Repase autíček ITES/GONIO

Zpráva
Autor
Hans1983
Příspěvky: 40
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#11 Příspěvek od Hans1983 » 09 led 2014, 07:40

:?: Poraďte mi někdo jak na sundavání disků u ITES autíček? Včera sem je zkoušel sesunout pomocí plochého šroubováku, ale skoro se to nehlo a nechtěl sem ty originál disky nějak poškodit. Chystám se na výměnu převodů, takže budu muset minimálně 1 disk na ose vždy sundat.

:?: Ještě mi poraďte čím nejlépe potom převody a osy autíček promazat? Dá se použít něco z komerční produkce?

předem díky
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 40
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#12 Příspěvek od Hans1983 » 13 led 2014, 18:38

Dnes patriotsky podpořena česká firma :-)
Obrázek
Držte mi palce a rady k rozebírání viz. předchozí příspěvek vítány.
ITES česká autodráha 90mm

Jirka B
Příspěvky: 345
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#13 Příspěvek od Jirka B » 13 led 2014, 20:41

S Itesem zrovna moc zkušeností nemám.Zdá se mi divné,že by to tak drželo.Já sundavám plastové disky/přilepené lepidlem/,tak že zkusím každou rukou za jedno kolo a zkusím otočit lehce každým kolem na jinou stranu/proti sobě.Konec osy v kole pokud si matně pamatuji je drážkovaná.A pokud ani to nepomůže,tak kleštěma za osičku a kolem opět zkusím pootočit.Abys to tzv.utrhl. Pochopitelně vše s citem.A pokud by ani to nešlo,tak už nevím.Co se týká mazání,já používám motorový olej do auta.Konkretně v autě mám polosyntetiku.Vždy si trochu odleju,než to naleju do auta.

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 735
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#14 Příspěvek od Petr L » 13 led 2014, 20:44

Ten motorový olej bych asi nezkoušel, myslím, že olej na šicí stroje, nebo na zbraně, který se dá koupit skoro všude, by mohl pro domácí podmínky stačit až až.

Hans1983
Příspěvky: 40
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#15 Příspěvek od Hans1983 » 13 led 2014, 21:38

:?: Olej na šicí stroje teda i na převody jo? Nechtělo by to spíš nějakou vazelínu??? Ten olej bude podle mě spíš dobře mazat dráhu, pdole mě steče nebo se odcáká. :(
ITES česká autodráha 90mm

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 735
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#16 Příspěvek od Petr L » 13 led 2014, 22:55

Stačí kapka, ta ti nesteče, vždyť převodové kolo je z nějakého měkkého plastu, to nemusí být celé pod olejem, stačí, aby to nebylo suché. Já jinak používám vazelínu Tamiya.

RKysela
Příspěvky: 4
Registrován: 25 pro 2013, 11:53

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#17 Příspěvek od RKysela » 14 led 2014, 00:34

Vážení přátelé, ano, mazat se musí. Já bych jen upřesnil, že původní výrobce, závod Ites / Gonio v Trhových Svinech, používal českou vazelínu A4 - používala se i na vodní čerpadla, "netaje" při vyšší teplotě, později FARO používalo vazelínu Castrol a nyní je opět používána A4. Nejlepší způsob, jak namazat nový převod je:
- vše musí být čisté, bez textilních i organických vláken,
- vůle v převodu musí být tak na "papírek", velká vůle ničí pastorek, malá vůle brzdí motor, jednoduše řečeno,
- "na sucho", na dráze, protočím motor, šroubovákem s citem zatlačím na talířové kolo, zleva, zprava na kroužek
(tím se sice hulvátsky, ale účinně vymezí zubové vůle bez zkreslení - po namazání totiž mnohé nepoznáme)
- na párátko nanesu trochu vazelíny, ručně protočím převod, nanesu a ev. vazelínu doplním na "suchá místa",
- do ložisek podvozku dám kapku oleje, ona si tam žije vlastním životem, ale maže,
(tedy nemažu převod u Ites/Gonio aut olejem, pouze ložiska podvozku, lze nepatrně přimáznout i ložiska motoru).
Disky aut Ites opravdu někdy mohou držet jako zběsilé, přesně jak popisuje Honza. Pokud je svěrák, lze postupovat tak, že hřídel cca 1 mm za nábojem disku pevně stisknu do kleští a ty stisknu do svěráku. Potom pomocí dvou plochých šroubováků, které založím do mezery mezi diskem a kleštěmi zapáčím. Pokud to nejde plynule tahem, je nutno trhem, pozor na prsty, na oči, na disk, pozor na vše, chce to cit. Je to taková náhrada stahováku. To platí pro formulové podvozky, kde je místo vedle disku. U aut typu Porsche atd. je buď nutné najít užší kleště (a ty nasadit "dovnitř" podvozku, vedle talířového kola) nebo lze např. rozříznout matice M8 a nějaké podložky k vymezení vůlí a potom opět založit dva šroubováky, tentokrát mezi plech podvozku a disk - a zapáčit...Jako vždy, je to o získání "grifu", pak už je to rutina....

Hans1983
Příspěvky: 40
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#18 Příspěvek od Hans1983 » 14 led 2014, 08:44

Sundat staré rozvody se mi povedlo vcelku snadno.
:!: Ale já tam nemůžu dostat ty nové. :-(

:?: Poradí mi někdo přesný postup, mám k dispozici malý svěrák, kladívko, šroubovák.
Myslel sem že to pomocí svěráku "nalisuji", ale to se nedaří. Asi sem měl zvolit postup upnout si osu do svěráku a pomocí kladiva a možná i šroubováku naklepávat opatrně ozub. kolo a vimezovací kroužek???

http://hans1983.rajce.idnes.cz/Autodrah ... 014390.jpg
ITES česká autodráha 90mm

Hans1983
Příspěvky: 40
Registrován: 25 pro 2013, 22:39
Bydliště: Rakovník

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#19 Příspěvek od Hans1983 » 14 led 2014, 22:59

:idea: I když to nebylo vůbec ideální tak pomocí "ruské goly" se mi to dnes podařilo dát dohromady.
Snad to bude jezdit, zatím sem vyzkoušel jen funkčnost převodu.
Ještě asi budu muset předělat kabeláž, protože káblíky sem udělal moc dlouhé, myslím že by jejich odpor překážel v natáčení vodítka.
Převod sem namazal vazelínou "Mogul A4" co mi zbyla když sem s ní v minulosti mazal u 120ky vodní pumpu. :-) A uložení osy kol olejem na šicí stroje.
Obrázek
http://img15.rajce.idnes.cz/d1502/9/922 ... .jpg?ver=0
Obrázek
http://img15.rajce.idnes.cz/d1502/9/922 ... .jpg?ver=0
Vypadá to že s tím motorkem FARO NORMAL 12V 10tis. ot/min to bude docela fofr oproti tomu ITES 9V.
Bohužel moje kastle Shadow je slepovaná a není to ono, takže pokračování bude s 917ky, 911ky a formulí ty mají kastle v pořádku bez defektů.
:?: Docela přemýšlím nad tím že u ostatních aut jen vyměním motorek a ty převody snad ani rozebírat nebudu, pro mě je to dost peklo. :P
Je opravdu to ozub. kolečko časem tak ochozené?
ITES česká autodráha 90mm

Vítek

Re: Repase autíček ITES/GONIO

#20 Příspěvek od Vítek » 16 led 2014, 21:47

Použití tohoto převodu bych pochopil, pokud by cílem byla úprava auta do původního stavu.
Pokud tomu tak není, tak proč nepoužít převod na červík a na osu 3 mm? Případně rovnou vyměnit i zadní osu za průměr 3mm. Já vím, že by to stálo víc, ale případná další výměna je mnohem kultivovanější.
Vhodný by byl třeba převod od Scaleauto, který se dodává i s vodícím středním kroužkem. A k převodu nejlépe odpovídající pastorek od stejné značky jako je převod.

Jednoduše vyměnitelný převod je cestu k laborování s převodovým poměrem. A to je dost dobrý brouk do hlavy. :D

Mazání
Ano, mazat je potřeba.
V každém případě platí, že převod a pastorek musí být očištěné pomocí technického benzinu. NE benzinového čističe!!!!
Mažu čistě syntetickým olejem (0W-40) a používám bralenku (k dostání v každé lékárně) osazenou silnou jehlou (opět k dostání v každé lékárně). Jehla je zalepená do upraveného víčka bralenky a je možné na ni nasadit kryt jehly. ;)
V případě pokročilých konstrukcí s ložisky :) se vyplatí kápnout olej i do čistých ložisek.

Kdo nevěří různým radám, může mazání na převody, ložiska atd, zakoupit jako "autodráhovou chemii" od výrobců příslušenství pro autodráhové modely.

Odpovědět