Motory a převody pro 1:43

Zpráva
Autor
Vítek

Re: Motory a převody pro 1:43

#11 Příspěvek od Vítek » 06 pro 2014, 20:04

Mohu se mýlit, ale podle mně není volba modulu 0,3 správnou cestou. Bude to jak velmi náročné na nastavení a sestavení, tak "křehké". A s ohledem na individuální výrobu asi i drahé. Ne nadarmo i výrobci tuningu jdou cestou 0,5 a případně ho přizpůsobují. Už s 0,4 je dost problémů, ale převody a pastorky jsou aspoň v běžně dostupné.
Otáčky motoru nejsou jeho jediným parametrem. Otázkou je jak kroutící moment, tak průběh. A součástky, které dáš do auta abys umravnil motor, tak určitě neprospějí jízdě.

Myslím, že máš i jiné možnosti.
Můžeš zvýšit výkon standartního motoru. Což je sice na první pohled u takového motoru hloupost, ale ty výkonější se steným rozměrem nekoupíš.
Můžeš zvážit jak do auta zabudovat tzv. Slim motory. Třeba Scaleauto točí 38000 (což mi na 1:43 přijde až až), má osičku 1,5 mm a rozměry 27,0 x 15,5 x 12,0. A s pastorkem a převodem 0,4 můžeš klidně experimentovat a hledat správné zpřevodování.
SC-022-2.jpg
Přemýšlej jak dosáhnout menší světlosti. Atd. ;)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 738
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Motory a převody pro 1:43

#12 Příspěvek od Petr L » 06 pro 2014, 20:16

Pánové, kde s tím chcete jezdit když počítáte s motory 30 až 40 000 ? Já jenom, že na dráze GO s 2m rovinkou jsme měli co dělat před zatáčkou s Dslot se základním motorem, mít tam 30 000, tak to rozmlátíme o zeď.

Vítek

Re: Motory a převody pro 1:43

#13 Příspěvek od Vítek » 06 pro 2014, 20:46

Jirkova úvaha pravděpodbně směřuje k použití na dřevu. Takže rozumím tomu, že mu základní motor přijde málo. ;)
Stálle si ale myslím, že výměna motoru za lepší není řešením, ale jen jedním z mnoha dílčích kroků.
Když se tak dívám na rozestavěný Aston Martin (Carrera GO), tak mně napadá hned několik věcí, které bych musel změnit než bych dal silnější motor.

Jinak Scaleauto Slim Can motor má pro daný účel vhodnější typy - černý 30000 a žlutý 25000.

Jirka B
Příspěvky: 348
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Motory a převody pro 1:43

#14 Příspěvek od Jirka B » 06 pro 2014, 21:47

No ale vás to rozohnilo.To se mi líbí.Je potřeba si přečíst i jiné názory.Na to to tu je.Částečně má pravdu Vítek,že to chci zkusit na dřevě.Ale jezdit to bude na plastu doma. Jak píše Petr ,že je problém udržet auto od Dslot43 na dráze,to je pravda.Tento model na rozdíl od jiných je podstatně těžší, má slabší magnet a vyšší těžiště.Když jsem tento model zkoušel na dřevě,tak měl ze všech modelů nejlepší jízdní vlastnosti.Zkoušel jsem to na 13,5V. Ale k popisované změně jsem přistoupil hned z několika důvodů. Třeba v modulech ozubení se moc neorientuji.Pokud to bude špatně ,tak mě opravte. Za prvé-myslím si,že čím menší modul,tím menší a jemnější ozubení.Když si vezmete origo model carrera Go nebo SCX atd.( myslím 1/43) u všech modelů jsou převody jemnější a mají menší zuby,včetně pastorku.Zatím jsem u těchto modelů nepočítal kolik zubů mají. Za druhé motory.Kdysi jsme se bavili,že motor carrera Go točí cca 24000 ot.(Tvrdil to výrobce).Dnes vím,že to asi nebude pravda.Nemám to čím změřit,ale můj odhad je tak někde okolo 14-16000 ot naprázdno.A zhruba tyto ot.má většina motorů co používám.Tím myslím motory menších rozměrů.Ne klasické.No a k takovému motoru když dám pastorek 8z a převod od slot it 23z,tak mi vychází cca 3x menší otáčky.Tyto se ještě sníží váhou modelu ,takže mi vyjde cca ani ne 5 000 ot.,což si myslím že není nic moc.Když zmenším převodový poměr,tak je to ještě horší,protože převod je těžký a motor to neutáhne. Za třetí-velikost modelu.Např Lola aston martin-výška v místě ,kde bude motor-9mm.Mikro motor má 6mm,takže ho tam dostanu.A s těma otáčkama motoru to nebude zas tak žhavé.To se zpřevoduje.Převodový poměr už si přesně nepamatuji,ale vycházelo to cca 1:3.Trochu bude problém s převodovým kolem.Tam udělám bublinu,aby tam vlezlo.A ty motory ještě proto,abych snížil těžiště a také proto ,abych zkusil jiný převod než jen inline. V 1/43 asi ještě nikdo nezkoušel jiné uložení než inline.Tak to musím vyzkoušet a bohužel s jiným typem motoru to nepůjde.A pokud to již někdo zkoušel,napište.

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 738
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Motory a převody pro 1:43

#15 Příspěvek od Petr L » 06 pro 2014, 22:11

Uložení motoru jinak než inline u 1:43 asi bude narážet na šířku modelu, ale zkoušej, třeba to klapne :-)

milangs1200
Příspěvky: 146
Registrován: 07 zář 2014, 17:53

Re: Motory a převody pro 1:43

#16 Příspěvek od milangs1200 » 06 pro 2014, 22:26

Toto je moc složité téma a je tu opravdu dost faktorů, které vstupují do hry-otáčky motoru, krouticí moment, váha modelu, a také přilnavost gum. Ten malý motor bude mít asi malý krouťák, tak je to zase nahoněno otáčkama. Takže to budeš muset víc zpřevodovat, proto chápu ten modul 0,3. Já beru inspiraci v měřítku 1/24. Motor šikmo , převod 8/22 modul 0,4. Podvozek bez magnetů, mechovky a uvidím co to bude dělat na dřevu.
Motor použiji, ten co mám do univerzálního podvozku (SCX). Vejde se tam šikmo v pohodě.

Vítek

Re: Motory a převody pro 1:43

#17 Příspěvek od Vítek » 06 pro 2014, 22:50

Rozohnilo? Ani ne. Jsou to Tvoje pokusy. Jen hledáme potenciální problémy. A taky jsou známé slepé cesty vývoje. ;)
Jasně, respektuji, že jsou modely, kde je málo místa. Ale to platí i u 1:32. To vede k tomu, že některé předlohy jsou realizovatelné jen díky různým přizpůsobením. A taky jsou předlohy, které i při sebevětší snaze moc nepojedou.

Ano, čím menší modul, tím menší zuby a tím i nastavení náročnější na přesnost a tím také náchylnější na komplikace.

Motor.
Jednak jsou nějaké katalogové parametry a papír snese ledacos. Pak je rozdíl mezi katalogem a realitou. Ten může být značný. A informace o motoru nelze redukovat jen na otáčky. Ne nadarmo slušní výrobci udávají otáčky při určitém napětí a k tomu přidávají info o kroutícím momentu a odběru.

Praktická zkušenost. Model který bude dobře fungovat jak na plastu, tak na dřevu je fikce. Byl to taky jeden z důvodů proč kdysi skončily závody, které kombinovaly plast a dřevo. Co jelo na jedné dráze, nejelo na druhé a nikomu se nechtělo mít dva modely na kategorii atd.

Milan to vidí podle mého názoru velmi racionálně a přesně. Modul 0,4 atd. :!:


Zmínil jsem Aston. Dokončení brání stálé čekání na kola. :( Ale než bych přistoupil k silnějšímu motoru, určitě bych řešil uložení zadní osy - domky a ložiska (pak bych si mohl dovolit i modul 0,4) a v té souvislosti snížení světlosti. Nahrazení hard plastového prosklení folií a případné další odlehčení kastle (třeba jen lehkým přebroušením zevnitř - každá desetina dobrá). Lepší uložení přední osy. O správně fungujícím vodítku a vhodných kartáčcích ani nemluvě. A stejně bych potom spíš nechal někoho povolaného aby omrknul motor. ;) I když v Astonu je místa dost a Slim by se tam vklidu vešel. :idea:


Ale jestli byl model dobře upraven a dobře pojede se dá ověřit jen jedním způsobem. Přímým vzájemným porovnáním na dráze. :!: :idea:

milangs1200
Příspěvky: 146
Registrován: 07 zář 2014, 17:53

Re: Motory a převody pro 1:43

#18 Příspěvek od milangs1200 » 07 pro 2014, 09:31

Pořád mluvím o motorech které používám jako o SCX. Konečně jsem našel jejich parametry.
Jedná se o motory X-slot 143 RACE 12V-24000 ot/min.
Myslím si, že na malou plastovou domácí dráhu a lehké autíčko ten motor stačí. Jak píše Petr , výkonnější by moc lidí asi neuřídilo. Na dřevo to bude chtít něco lepšího. Ten Slim motor vypadá zajímavě. Dá se kopit někde u nás?
Stále se tu mluví o diskách a gumách. Vypadá to, že lisování gum bychom už zvládli, takže ještě širší disky. Dural a červík je jasný. O tom není třeba diskutovat. Hledám ale levnější náhradu. Zjišťuji, že u těchto lehkých modelů není třeba zase až tak moc velký přesah pro nalisování. Nebo červík do plastu? Budou mít lidi cit? Modelář by ho měl mít. Tvar disku- loukotě, dráty. Asi založím nové vlákno.

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 738
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Motory a převody pro 1:43

#19 Příspěvek od Petr L » 07 pro 2014, 11:02

Já myslím, že tvar disků je už za desetiletí vývoje ustálený a hledat další cestu by bylo škoda, na mechy je disk hladký, ostatní disky mají +/- stejný profil a proto je možné pneu různě kombinovat. Mám na Carrera discích doma běžně pneu Slot.It atd atd, u 1/43 by to mohlo být stejné, nebo by se vyplatilo najít nejběžnější tvar disku a jít stejnou cestou, schválně zkusím GO a Dslot43, jak na tom jsou

Vítek

Re: Motory a převody pro 1:43

#20 Příspěvek od Vítek » 07 pro 2014, 11:10

Pokud nebude mít motor Slim od Scale Slotmaster Tomáš Zedníček, tak u nás jinde nebude.
Aut v 1:32 ve kterých by se používal a kde by byla potřeba náhrada mnoho není. Mám jeho čevenou verzi ve formuli A1GP od Scalextric a i převod 8:27 (víc se tam v 0,5 modulu nevejde) je pro něj málo.

Přemýšlíš nahlas a podle mně správně. Myslím, že se stačí jen inspirovat u 1:32 a pokusit se to převést na jiné měřítko. Čili duralový disk (š 8x10 ??) na zapuštěný červík, případně odvrtaný. A do toho plastový insert. Je to cesta, kterou jdou všichni velcí výrobci - Slot.it, NSR, protože cena za tvarované disky je neúměrně vysoká.
Alternativou jsou klasické plastové SRC disky s duralovým středem.

Odpovědět