezchybně s PC Lap Counterem ;)
merení prototyp.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Odpovědět