Toyota Celica GT 1600 1973

Zpráva
Autor
Pavel 128
Příspěvky: 73
Registrován: 06 led 2014, 14:16

Toyota Celica GT 1600 1973

#1 Příspěvek od Pavel 128 » 07 zář 2015, 08:41

V seriálu maket 1/24 je velmi pěkná kategorie ME CEST 1/24. Účastnit se mohou pouze cestovní vozy, které jezdily Mistrovství Evropy cestovních vozů do roku 1986, neboli ETCC. Modely musí používat jednotné motory Falcon, měly by mít doloženu historii předlohy atp. Nejlepší závodníci tohoto seriálu používají laminátové karosérie a nejčastějším vozem je Škoda 130 RS. Já hledal něco z plastikové stavebnice, protože na stavbu z laminátového polotovaru se zatím necítím a také nemám ambice (zatím :) ) jezdit vepředu.

Jako zajímavá volba mi připadala Toyota Celica GT 1600 jejíž stavebnici dělá Hasegawa. Stavebnice je dostupná a relativně levná, tak jsem to zkusil. Po otevření krabičky jsem byl zklamán, protože auto je maličké a hlavně úzké. Nálada se mi trochu zlepšila po zjištění, že pro závodní verzi obsahuje stavebnice rozšiřující blatníčky. Stavebnice představuje zbarvení z japonského mistrovství a pravidla ME CEST 1/24 povolují zbarvení ze stavebnice použít. Já však chtěl auto v podobě v jaké opravdu jezdilo evropský šampionát ETCC. Jako předlohu jsem zvolil vůz švýcarského dovozce ze šestihodinovky na Nürburgringu 1973, posádky Freddy Kottulinsky - Ove Andersson. Obtisky jsem si vytvořil sám amatérským způsobem.

Hlavní práci na modelu udělal Pavel Svoboda. Především zkonstruoval a spájel nádherný podvozek, ušitý speciálně na míru tomuto autíčku a spasoval ho s hrubou stavbou karosérie. Já pak dodělal detaily, interiér, obtisky a lakování.

Pavlovi se podařilo spasovat karosérii s podvozkem tak, že karosérie s podvozkem úplně lícuje a je s ním přesně předepsané 2mm nad dráhou. Tím se částečně podařilo eliminovat malou šířku zadní nápravy 67mm oproti povoleným 75mm a auto má velmi pěkné jízdní vlastnosti. Na laminátové kousky sice "nemá" ale není také žádnou brzdou provozu a navíc působí "exoticky". Model jsem bez testu nasadil hned do ostrého závodu tuto sobotu v Pardubicích a jízdu jsem si užil. V kategorii ME CEST skončila Toyota pátá.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Pavel 128 dne 07 zář 2015, 09:08, celkem upraveno 1 x.

Pavel 128
Příspěvky: 73
Registrován: 06 led 2014, 14:16

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#2 Příspěvek od Pavel 128 » 07 zář 2015, 09:04

Ještě trochu něco k předloze.

Švýcarský dovozce Toyota Schweiz, nasadil roku 1973 Celicu do třech závodů ETCC, 6hrs Nürburgring, 24hrs SpA a 4hrs Zandvoort. Posádku tvořila švédská dvojice Freddy Kottulinsky a Ove Anderson. Kottulinsky byl sice německý šlechtic, jezdil ale se švédskou licencí. Freddy Kottulinsky, celým jménem Winfried Philippe Adalbert Karl Graf Kottulinsky Freiherr von Kottulin se proslavil především vítězstvím v Rallye Dakar 1980 s VW Iltis (auto vypadalo jak Kübelwagen od wehrmachtu :) ).

Přestože Toyota byla v divizi 2 znevýhodněna obsahem motoru 1600 ccm oproti dvoulitrovým soupeřům, tak dosáhla výrazných úspěchů. Na Nürburgringu dojeli Kottulinsky s Anderssonem 6. absolutně, 2. v divizi a zvítězili ve třídě do 1600, třída se však vyhlašovala jen v rámci závodu, v rámci šampionátu byla klasifikována jen divize. Obrovského úspěchu dosáhla stejná posádka v náročné čtyřiadvacetihodinovce ve SpA, kde dojeli 9. absolutně 1. v divizi i ve třídě do 1600. Ročník 1973 tohoto závodu byl velmi tragický, během jednoho závodu zahynuli tři jezdci, Joisten (BMW), Dubos (Alfa); Larini (Alfa).

Na fotografiích je auto se startovním číslem 61 z Nürburgringu (závod, trénink - nemá všechny nálepky) a s č. 62 ze SpA. Na posledním snímku je start SpA, kde Toyota je v osmé řadě.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#3 Příspěvek od HonzaS » 07 zář 2015, 09:43

Moc pěkný atypický kousek, který rozšíři trochu jednotvárné pole převažujících škodovek. Perfektní dekály i nástřik. Příjemná je i skutečnost, že pravidly předepsaná kola svou velikostí vypadají reálně, třeba právě oproti stotřicítkám. Jestliže do škodovky vnutím obří pravidlová kola, musí se vybrousit podběhy a auto ztrácí modelovost.

Pavel 128
Příspěvky: 73
Registrován: 06 led 2014, 14:16

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#4 Příspěvek od Pavel 128 » 07 zář 2015, 10:27

Ahoj Honzo, díky. Nástřik se povedl, obtisky ale perfektní nejsou, jsou to jen loga stažená z webu, čísla jsou dokonce jen ve wordu. Vítek by mne za ně nepochválil :) , ale dle mého to stačí, Vítek je perfekcionista, což je ovšem samozřejmě dobře, kor když obtisky dělá i pro ostatní.

S těmi koly, to myslím tak zlé není, pro Škodovky a další malá auta jsou povolena kola 23 mm, oproti standardním 24 mm. Pravda je že se Škodovkami někdo jezdí i rychlé CEST a tam by se správně měla používat jen kola 24 mm, u Škodovek se ale asi 23 mm z logiky věci toleruje. Celica má 23 mm, je vypsána mezi auty, která mohou mít tento menší průměr. Úplnou vyjímkou je ještě MINI, které má povoleno 19 mm a asi tam ještě spadá NSU TT a Abarth 1000 TC(R)... ale to nevím jistě.

Vítek

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#5 Příspěvek od Vítek » 07 zář 2015, 11:58

Pavle, v prvé řadě díky za příspěvek. Výborná práce. Dekály jsme si vyjasnili jinde. ;)

Naprosto souhlasím s tím, co napsal Honza.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#6 Příspěvek od HonzaS » 07 zář 2015, 13:52

Je sice hezké, že u škodovek jsou povolena kola 23mm, ale ani ta nejsou modelově odpovídající. Když jsme to kdysi počítali, tak by to mělo být někde mezi 21-22 mm a přesně to jsem viděl i na poslední hodinovce. Je fakt, že ve Znětínku je vše velmi tolerantní (tj. bez přejímky), ale pak je otázka, jestli je to úplně košer pro ty, kdo vycházejí striktně z pravidel. Tam je to díky místním taková střelba, že jedeš pořád na hraně a každé malé zvýhodnění má na výsledek velký vliv.
Jen na okraj - hodně mě překvapila odolnost Frantových laminátů, občas jsme dali za běžných okolností likvidační ránu a přitom až na drobné ztráty zrcátek apod. se vlastně nic nestalo. Prostě něco, co je u hardplastiků nemožné. Ty už jsou v dnešních poměrech skoro vitrínovky :D...

dekon
Příspěvky: 3
Registrován: 30 pro 2013, 09:19

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#7 Příspěvek od dekon » 07 zář 2015, 19:47

omlouvám se za svůj vstup do diskuze,teď už SRC nedělám a je to už hodně dávno co jsem auta stavěl a závodil,naposledy v r.1980 na vojně v Klatovech.
Jinak jsem hodně jezdil na už dávno zaniklé,ale tehdy špičkové dráze v Ostravě Porubě...
k věci,Pavle,to je nádhera,a ten podvozek mi připoměl jak jsme si je kdysi pájeli z nerezových nebo mosazných plechů...
Škoda,že se tady blíž k Ostravě nejezdí něco podobného a vlasně se tu nejezdí vůbec nic...Asi bych moc neváhal postavit si něco pro kategorii ME Cest 1/24.
Takové Camaro,co jelo v Brně 1975,76. Měl jsem ho v r. 76 postavené...a při troše chtění,by asi nebyl problém ho udělat i laminátové...
tak ještě jednou omluva za OT,když tak to Vítek smaže,ale nedalo mi to,při té nádheře...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Vítek

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#8 Příspěvek od Vítek » 07 zář 2015, 20:02

Luďku, díky za postřeh. Určitě ho mazat nebudu, protože právě toto prostě patří k věci.

Pokud vím, tak nějaké Camaro k dispozici je, snad i jako laminátka. Ale já se v těch amerikách neorientuji, takže Ti víc neřeknu. :(
I když jsem dělal polepy na Lelu Lomabardi z Brna. A to auto je tedy solitér. Snad ho někdy uvidím i komplet postavené.

Jinak je Tvůj postřeh o tom, že není kde jezdit správný. Důvodů je spousta, jednoduché řešení žádné. Třeba ve Zlíně leží naštosovaná kompletní dráha a není pro ni místo. I tak se věci mají. :( Ale toto je opravdu už OT. ;)

metras
Příspěvky: 4
Registrován: 08 lis 2014, 17:55

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#9 Příspěvek od metras » 10 zář 2015, 10:38

Tak tohle je krásná užovka.Ke kolům na 130:originální dochovaná mokrá guma na okruhovou 130 má průměr 485 mm-má ji v dílně Radek Pavlíček.Suché gumy-slicky-měly být údajně ještě o kousek menší....Takže jaký průměr kol je vlastně správný ? Faktem je,že pokud do kastle od MAXI-PU chcete dostat kola 23 tak ji musíte dát cca 1,5 mm nad podvozek a stejně jsou výřezy pro zadní kola i nad největší šířkou blatníků.Kasle od FK je malinko upravená-zvýšená.Pokud se tedy chceme bavit o maketovosti průměr 23 je zcela mimo! Zdraví Vás Metrák

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Toyota Celica GT 1600 1973

#10 Příspěvek od HonzaS » 10 zář 2015, 12:51

Vlastně sem debata ohledně velikosti kol moc nepatří (tady jde především o prezentaci krásného Pavlova modelu), nakousnul jsem to okrajově jen v souvislosti se současnými pravidlovými cesťáky, kam Celica patří - dodatečně se omlouvám.

Jinak jsi na to přesně kápnul, Petře. A zároveň je to už fousatý problém z dřevních dob dráhovek, který byl nakonec jedním z důvodů k odchodu od původních pravidel kategorií A (falšované plánky, dopočítávání povolené tolerance atd.). Fakt je prostě ten, že u některých typů aut vždy něco porušíš, ať se snažíš, jak chceš. Kdyby se to pak u přejímky posuzovalo opravdu rigidně, auto vlastně nemůže projít - buď na maketovost nebo na rozměry. Naštěstí makety většinou jezdíme pro zábavu... :lol:

Odpovědět