Renovace a opravy 1:43, aneb co je malé, může být i hezké

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Renovace a opravy 1:43, aneb co je malé, může být i hezké

#1 Příspěvek od RUMOV » 16 čer 2015, 19:34

Jak už jste si zajisté všimli, na foru se pohybuje zákeřný virus z dílny MAXI-PU, pod názvem renovace a úpravy ITES... :D

Nejdříve jsem proti němu byl imunní a snažil se ho nepustit k tělu, avšak s jeho zvyšující se intenzitou, (doprovázenou haldou fotek) jsem mu nakonec podlehl. :roll:
Jelikož k práci MAXI-PU mám obrovský respekt a samotného mě toto pletení biče z výkalu hodně oslovilo, virus u mě zmutoval do podoby "Renovace a opravy prcků".

Jenže on není prcek jako prcek...

Deklarované měřítko u prcků 1:43, se plynule pohybuje mezi 1:40 až po 1:50, (tak jak jim to zrovna u Žluté řeky vyjde), a z toho samozřejmě plyne i různá velikost a detailnost.
Porovnávat a přepočítávat rozměry a detaily, je proto stejně zbytečné, jako snaha naučit je jezdit, jako jejich velké bráchy...

Určení o jakou značku auta se jedná, je tak trochu detektivka a trochu sci-fi, tak mě prosím nekamenujte za mé odvážné závěry. :lol:

Prvním prckem do kterého jsem se pustil, bylo Mitsubishi Lancer evo...

Nejspíše je v měřítku 1:48, (proto je takový zaprcatělý a smrsklý), jeho rozměry jsou 9x3,5 cm.
image073-2.jpg
foto je pouze ilustrativní odněkud z netu, ve skutečnosti ten můj vypadal asi o 100% hůře. :?

Prvním krokem byla výměna kol, za kola aut od Shellu, celkové vyčištění, výměna kartáčků a dovážení.
Přední nápravu jsem vyztužil destičkou, do které jsem propiloval oválnou díru pro kyvnou přední osu. :idea:
IMAG3971.jpg
Následovali testovací jízdy, kdy jsem ladil magnet, (tak aby sice byl, ale auto na dráze pouze přidržoval) a snažil se auto dovážit.
Po "naučení ho jezdit" po Rumoringu, jsem se začal zabývat jeho zevnějškem...

Strhal jsem veškeré polepy a ozdoby, zbytky lepidla umyl ředidlem na olejové barvy, (White spirit) a celou kastli vyčistil Cifem, a odmastil v jarové vodě.
Poté jsem jemným smirkem přebrousil hrany a otřepy z formy a další drobné vady a vteřinkou zalepil prasklé přední sklo.

Po dalším umytí, jsem karoserii stříkl matnou bílou barvou, (Tamyia)...
IMAG3786.jpg
Sklo jsem stříkl lesklou černou, (Vallejo)...
IMAG3794.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) RUMOV dne 18 čer 2015, 20:51, celkem upraveno 1 x.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

model
Příspěvky: 1289
Registrován: 27 úno 2015, 19:58

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#2 Příspěvek od model » 16 čer 2015, 19:57

Také jsem se pustil do "výroby" aut v tomto měřítku. Využil jsem díly podvozku od pana Milana Šůly, které byly na tomto fóru presentovány.
Použil jsem kovové modely Burrago Race a vyšly mi z toho parádní modely. Ta kovová karoserie není asi ideální, ale protože jsou to modely,
se kterými budu jezdit pro radost, není to tak tragické.
Přes Vítka jsem poslal na fórum pár fotografií Maserati M12, dnes mám toto auto jezdící a k tomu Fiata 131 Abarta, které také uhání...
Pavel Veverka

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#3 Příspěvek od RUMOV » 16 čer 2015, 20:12

Maserati tady Vítek prezentoval, a je vážně skvělé... :ugeek:

Měl jsem to štěstí že jsem od Milana také podvozek dostal, k tomu vodítka, převody atd, prostě takové "slot vánoce". :D
I u tady toho Lancera jsem nakonec neodolal, a vodítko na něj narouboval. Jde to až moc dobře a výsledky jsou s kolíčkem neporovnatelné.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#4 Příspěvek od RUMOV » 17 čer 2015, 10:38

Po zaschnutí a zatvrdnutí barev, jsem se mohl pustit do domalování detailů...
Akrylovými barvami jsem domaloval blinkry, sání, mřížky,sklo zpětných zrcátek, dokonce i na logo Mitsubishi na mřížce chladiče došlo. Jeho velikost je 2x2 mm, a ty tři diamanty jsou sotva vidět. :(
Dále jsem zlatou barvou namaloval původně stříbrné disky.
Jelikož jsem měl v plánu udělat i osvětlení auta, celý vnitřek karoserie jsem natřel černou barvou, která měla zabraňovat prosvítání světla skrz karoserii.
1.jpg
Dalším krokem, byla aplikace obtisků...
Použité obtisky jsou původně na Subaru Impreza, ale jak už jsem na začátku psal, celá stavbička je to trochu sci-fi, takže "drobný" nesoulad jsem statečně rozdejchal. :D
Honit po karoserii obtisk velikosti 2x1 mm, je doopravdy velká legrace, a aplikace označení pneumatik se rovná skoro modelářskému orgasmu. (podotýkám, že stále bez brýlí...) :lol:
2.jpg
Po aplikaci obtisků jsem vše nechal zaschnout, a na řadu přišla vrstva krycího lesklého laku Vallejo.
3.jpg
Původně jsem na autíčku chtěl nechat vodící trn, kterým původně bylo "obdařeno", nakonec jsem ale neodolal, a na podvozek jsem namontoval vodítko od Milana.
Bylo to jednoduché, použil jsem původní díru od trnu v podvozku, profrézoval otvor pro pohyb kablíků, a uchycení provedl samořezným vrutem, tak aby se vodítko volně otáčelo.
Předek se mírně zvedl, magnet se tím pádem dostal výše a Lancer začal v zatáčkách pěkně "mrskat zadkem". ;)

Ještě malou připomínku k vodítku...
Tím že je menší, než běžné 32, se na prcka krásně vešlo, montáž byla fakt univerzální a díky "vymyšlenému" uchycení kartáčků i rychlá a jednoduchá. :geek:
4.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

krysopes
Příspěvky: 6
Registrován: 30 kvě 2015, 15:03

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#5 Příspěvek od krysopes » 17 čer 2015, 19:26

Dobrá motokára, jen počkej Zajíci až uvidíš Rešmobiil :lol:

krysopes
Příspěvky: 6
Registrován: 30 kvě 2015, 15:03

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#6 Příspěvek od krysopes » 17 čer 2015, 22:55

Hele,Limčo, dáfr fi Fofolu?
http://img5.rajce.idnes.cz/d0503/11/114 ... .jpg?ver=0
Krysík

Vítek

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#7 Příspěvek od Vítek » 18 čer 2015, 20:31

Snad 90% autodráhové a možná i modelářské produkce je z mnoha důvodů vyrobeno v Číně. Kvalita ale nesouvisí s místem původu.
Problém s měřítkem tedy není v tom, kde byly modely vyrobeny, ale v tom jaká byla zakázka směr Čína. A následně v tom, co je kdo schopen použít na přestavbu. ;)
Protože jsou modely 1:43, které odpovídají měřítku a předloze. A je jich nepřebrně. Dokonce mnohem víc než v 1:24, 1:20 nebo 1:32. A ne jen z kovu, ale i z resinu. Už se moc těším, až někdo odprezentuje takovou stavbičku třeba ze Starter Kit Models. ;)

Druhá moje poznámka souvisí s tím, co nazvu soulad s předlohou. Autor vlákna ví, jak by dopadl na kitařském DF, kdyby na PzKpfw II namontoval kola z T34 a doplnil to o noktovizor. Analogicky toto platí i u autodráhových modelů, kde, v případě tzv. komerček, případně maket, je základem reálná předloha závodního auta.
Proto respektuji prezentaci busty, která může být inspirací pro malbu figurky jezdce. Ale musím vyjádřit nesouhlas, pokud jsou na model roubovány nevhodné kola apod. Tolerance a respekt jsou nutnou podmínkou, ale nemohou být bezbřehé. Jinak získá navrch panoptikum bizarností. ;) Jako jsou třeba kola přesahující karosérii. :evil:
Malinko jízlivě dodávám, že kolega by měl u Mitsubishi zvážit použití disků na asfalt. 8-)

Třetí poznámka je rázu technického. Modelu, jeho jízdním vlastnostem, určitě prospějí úžší přední kola (1:32 běžně používají šířku 8 mm) a dovážení olovem na podvozku.

Takže ano, co je malé, může moc hezké, pokud dodržíme nějaká měřítka krásy. ;)

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#8 Příspěvek od RUMOV » 18 čer 2015, 20:40

Při reinkarnaci "pigmejského" Lancera jsem pokračoval instalací světel...

Karoserii zevnitř jsem vylepil kobercovou páskou.
1.jpg
Z původního průhledného"rozvodu světla" jsem dremelem odřízl přední a zadní lampy, které jsem vlepil do karoserie. Podotýkám že se jednalo o kousky průhledného plastu o velikosti 3x2 mm a umístit je na místo a přilepit, byla dost neurotická práce. :x
2.jpg
Za tyto lampy jsem nalepil 4 Ledky a dle schématu pospojoval. Dvoj-paralelní zapojení s předřadnými odpory, spojené s kondenzátorem, který měl překlenovat výpadky napětí při jízdě. Pájet ledky v karoserii a lepit je tavnou pistolí, a přitom si nezničit hotovou "kastličku" 9x3,5 cm je vážně libůstka. :cry:
3.jpg
Po odzkoušení na 12 voltech, kdy světla parádně svítila, jsem vše důkladně zaplácal tavným lepidlem a vše přetřel černou barvou proti prosvítání.
4.jpg
A blíží se happy end...

Po připojení k motorku, sestavení auta, a první zkušební jízdě....
...se nestalo vůbec nic. :twisted:

Světla občas problikla, a to pouze při maximálním napětí cca 8 volt, jinak celý Lancer byl po tmě.
Mé nadšení neznalo mezí a první co jsem zkusil, bylo vyměnit původní odpor 470 ohm za menší 240...
Opět ten samý stav...
Abych to zbytečně neprotahoval, po jednom večeru experimentování jsem konečně všechny diody odpálil, dráty odstříhal a smířil se s tím, že Lancer prostě svítit nebude. :twisted:

Poučení?
Tyto pigmejské auta, respektive motorky jsou na 8 voltů, můj nápad s 470, nebo 240 ohmovým odporem byla prostě zhovadilost. :oops:
Teď už vím, že ideální hodnota odporu pro přední bílá světla je cca 100 ohm, pro zadní cca 300 ohm.
A jak jsem se dodatečně dozvěděl, i hodnota kondenzátoru mnou použitá byla moc malá. Jeho ideální velikost, je 0,22F.
Problém ovšem je, že do této velikosti auta bych ho prostě nikam nenacpal, ostatně viz budoucí pokračování s BMW M1. ;)

Závěr?
Práce na dva večery v pytli, mé dost smíšené pocity, které jsem si sám pro sebe chtěl zneutralizovat alespoň tím, že Lancerovi udělám mírnou rallye patinu a na Rumoring si s ním holt neposvítím.... :P

A jelikož shodou okolností a díky jednomu aukčnímu portálu, mám ještě dva další k reinkarnaci, na druhý pokus to bude třeba lepší. :D
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Vítek

Re: Renovace a opravy aut 1:43, aneb co je malé, může být he

#9 Příspěvek od Vítek » 18 čer 2015, 20:49

Existuje použitelný kondenzátor. Tzv. knoflíkový od Panasonic, série Goldcap. :idea:
Dříve nebo později se k jeho použití dopracují všichni, protože s ohledem na velikost nemá alternativu. Ne bezdůvodně ho používají i u Slot.it nebo Avant Slot. ;)

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Renovace a opravy 1:43, aneb co je malé, může být i hezk

#10 Příspěvek od RUMOV » 18 čer 2015, 20:55

Vítku, kondenzátor, tkzv. záložní, o kapacitě 0,22F jse našel a objednal, problém je, že ani do tohoto pseudoLancera, ani do BMW M1 se prostě nevejde. :(
V případě Carrery Go, s menším motorkem a větší kastlí problém není, tam se vejde a do budoucna s ním počítám... :idea:
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Odpovědět