143 na dřevu podruhé

Odpovědět
Zpráva
Autor
Kiki
Příspěvky: 18
Registrován: 04 bře 2016, 21:10

143 na dřevu podruhé

#1 Příspěvek od Kiki » 19 bře 2019, 19:00

Většina z vás už asi zná tuto stavbu z FB. Pro ty, kdo tam nechodí jsem povídání zkopíroval tady.
Byl jsem požádán, abych trochu popsal (právě probíhající) stavbu dřevěné dráhy, kterou jsem začal stavět pro zábavu na rumíkové akce a jiné, takové, domácí žvejkání s přáteli. Takže rum s kofolou naletý a pojďme na to.
Minulou dráhu jsem stavěl na MDF desku, u které se mi moc nedařilo docílit vroubkování na dráze (i když jsem nátěr dělal válečkem). Proto jsem tentokrát zvolil 15 mm OSB desku. Jako první jsem udělal nákres a vyměření drážek, aby byly stejně daleko od sebe a nejlíp stejně dlouhé. Pak jsem frézoval drážky. Jsou široké 3 a hluboké 6 mm. Po celé šíři jízdní plochy je dráha vytmelená a přebroušená hrubým smirkem a následně, jen lehce, jemným. Další krok byl ten že jsem dobrousil drážky, aby tam nebyly žádné skoky a frézované úseky na sebe plynule navazovaly. Potom jsem drážky zalakoval 2 - 3 vrstvami bezbarvého laku a po řádném zaschnutí opět přebrousil jemným smirkem, aby vodítko v drážce nemělo žádnou překážku. Když bylo toto hotovo, drážky jsem oblepil papírovou krycí páskou (5 mm na každou stranu drážky) a celou jízdní plochu jsem vyválečkoval černou tabulovkou. A znovu nechat řádně zaschnout, než se strhne maskování drážky. Pak je třeba si rozmyslet, kde a v kolika bodech bude dráha napájena a udělat si do desky díry na šrouby vodičů (já použil 3 mm imbus). Další krok bylo nalepení vodičů. Pauza na cígo a dolítí.
Vodiče jsem objednával z Alího. Na minulou dráhu jsem je bral tady, z Čech, ale za cenu jedné mám z Alíka 3. Je to vlastně stínící lepící měděná páska šíře 5 mm. Dobře se s ní dělá. Ale lepení je otročina na záda. Já lepil něco kolem 40m a myslel jsem, že zůstanu chodit v předklonu. A doporučuju si nechat narůst nehet na palci. Rovné nálepy jsou v poho: po 10 cm přejet nehtem a je klid. Ale zatáčky, to je žůžo labůžo! Lepení po centimetru a hned hladit nehtem. Páska není pružná a v zatáčkách se krabatí. Ale právě po zahlazení se i zdánlivé krabatice srovnají do roviny s nikde ani náznak hrbolu. Když jsem absolvoval tyto galeje, čekaly na mě už jen ty lehčí a zábavnější úkoly. Nejdříve zapojení drážek. Dráhu napájím ze dvou bodu. Do předvrtaných dírek u drážek jsem prosunul měděnou pásku z drážek a následně zasunul. Ale pozor!!!! Zasunul do těch dírek imbusy!!! Natahal zespodu elektriku a zapojil na ovládání, které jsem použil z Carrery GO. Dráhu jsem odzkoušel.
Po zjištění, že nic nefunguje, jsem to zapojil správně .... a hle, ono se to rozjelo! Dobrá tedy, už to jezdí .... dolijeme palivo.
Teď bylo třeba dráhu zpevnit. To vyřešilo pár trámků a vrutů. Nohy dráhy jsou udělány na panty. Tím se při deportaci nemusí nic demontovat. A ohrazení dráhy zajistilo pár dveřních lišt.
Nyní začíná vymýšlení okolí a doplňků. Matroš na svodidla jsem našel u popelnice (balík 30 cm dlouhých plastových trubiček). To bylo štěstí jak sviňa. Tavná pistol, 4 trubičky na sebe a svodidla jedna báseň! Každá ušetřená kačka se počítá a je z toho větší radost. No, a zídky a zbytek okolí je z polystyrénu, který je zabalený v tom nejjemnějším papíru, který používáme na naší odvrácenou tvář, v 3 - vrstvém hajzláku, který jsem potřel Duvilaxem (Duvilax, hajzlák, Duvilax ... celkem 3x, ať je to pevné). Tady jsem, prozatím, skončil, ale bude se pokračovat dál. Až zídky, louky a spol. zaschnou, barvami je namaskuju do přijatelných barev a zalakuju bezbarvým lakem. Koberec, nebo modelářský posyp nedávám kvůli údržbě. Pak mi stačí vlhký hadr a vše jen otřu a zas je to čisté. Osvědčilo se mi to na minulé dráze. Sítě do zatáček si dělám ze zednické síťky a špajchlí (špice z kola). Jde to vidět na fotkách mé rally dráhy. Dále příjdou namontovat a zapojit pouliční lampy, které jsem našel taky na Alíkovi. A následně mi bude kolega konstruovat počítadlo z Arduina. Ale to vše postupně, a až zas bude čas. Vždyť jen do současného stavu mi trvá stavba už dva roky.
To je tak asi vše. Možná to někomu pomůže, nebo si řeknete, co jsem za debila, že to dělám tak složitě.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Více foto: https://kiki068.rajce.idnes.cz/143_drevo_-_velka

Jirka B
Příspěvky: 366
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: 143 na dřevu podruhé

#2 Příspěvek od Jirka B » 20 bře 2019, 17:03

Máš to moc pěkný,jen tak dál.Přestože se už 1/43 nevěnuji,pořád k tomu tíhnu.To bylo to správné modelaření.

harry
Příspěvky: 117
Registrován: 20 led 2015, 22:01

Re: 143 na dřevu podruhé

#3 Příspěvek od harry » 20 bře 2019, 19:41

Jo,jo.

Tak sa to robi. Z houna upliest bič,to je tá pravá radost pre modelarskeho kutila.

Pochvala. Pojazdi a hrr na 1/32.

PanZdenda
Příspěvky: 18
Registrován: 28 led 2014, 20:53
Bydliště: Hranice

Re: 143 na dřevu podruhé

#4 Příspěvek od PanZdenda » 20 bře 2019, 21:20

K dokonalosti tomu chybí jen stejná délka drah. Pokud je rozestup drah ve všech místech stejný, bude rozdíl mezi krajními drahami cca 2 x vzdálenost krajních drah x 3,14, což je docela dost.

Kiki
Příspěvky: 18
Registrován: 04 bře 2016, 21:10

Re: 143 na dřevu podruhé

#5 Příspěvek od Kiki » 03 dub 2019, 15:36

Chlapi dík, rád si hraju.
To Harry: tak já už na 1:32 byl, ale kvůli stěhování (místu) jsem jí musel zrušit a jít do menšího měřítka.

Obrázek

Obrázek

Více na https://kiki068.rajce.idnes.cz/Digitaln ... 2_doplnky/

Odpovědět