Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

Zpráva
Autor
MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#1 Příspěvek od MAXI-PU » 31 bře 2014, 20:17

A teraz sa budem venovať povrchovej úprave. Karoséria sa musí najprv odmastiť a potom ju prebrúsim jemným brúsnym papierom, znovu umyjem a po vyschnutí na ňu strieknem veľmi jemný film bielej základnej akrylátovej farby – bežne používam farby MOTIP – od základu až po vrchný lak. ( foto č. 10)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#2 Příspěvek od MAXI-PU » 01 dub 2014, 11:23

Na bielej matnej je pekne vidieť všetky drobné chybičky na povrchu – tie vytmelím jemným tmelom – používam veľmi jemný jednozložkový tmel Body. Potom zas všetko prebrúsim veĺmi jemným brúsnym papierom a znovu strieknem bielu základnú ( foto č.11).
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#3 Příspěvek od MAXI-PU » 03 dub 2014, 07:38

Do karosérie som nalepil priečku za pilotom, z tenkého kúska balzy som vyrobil zadnú opierku hlavy a potom som celú karosériu nastriekal striebornou farbou - Motip Škoda akrylátový autolak SD 9102 Strieborná diamantová metalíza.
(foto č.13)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#4 Příspěvek od MAXI-PU » 04 dub 2014, 19:54

Decály z tlačiarne mám doma. Je to perfektná Vítkova práca. Mám 3 druhy – 2 x Martini strieborný a biely podklad z SPA stretnutie historikov a 1 x Joest Porsche-Martini.
Ja použijem Martini - Classic Endurance Racing SPA.
( foto č. 17)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#5 Příspěvek od HonzaS » 08 dub 2014, 09:47

Vrátím se ještě k nástřiku karosérie. Zkoušel jsi někdy na Filer nebo Primer od Motipu aplikovat barvy od Tamiye? S jakým výsledkem?
Jinak dekály jsou již tradičně bezvadná Vítkova práce - zajímalo by mě hlavně, jestli jsou vodové obtisky. V případě, že jsou vodové, jde už tisknout i bílá?

Vítek

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#6 Příspěvek od Vítek » 08 dub 2014, 10:34

Protože se dotaz z části týká i mně, tak odpovím.
Oobtisky jsou tištěné na dekálový papír od Propagteamu a jedná se o vlastní tisk MAXI-PU. Byl jen dodán soubor k tisku.
Na poli tisku bílé barvy žádný posun není. :(

A ad Tamiya a Motip. Můj pohled na věc.
Stále se mi jako ideální jeví dodržování celé řady od jednoho výrobce. Po všech, ať už osobních, nebo zprostředkovaných zkušenostech, bych radu, typu to použij, to bude fungovat, na kombinaci barev, laku, primeru ... od různých výrobců, nedal.
U Motipu je nutné rozlišit různé řady, které se liší jak cenou, tak vlastnostmi. Výborné jsou barvy z řady Motip RAL.Osobní zkušenost. Další Motip už jen z této řady. ;)
A pokud je zájem o maximální autenticitu a kvalitu, pak jsou dnes nejlepší volbou barvy aspol. od Zero Paint. :idea: Zde je ovšem nutné dodržet kompletní řadu - primer, barva, lak. :!:


Sám bych se rád v této souvislosti poučil o lakování modelu. Je nepříjemné pokud po pužití lepíku kus dekálu zmizí a naopak velká vrstva laku - zalitý model -vypadá blbě.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#7 Příspěvek od HonzaS » 08 dub 2014, 12:33

Zatracená bílá - když to umíme, musí to být jen na fólii. Ta je ale zbytečně silná a je pod lakem vidět - málo, ale přece. Začarovaný technologický kruh...

U Motipu mi jde hlavně o to, jestli se jejich filer a primer chová neutrálně k jiné barvě a laku. Jak je vidět, musí si to každý na vlastní kůži otestovat sám - zkušenost je nepřenosná. Průšvih je ten, že v současnosti třeba není už delší dobu k mání bílá základovka ve spreji od Tamky. Když dám šedou pod světlou barvu, tak musím dát zbytečně víc vrstev než na bílý primer. Teď jsem dodělával monopost Ferrari D50 ve žlutém provedení a nestačilo ani 7 vrstev. Nejdřív barva měla problém s kytem a někde nechytala, pak měla tendenci stékat a dělat bubliny (v garáži bylo chladno), nakonec mi barva došla a stejnou žlutou nemají. Motipy vidím v plné sestavě v každém hobbymarketu, tak jsem doufal, že by jím šlo nahradit Tamku (navíc za nesrovnatelnou cenu). Nakonec si vždycky řeknu, že to nemusí být až bůhvíjak dokonalé, protože se to za chvíli stejně omlátí ;) ...

Lakování je samostatná kapitola - zatím jsem u nikoho neviděl lepší finální lak než od Ríši Dvořáka, i když ta vrstva je poměrně dost silná. Ale jak to dělá, to je ve hvězdách. Naposledy měl moc hezký tixotropní lak PetrL, jen cena laku je hodně vysoká.

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#8 Příspěvek od MAXI-PU » 08 dub 2014, 13:12

Decály sú vodou snímateľné a sú dostatočne tenké. Tak ako písal Vítek sú robené na bielu fóliu a okolie jednotlivých decálov sa robí podĺa budúcej farby karosérie. Decál treba čím presnejšie obstrihať a po nalakovaní by nemal byť žiaden problém. Samozrejme že je to niečo úplne íné ako plotrované decály robené sieťotlačou alebo tampónom - no keď si chcete dať urobiť sdieťotlač tak počítajte s minimálnym odberom - keď som dával robiť decály na Škodu 200 RS 1:24, tak bol minimálny odber 100 kusov. Urobia Vám samozrejme aj jeden kus, no zaplatíte tak isto. Pri tomto spôsobe si urobíte decály trebárs aj na jeden model. Treba však počítať s množstvom času stráveným pri počítači. Decály po nakreslení v počítači dávam tlačiť na spomínaný decálový papier v tlačiarni na profesionálnej laserovej tlačiarni - ak sa nemýlim tak u nás používajú tlačiareň s rozlíšením 2400 dpi.
Použitie farby - MOTIP základná - Tamiya vrchná - a MOTIP LAK lesklý - som teraz vyskúšal a nebol s tým žiaden problém. Je samozrejme lepšie požívať základnú bielu nie sivú. Skúšal som to na mojom skúšobnom kopyte ktoré na také účely používam.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) MAXI-PU dne 09 dub 2014, 03:52, celkem upraveno 1 x.

Vítek

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#9 Příspěvek od Vítek » 08 dub 2014, 13:31

Místo primeru od Tamiye jde použít primer od Gunze - Mr.Primer Surfacer. Na kit (hard plast) a pod barvu od Tamiye bez problémů.

Stejný problém s překrytím základní barvy plastu jsem zažil u Porsche 911 GT2 od Tamiye. I po X vrstvách žluté stále místně vylézal černošedý plast a jinde už byl povrch pod barvou zalitý a k nedívání. Zatím jsem to neřešil koupelí v brzdovce pro očištění a další pokus. Následně jsem získal radu od zkušeného kitaře (pozdě, ale přece), kterou jsem zatím nevyzkoušel. Na kastli dát plastic primer od Motipu, pak vrstvu šedého primeru Tamiya a pak dvě vrstvy bílého primeru Tamiya. A teprve potom dávat barvu. Prý jsem podcenil primer.

Ad lak. Jeli vyšší cena vykoupena neoškubanými dekály a kvalitním povrchem, tak nejsem proti. Takže třeba Petr přidá bližší popis.

Nejsem expert chemik, ale řešíme tady jak vyzrát na reakce mezi chemikáliemi - barvami. A tak přidám ještě jednu potenciální komplikaci. Je do nutné vzít v úvahu i barvu na dekálech, kdy některé laky nebo tzv. kouzelné vodičky ji mohou rozmazat. A v zásadě je jedno jestli se jedná o originální dekály z kitů, nebo samostatně dokoupené, případně tištěné laserem na dekálový papír nebo jinou folii.

Ještě bych doplnil poznámku k sítotisku.
Cena se odvíjí jak od počtu kusů, tak od počtu použitých barev - sít. A jistou roli hraje i rozměr. Ne každý sítotiskař se pustí do tisku dekálů a ne každý zvládne požadované detaily. Moje zkušenost je taková, že na stav, kdy se výrobní cena srovná s prodejní (200-250) lze dosáhnout při cca 20 kusech. Znovu podotýkám, že konkrétní kalkulace může být jiná s ohledem na výše zmíněné - zejména počet barev. Což v praxi znamená vklad do výroby bez zisku a s návratností ... Práci na PC v to nepočítaje. Samotná příprava - práce na PC je sice časově náročná, ale pomalu mi přijde jednodušší než dosažení požadované tiskové kvality.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Barvení karosérie - tipy, rady, problémy

#10 Příspěvek od HonzaS » 08 dub 2014, 13:39

Tak to je dobrá zpráva - chystám se teď někdy na Ferrari 333SP a okruhovou 130RS, takže smíšenou variantu Motip x Tamiya hned otestuji.

Ohledně RTR dekálů s tiskem bílou barvou - známý si je (bílá s lokálním přelakováním) také nechal dělat přímo od Propagteamu, minimum bylo 100 ks, cena 75 Kč za kus (A4). Byly to podklady na několik verzí P956 a P962 v 1/32.
Ale jak jsem už psal - v současnosti není problém udělat tisk i bílé po kusech v profesionální kvalitě (při dodání zpracovaného podkladu) za rozumnou cenu, problém je v tom, že se to zatím dá aplikovat jen na fólii a ne na WD papíry.

Odpovědět