Nezávisle otáčivá přední kola...

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Nezávisle otáčivá přední kola...

#1 Příspěvek od RUMOV » 14 led 2015, 23:13

Přední kola na jedné ose, nebo každé zvlášť na své vlastní poloose?
U velkých měřítek se toto dělá, zajímalo by mě, zda někdo má zkušenost s touto úpravou i u prcků... :idea:
Vzhledem k "pidirozměrům" a "pidiváze" si myslím, že by se tato úprava v zatáčkách mohla projevit.
Vítány jsou samozřejmě i zkušenosti z "chlapských" měřítek.
Děkuji... :oops:
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Nezávisle otáčivá přední kola...

#2 Příspěvek od HonzaS » 15 led 2015, 09:59

Od 1/32 k větším je to normální věc už 50 let (u plasťáků s tím jako první asi přišel FLY). Rychlé kategorie přední kola v klasickém smyslu slova ani nemají.

Vítek

Re: Nezávisle otáčivá přední kola...

#3 Příspěvek od Vítek » 15 led 2015, 11:22

Tak nějak jsem čekal kdy přijde dotaz k tomuto problému i od 1:43. :twisted: Je logický a kdo to s kategorií myslí vážně, tak tuto věc dříve nebo později bude řešit. Jednoduchou a jednoznačnou odpověď ale nečekej.
Ale v prvé řadě. Řešen přední osy má smysl jen jako součát úprav celého auta. Čili přední osa a kola nic neřeší pokud hází kola, nefunguje převod, není nastavené vodítko a kartáčky atd.
Přední kola jsou na 1:32 prakticky jen na ozdobu - vezou se. :) Čili celá problematika přední osy a kol má jediný cíl - aby přední osa s koly působila co nejméně komplikací.

Ale napřed obecná informace o varintách u 1:32
1. Klasické řešení. Disky je jsou uchycené na ose a osa se může pouze otáčet v uložení.

2. Dělená přední osa. Její použití má smysl tam, kde není dost místa na osu průběžnou. U komerček si toto řešení vybavuji třeba u Carrery a jejich Porsche 917/30 a McLarenu:

Obrázek

A nebo u Scalextric jejich Porsche 996 GT3:

Obrázek

Jinými slovy. Toto řešení se u komerček prakticky nevyskytuje a to asi zejména z důvodu uložení v plastu, který díky se své pružosti osu nedrží a dochází k různému kroucení apod.

3. Nezávislé uchycení disku. Disk není k ose přichycen červíkem, ale jen nasunut. Otáčí se volně a zajištěný je nýtkem zasunutým do osy. Set osy s nýtky nabízí třeba Slot.it a při správném, tedy přesném provedení je to přínosné řešení.

Obrázek

4. Nejrozšířenější varianta uložení přední osy umožňuje její vertikální pohyb. A ten je buď bez nastavení. Třeba Porsche 917 od NSR a nebo může být omezený zespodu i zhora. Třeba opět NSR a jejich Corvette C6R. Toto vymezení je obyvykle řešeno červíky. Úvahy konstruktérů o přední ose dobře ilustruje i vývoj podvozků Slot.it. Důvod pro takové řešení je jednoduchý. Při nájezdu do zatáčky se model nakloní a osa s kolem se zvedne - zasune do kastle a následně, při vyrovnání auta, opět "spadne". A taky jakékoliv nerovnosti z dráhy nevedou k poskočení modelu, případně vypadnutí, ale kola nerovnost jen zkopírují. Omezení zhora potom brání doteku kola s kastlí. Aby to mohlo fungovat, tak se osa musí jednak naprosto volně otáčet a taky musí mít malou stranovou vůli.

Bod 3 a 4 je možné zkombinovat.

Kromě samotného typu uložení hrají svou roli ještě dvě věci. Přední kola nesmí házet. A jsou použity pneumatiky s minimálním gripem. Obyvkle tvrdé, hladké a nazývané Zero.

V praxi to u 1:32 řeším tak, že používám řešení z budu 4. A přední osu zespodu nastavuji na nulu a nechávám jí vertiáklní pohyb cca 1 mm.

U 1:43 by toto šlo řešit jen výměnou uložení přední osy a případně vyrobením nastevení zespodu. Cílem by mělo být aby auto stálo na zadníh kolech a vodítku/kartáčcích a přední kola měla jen letmý dotek s dráhou.

Určitě to není vyčerpávající odpověď. Takže kolegové jistě rádi upřesní a doplní. Případně připojí vlastní zkušenosti a pohled na věc. ;) 8-)


Edit U komerček se často mluví o různých úsporách hmotnosti. Ano použitím např. magnéziových disků, titanových os nebo šroubků lze dosáhnou i znatelné úspory. Ale samotné použití není samospasitelné pokud ho nedoprovází celkové nastavení. V každém případě ale takové odhlečení modelu odlehčí i peněženku. :D

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Nezávisle otáčivá přední kola...

#4 Příspěvek od Jirka B » 15 led 2015, 13:01

Toto už mám vymyšlené,jen realizace trochu vázne.V podstatě jde o dutou osu,/jak píše Vítek/Jen s tím rozdílem že to bude dělená osa/poloosa/.Chci to použít hlavně z toho důvodu,že někdy bývá málo místa a vodítko koliduje s osou.Použil bych dutou osu od slot it,ale potřebuji to pájet a to nevím jestli to půjde.Takže mosazná trubička /Obi/ patřičného průměru a k tomu nýtky,které zajistí kolo.Připájet na držáky a je hotovo.A to jsem ještě uvažoval i o řiditelné nápravě,ale to jsem zatím zavrhnul.Taky kvůli místu.Nevím ,zda by to tam vešlo.Ale pokud se mi osvědčí mikromotorky,bude dost místa i na řiditelnou nápravu.

Vítek

Re: Nezávisle otáčivá přední kola...

#5 Příspěvek od Vítek » 15 led 2015, 16:18

Napřed OT pro Jirku B Pokud vím, tak řiditelnou přední nápravu dělá pouze SCX u formulí. Spíš efektní než funkční řešení. Díky plastu kolečka docela šmatlají.

Ano, chápu úvahy o dělené přední ose z důvodu nedostatku místa. V tomto případě kvůli vodítku. * Myslím, že pokud nebude dostatečně dimenzované uložení osy, tak bude stejný problém jako u 1:32. Plast uložení nefixuje dostatečně pevně a kolo uložením osy v pohybuje. A to bude platit i v případě nezávislého uchycení.
Dělenou přední osu s možnostmi dalšího nastavení docela nedávno představil u 1:32 MR Slotcar: http://www.autodraha-forum.cz/viewtopic.php?f=20&t=147 U 1:43 si ale něco podobného a prakticky použitelného, nějak nedokážu představit. ;)
Čím sofistikovanější a komplikovanější řešení, tím náročnějí na kvalitu provedení a použitý materiál a tím také náchylnější na poškození.
Jsem přesvědčený o tom, že dosažení horizontálního pohybu s případnou možností nastavení je naprosto dostačující řešení. :idea:

U nás existuje jakýsi úzus, přenesený i do pravidel, že přední kola se musí dotýkat dráhy a otáčet. V zahraničí je k tomu i jiný přístup. A pokud na tomto nebudete bazírovat, tak stojí za úvahu nastavit přední kola několik desetin milimetru nad dráhu.


* Stejný problém je díky způsobu uchycení karosérie k podvozku i u Astonu Martin od Carera GO. Karosérie má sloupek vepředu uprostřed :roll: , který brání posunutí vodítka. Ale spíš, než bych dělil osu, tak bych měnil uchycení. ;)

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Nezávisle otáčivá přední kola...

#6 Příspěvek od HonzaS » 15 led 2015, 17:26

Já bych to u prcků moc neprožíval, stačilo by kola dát na spodní úvrati do roviny o 0,5 mm nad dráhu a nechat jim 2mm vertikální pohyb směrem nahoru. Při nerovnostech plastu by se kola i tak průběžně otáčela a v zatáčkách by lehce zatěžovala pouze venkovní kolo.
Jak psal i Vítek - hlavně použít (v rámci možností kovové) disky s tvrdou gumou a přebrousit je tak, aby neházely.
Obecně u podobných věcí platí, že čím je řešení sofistikovanější, tím má menší pozitivní efekt.

Jinak právě cena paketu nezávislé osy od slot.it ukazuje nesmyslnou předraženost hotových tuningových dílů, kdy za jednu normální dutou osu s nýtkem zaplatíte trojnásobek. Přitom ten nýtek se dá nahradit v podstatě čímkoliv... Kdysi dávno jsme to řešili připájenou podložkou apod.

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nezávisle otáčivá přední kola...

#7 Příspěvek od RUMOV » 15 led 2015, 20:19

Děkuji Vám všem za názory a Vítkovi za vyčerpávající popis...
Zkoušel jsem přední kola obrousit nahladko, natřít je lesklým lakem, vyměnit za menší... subjektivní pocit dobrý, možná už jen kvůli té práci... :D
V tomto případě hraje roli spoustu faktorů, jak grip předních kol a jejich velikost, tak síla magnetu a vzdálenost vodícího trnu od přední nápravy.
U těch prcků je právě ta vzdálenost vodícího trnu dost věda.

Vám se to točí na vodítkách, ale pokud vodítko není, je to dost alchymie.

Dovolím si malinko odbočit od tématu, pro další nesmělé "ladiče".
Preventivně dělám další dvě dírky pro trn,jednu více vepředu, jednu vzadu za původní a hledám vhodnou pozici.
Pokud je trn více vepředu tak se auto občas přetáčí, pokud je v původní díře může to fungovat ale ne vždy, pokud je trn více vzadu auto vyskakuje, a hůře drží drážku.
A v kombinaci se sílou magnetu, vyvážením a velikostí kol je to pokaždé jiné... To nemluvím o napětí a odporu ovladače. :x
Zatím mám zprovozněných 47 prcků, které jezdí dle mých představ, každý má ale úplně jiné jízdní vlastnosti, což mi ale vyhovuje...
Ještě dodělám těch 30 zbývajících a mohu se vrhnout na světla, lak a dekály. Jestli mě teda ta paní co s ní bydlím nezabije. :?:

Jinak nezávislé poloosy určitě prubnu, auta od Shellu je mají z výroby, (sice z plastu, ale použitelné) a jde jen o to, jejich pouzdra dolepit na podvozek.
Kolo a poloosa se dá použít také od nich.
Na závěr velké poděkování Honzovi, probrousit původní dírku pro přední osu o 1mm nahoru mě fakt nenapadlo, v jednoduchosti je síla, a hned je z toho "pseudoodpružená přední náprava" alá Rumoring. :idea: :lol:
Jen aby se mi tam vešli kola.
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Odpovědět