Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

Zpráva
Autor
milangs1200
Příspěvky: 146
Registrován: 07 zář 2014, 17:53

Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#1 Příspěvek od milangs1200 » 07 říj 2014, 11:10

Když jsem se rozhodl, že ty těžké, kovové potvory naučím jezdit, dal jsem si několik podmínek-
1 Musí jezdit na originálních maketových kolečkách , protože -KOLA DĚLAJÍ AUTO
2 Jednotný podvozek pro všechny autíčka
3 Vodítko nesmí na první pohled narušovat vzhled
4 Jízda autíčka by měla vypadat realisticky
5 Přestavba autíčka by neměla být příliš časově náročná.
6 Přestavba autíčka by měla být realizovatelná večer u televize
Od některých podmínek jsem musel trochu ustoupit, protože mi manželka nehodlala strpět vrtačku v obýváku.
A takhle jsem začal:
1.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#2 Příspěvek od Jirka B » 07 říj 2014, 18:31

Vypadá to dobře.Jen by to chtělo foto ve větším rozlišení.

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#3 Příspěvek od RUMOV » 07 říj 2014, 18:53

To je divný že manželka nechce vrtačku v obýváku.... :D
Ta moje se bránila i blbému soustruhu... ;)
Jestli mohu, budu se ptát, po bodech.
1. origo kolečka- myslíš tím ty s gumovou obručí jako pneu, nebo i ty auta s celoplastovými koly. (ty celoplastové musí přece na dráze klouzat, magnet, nemagnet)
2. podvozek jestli jsem to vykoukal správně, používá pouze pohon zadní nápravy, ta přední náprava je origo z modelu a na podvozku připevněná není, nebo je to ten první velký díl zleva, na kterém je připevněná ?
3. držák vodítka je posuvný, vpřed-vzad, dobrá vychytávka...regulace stability.
4. Video jsem viděl je super, více a houšť.
5. Přestavba spočívá pouze ve spojení, přední zadní část+držák magnetu, jak je to s osičkama, převrtáváš původní kola?
6. Upevnění podvozku na karoserii, je na bocích držáky, nebo gumou, nebo plastem?

Děkuji za odpovědi, omluvte moji tupost, ačkoliv jsem obrázek stáhnul a přiblížil, k těm detailům jsem se nedostal (přední náprava atd.) protože tam není vidět.
Jinak super práce... :shock:
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

milangs1200
Příspěvky: 146
Registrován: 07 zář 2014, 17:53

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#4 Příspěvek od milangs1200 » 07 říj 2014, 20:38

Ahoj, jsem rád, že se ptáte. Vývoj trval cca 2 roky , takže nevím ,co všechno bych měl popisovat.
Foto jsem dal takové, jaké se sem dá dát. Příště to vyfotím detailněji.
Pokud jde o ty kolečka, tak to myslím s gumovou obručí. Ty vypadají hezky maketově. Ty celoplastové (Burago) nejsou hezké. Ty bude potřeba nahradit. Už se na tom také pracuje. Od kamaráda , co jezdí veteránské závody jsem měl půjčený celý elektron, tak dokončuji formu na maketové disky. Formu na pneumatiky jsem už odzkoušel , ale moc se mi to nelíbí. Lisování termoplastických elastomerů není zrovna moje parketa, takže pokud s tím má někdo zkušenosti, tak se rád poučím.
Přední náprava je připevněná na druhém dílu zleva. Ten první je držák vodítka. Vidíš to správně. Po zkušenostech s velkými auty vím , že přední náhon je slepá ulička. A auta s kovovou karosérií musí mít kvůli jízdním vlastnostem zadní náhon a osu vodítka co nejvíce vpředu.
Zkusím sem dát , jak jezdí funebrwagen.
Poslední, finálová verze je už v podstatě taková stavebnice , která částečně splňuje mojí představu modelaření u televize. Ale k tomu se postupně dostaneme.
Přední osa se dá použít původní. Zadní používám průměr 2 mm. Technologii převrtávání a lisování nafotím.
K upevnění do karosérie používám speciální vlepené platíčko, na které se čtyřmi šroubky přišroubuje smontovaný střed a uvolněním , nebo přitažením se bude ladit vůle, tak jako je to u větších měřítek.
Za nic se neomlouvej, a ptej se dál. Já sem budu postupně dávat fotky ,jak šel vývoj, vy se budete ptát a uděláme z toho seriál pro všechny pokročilé i začátečníky , co toto téma zajímá.

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#5 Příspěvek od RUMOV » 07 říj 2014, 22:37

Na to nezbývá říci nic jiného, že se těším na pokračování a modelaření u televize, nebo spíše v kuchyni, protože já ty ordinace na konci města nemusím. :D

Jinak ještě pro Jirku B, pokud klikneš na obrázek pravým tlačítkem a dáš uložit jako...máš ho v počítači a v mrkvosoft office ho lze přibližovat.
Rozlišení upravit nelze, detaily zvětšit lze..
Jestli jsem moc chytrý omlouvám se, :oops:
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#6 Příspěvek od HonzaS » 08 říj 2014, 09:15

Ideální pro rychlou úpravu všech možných formátů je free IrfanView, který má i lokalizaci do češtiny.

Jinak moc hezká práce, určitě první semiprofi projekt na těchto stránkách (i předchozích), jen mi to připadá dík měřítku tak trochu jako jít s kanónem na vrabce :D. Ale když vše máš v podstatě doma a je to pro tebe rutina, pak chápu, že nechceš a nemusíš věc řešit nějakým provizorním individuálním bastlením.
Česká varianta na jednoduchý "televizní" univerzální podvozek typu HRS v měřítku 1/43 by určitě řadě lidí pomohla se zprovozněním jejich pidimiláčků.

Jinak mě napadá:
1) co šachta nebo vybrání na magnety?
2) disky - nebylo by snazší a přesnější používat soustružené AL disky?
3) o odlévání pneu z vícesložkových komponentů je na cizích webwch spousta informací, většinou je ale problém se stabilním složením a hlavně s časovou degradací nakoupených složek. Pořád si myslím, že mechy jsou dobrá alternativa.

Vítek

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#7 Příspěvek od Vítek » 08 říj 2014, 15:38

Myslím, že Milanovi jde o maximání věrohodnost a proto ponechává originální kola. I přes horší jízdní vlastnosti. A pokud mu jde primárně jen o to, aby auto kroužilo na plastovém okruhu na stole a dává mu tím "druhý život" ve smyslu jede to a nestojí jen ve vitríně, tak to asi stačí. S Al diskem by sice získal lepší jízdní vlastnosti, ale naopak by řešil maketový disk.
Je to takový ten spor, kdy někdo řeší jestli měl disk na předloze pět nebo šest loukotí a někdo dá moderní BBS na oldtimer. Já patřím k těm prvním a Milana chápu. ;)

Nejsou sice mechy jako mechy, ale osobně si myslím, že pro suchý plast to není nejlepší řešení. A to i s použitím magnetu. Moje zkušenost z České Třebové je, že nejlepší na Faru byly silikonky S1 od Slot.it.
Kolegovi jsem posílal pneu od MTR32 na plastovém SRC disku. Podle mně na hladkký plast dobrá směs. Už docela dlouho jsem je měl v kufru a nějaké změny jsem neregistroval. Tak jen doufám, že mu pomůžou při experimentování a kluci budou mít na 1:43 a plast dobré pneu. :)

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#8 Příspěvek od Jirka B » 08 říj 2014, 18:56

To Milan- jen tak dál pokračuj.Nevidím důvod proč by modely v 1/43 nemohli mít profipodvozek,navíc takový universál.Ne každý si dokáže sbastlit podvozek,tak jak to dělám já.
A pneumatiky o těch ani nemluvě.Těch není na 1/43 nikdy dost.Na zahraničních vebech je jich sice dost,ale pokud si objednám sadu na auto,tak se prohnu.A abych objednal větší množství,když ještě nevím co budu tvořit je nesmysl.Je pravdou ,že disky používám hliníkové na červíka,s plastovými je problém.Hovoří se tu o mechovkách,ale doposud mi nikdo nedokázel říct,zda to funguje na plastu a zda je to odzkoušené.I pro mne by to bylo výhodnější.Leccos se tu již probralo,až na jedno.Zatím jsme nemluvili o další podstatné věci a tou jsou převody.U průměrově větších kol není problém.Ale když jsou kola 12mm ? Omlouvám se ,zase jsem to splácal dohromady.

milangs1200
Příspěvky: 146
Registrován: 07 zář 2014, 17:53

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#9 Příspěvek od milangs1200 » 08 říj 2014, 20:53

Ahoj , tak nejdříve k magnetům. Použil jsem starý nástrojařský fígl, který se používá na to, aby výlisek v nástroji, zůstal tam, kde chce nástrojař a ne, kde chce gravitace. Válcový magnet se vloží do plastového pouzdra a to se umístí na potřebné místo. Jak se magnet zasunuje slábne jeho síla. Za motorem jsou dva válcové otvory a v každém je zasunutý neodymový magnet průměr 3 mm. A zasunováním , nebo vysunováním měním přítlak.
Pokud jde o převod, byl to docela špek. Všeobecně používaný pravoúhlý převod není normalizovaný a z technického hlediska je to takový bastl. Takže když jsem konstruoval formu, tak jsem talířové kolo vymodeloval jako protikus na správný pastorek modul 0,4.Nic moc. Jezdilo to, ale bylo to hlučné. Vzal jsem tedy mikroskop a vydal se na špionáž do autíčka SCX. Občas je dobré dívat se okolo. Věnec tvoří zkroužený ozubený hřeben. Čili-boky zubů jsou rovné. Ve formě mám tedy dvě talířová ozubená kola a dva pastorky. Jedno kolo je menší , právě na menší kolečka a má průměr 10,8 mm. Mám už vymyšlenou variantu pro ještě menší kola, ale to chce pokus. Takže převod mám , zatím sice lisovaný, ale na červíkových se pracuje.
O kolečkách zítra, musím jít ještě něco udělat.
Zatím ahoj a dík za otázky. Milan

Vítek

Re: Vývoj podvozku pro kovové modely 1:43

#10 Příspěvek od Vítek » 09 říj 2014, 12:04

Podle mých informací nejmenší inline převod na osu 2,38 mm v modulu 0,5 vyrábí Scaleauto. Převod má 23z a uváděný průměr 12,8 mm. 24z má potom 13,1 mm. A tyto převody jdou následně zkombinovat s pastorky Scaleauto na osičku motoru 1,5 mm, které jsou opět v modulu 0,5. U 8z uvádí průměr 5,4 mm. Myslím, že 8:23 nebo 24 je docela rozumná varianta převodového poměru při použití motoru z Carrera Go.

Převod Scaleauto 23z:
Scaleauto 23z - criccrac.jpg
Zdroj: criccrac.com

Z obrázku je zřetelný systém nastavení. Stoper s vodící drážkou drží osičku motoru s pastorkem ke kterému je nastaven převod.
Zde je nutné podotknout, že rozšířené převody od Slot.it nejsou vhodné. Nefungují dobře s pastorky Scaleauto. Osobně prakticky vyzkoušeno. ;)

Pro menší kola je variantou sáhnout po převodu s modulem 0,4. Ten je rozšířený. Ovšem jak je to s dostupností pastorku s modulem 0,4 na osičku 1,5 mm netuším. V každém případě je tato varianta mnohem náročnější na přesné setavení a i na to aby k sobě pasoval převod s pastorkem (nejlépe od jednoho výrobce). Ale mám obavu, že plast podovzku toto sestavení neudrží pohromadě.

Cesta, kterou popisuje Milan, s upraveným převodem není neobvyklá. Celý systém Slot.it, mimochodem bezproblému funkční, je postaven na takovém přizpůsobení, kdy pastorky a převody o různém počtu zubů mají jednotný průměr. Např. SW převod o průměru 18 mm má rozsah od 31 do 36z. Takže vyzkoušená sestava takových atypů může být dobrým řešením pro malá kola. :idea:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Odpovědět