Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#11 Příspěvek od Petr L » 08 dub 2014, 14:12

Co se týká podkladu, bílá Tamyia a stékající žlutou a oranžovou co nekryje ani po několika vrstvách jsem zažil také, proto používám již dlouho Mr Surfacer Primer a naprostá spokojenost. Pokud je potřeba sjednotit povrch mohl by pomoct i Mr.Base White 1000, ten je na to dělaný, zatím jsem ho ale nezkoušel, Mr Surfacer si vždy poradil :-) Popisovaná varianta několika vrstev podkladu atd se mi zdá mimo kitařinu dost nepraktická, snažíme se přece i o to, aby karoserie byla lehká a pružná.
S používáním laku a přestřiku od Tamiye společně nemám dobré zkušenosti, stalo se mi, že lak, nebo obtisky pod čirým přestřikem povolily. Stejnou zkušenost mi potvrdilo i pár kitařů. Přešel jsem proto na přestřik čirým lakem Motip ale ten mi na některých modelech moc nedrží, takže nově zkouším Acrylic Gloss Varnish Pernament od Vallejo. Zatím se zdá, že je to dobrá volba, dekály ani laky Motip a Tamiya s ním nereagují, povch se krásně rozlije i při tenké vrstvě.

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#12 Příspěvek od Jirka B » 09 dub 2014, 15:53

Ahoj.O barvení se toho již napsalo dost.Ale já bych měl konkrétní dotaz.Chystám se na dvoubarevnou Tatru a uvažuji,zda použít dvě barvy a nebo místo druhé barvy použít obtisk./myslím tím nabarvený obtiskový papír/Vzhledem k malému měřítku mám obavu,že přechod mezi dvěma barvami bude hodně vidět.Proto se ptám.Dá se to nějak rozleštit? Prosím o nějaký stručný popis jak to děláte.Hlavně jak a čím? Díky.Jirka B

Vítek

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#13 Příspěvek od Vítek » 09 dub 2014, 19:09

Je pravda, že jde dosáhnout přijatelné shody mezi barvou tisku na dekálu a barvu na kastli. Nechci zabíhat do podrobností, ale nejschůdnější varianta je namíchat barvu podle tisku. Jinými slovy - loga budou na barevné ploše a podle této plochy si namícháš nebo Ti namíchají barvu.

Opačná cesta je vytvoření vzorkovníku barev, jeho tisk a výběr barvy podle barvy použité na nástřik. Ne podle krytu na spreji, ale podle skutečného nástřiku na odpovídajícím podkladu. A následné použití barvy ze vzorkovníku jako podkladové barvy v tisku. Podle mého názoru jde toto použít jen pokud vše, tedy včetně tisku, realizuješ svépomocí.

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#14 Příspěvek od Petr L » 10 dub 2014, 06:26

Obávám se, že Jirka se ale ptal na to, zda lze druhou barvu karoserie řešit obtiskem a jak se vypořádat s hranou na přechodu a ne jak obejít absenci bílé v dekálu tím, že bude mít na bílém dekálovém papíře tištěnou barvu karoserie.

V zásadě lze použít větší plochu obtisku ale hodně bude záležet na tvaru plochy, síle obtisku, velikosti modelu a v neposlední řadě na zkušenostech. Hrana na přechodu barev bude a rozhodně bych jí nerozlešťoval, to nemůže dopadnout dobře, max. bych volil na přechodu silnější vrstvu přestřiku a v té se pak snažil hranu korigovat, ale stejně to bude pod lakem vidět

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#15 Příspěvek od HonzaS » 10 dub 2014, 08:53

Jestli je to větší plocha, tak je efektivnější a lépe vypadá vždy nástřik druhou barvou. Stačí ho dělat v několika jemnějších vrstvách směrem přes maskovací pásku. Přechod tam samozřejmě bude, ale i ten lze trochu korigovat opatrným přejetím hrany hladítkem. Když budeš stříkat pistolí, tak budou přechody jemnější. S obtiskem si procvičíš jemnou motoriku :D a stejně to bude daleko víc vidět (+ navíc může dojít při lakování k nějakým deformacím nebo pouštění barev).

Se soutiskem barvy na obtisku a spreje je to docela alchymie, navíc s hóóóódně nejistým výsledkem. Před rokem jsme s Vítkem zkoušeli tímto způsobem udělat dekály na formuli Chaparral Indy. Vítek poslal skoro obratem perfektní podklad (a to nebyla žádná sranda, protože dostupná fotodokumentce byla dost zmatečná a navíc kdo se má vyznat v nálepkách nějakých amerických pidisponzorů), pak jsme základní barvu (žlutá) asi měsíc na dálku ladili podle vzorníku RAL. Když jsme byli konečně spokojení, tak jsem udělal opakovaně zkušební tisk na OKI a ... samozřejmě průšvih, nesedělo to (i přes kalibraci). Nakonec jsem si to nechal vytisknout v printservisu (kde mě po půlhodině nastavování jejich tiskárny taky prokleli) a po týdnu jsem se konečně dostal i k jejich aplikaci na model. Mezitím nastříkaná žlutá barva modelu vyzrála a o odstín ztmavla :D , ale mě už to bylo jedno. Po aplikaci dekálů byl výsledek z 30cm slušný, jenže pak přišel finální lak a podkladová žlutá stříkaná barva ztmavla ještě víc, zatímco pokladová žlutá dekálů naopak mírně zesvětlela s nádechem do oranžova. To byl přesně ten okamžik, kdy jsem si řekl, že touto cestou víckrát nikdy.
Když jsem si spočítal náklady, tak mě to vše přišlo na cca 600,- Kč a nějakých 10 hodin času - originální dekály z USA (WD s bílou a stříbrnou) by vyšly včetně poštovného na 12 dolarů.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#16 Příspěvek od MAXI-PU » 10 dub 2014, 10:23

Jirka zrejme robí Tatru v merítku 1:43, čo je dosť maličký model, musel by som karosériu vidieť a čo konkrétne chce dať druhou farbou. Ak je to Jamal - červeno-strieborná, tak v pohode by som to striekol, tam je to pomerne jednoduché.
Striekal som tú Tatru síce v merítku 1:32, pre seba aj pre kolegu, dám tu pár fotiek, možno pomôžu, ak som sa netrafil, tak ich v pohode zmažem:
Model je nastriekaný striebornou farbou a teraz som dal maskovaciu pásku.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) MAXI-PU dne 10 dub 2014, 10:27, celkem upraveno 1 x.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#17 Příspěvek od MAXI-PU » 10 dub 2014, 10:25

Vrchný nástrik červenou a po vyschnutí odstránená maskovacia páska. Potom decály, spätné zrkadielka a nakoniec vrchný lak.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#18 Příspěvek od MAXI-PU » 10 dub 2014, 10:26

A takto je hotový:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Vítek

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#19 Příspěvek od Vítek » 10 dub 2014, 14:26

Řešíme tady situaci, kdy absentují vhodné dekály. Jak napsal přesně Honza, pokud jsou k dispozici a to i za podstatně víc, originální dekály, nemá smysl toto podstupovat.

Pro méně zasvěcené je nutné dodat, že laserový tisk má menší schopnost krytí. Logo na čiré folii na barevném, například červeném, podkladu prostě zmizí. Proto se na v "amatérském" prostředí volí předlohy s bílým základem, kdy je krytí barev na čiré folii - dekálovém papíru - dostatečné. A proto se taky u barevných ( ne bílých) předloh volí tisk na bílý dekálový papír a loga v barevné ploše. A soulad barev nástřiku a tisku.

Jirka staví Tatru a ten model je opravdu malý. Dekály na něj dostane stejně jak MAXI-PU - loga v barevné ploše. A bude tisknout na bílý dekálový papír. A podle mně bude řešit to, aby přechod mezi barvou nástřiku a barvou tisku byl co nejméně rušivý. Něco vyřeší přesným obstřihem, něco právě souladem barev.
Samozřejmě, že jsou předlohy, kdy jde nějaká plocha na modelu řešit jako plocha dekálu. Například střecha může být jedním větším dekálem. To bohužel není případ zmíněné Tatry.

Popisovaným způsobe byly vyrobeny a aplikovány dekály na níže zobrazené Ferrari 250 z Targa Florio. Tisk je na bílou folii do černomodré barvy. Samotný model nastříkaný RAL 5004. Byl nutný pečlivý obstřih nebo oříznutí. Barvy sedly. Na sjednocení zalakováním bych nespoléhal. Spíš se se dá předpokládat opak - rozdíl v barvách lak ještě zdůrazní.
Ferrari250 a.jpg
Ferrari 250 b.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#20 Příspěvek od Jirka B » 10 dub 2014, 19:24

Ahoj.Všem vám moc dík za rady a užitečné informace.Všechny se hodí.Ale původně jsem měl na mysli nástřik Tatry stříbrno-červenou./ jak píše Petr/Nástřik stříbrnou není problém.Pak zamaskování páskou a nástřik červenou / dle postupu MAXI-PU /.A dostávám se k jádru věci.Sundám pásku a mám strach,že přechod mezi barvami bude hodně viditelný.Ne možná mojema očima ,ale až na fotce ,když to nafotím.Zkoušel jsem to právě na mých prvních modelech a bylo to hodně vidět.Je pravdou,že řešit tu červenou barvu na Tatře ne nástřikem,ale pomocí obtiskového papíru/červeného/ by byl asi větší problém.Kapota, střecha a boky by ještě šly.Horší by to bylo se sloupky kabiny.To už by ty moje pařáty asi nezvládli.No ještě uvidím.Co se týká souladu barvy karoserie a dekálů,to teď právě řeším na tahači Man. Již jsem koupil 3 spreje/vždy podle odstínu obtisků/ a když jsem to nastříkal,tak jsem běžel pro další sprej tmavšího odstínu.Není to jednoduché jak napsal Honza a Vítek.Hotová alchymie.Ale nějak na to vyzrajem.To pak sami posoudíte , jak se to povedlo nebo nepovedlo. Ještě jednou díky. Jirka B

Odpovědět