Bruska

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Bruska

#1 Příspěvek od Petr L » 01 úno 2014, 22:00

Před rokem jsem se rozhodnul, že si pořídím brusku na pneumatiky. Hledal jsem takovou, která bude jednoduchá na obsluhu a umožní úpravu i u modelů u kterých nejde kola sundat z osy.

Volil jsem mezi Area 3 Truer a Tire Razor. Nakonec jsem si pořídil Tire Razor od Scrjon z USA.
4.jpg
Jedná se o kusovou výrobu a celý Tire Razor je sestavený z dílů z eloxovaného hliníku. Umožňuje nejen broušení kol, ale s držákem nože i úpravy disků.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Vlastní bruska stála 145 USD, adaptér na soustružení 85 USD. Poštovné 25 USD, clo 657 Kč a poplatek poště za uložení zásilky 96 Kč. Nebyla to sice moc levná sranda, ale jsem spokojený :D
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Bruska

#2 Příspěvek od HonzaS » 02 úno 2014, 18:02

No, je to sice docela zajímavá verze a dobrá inspirace pro domácí bastlíře, ale mám tak trochu dojem, že bys to za pár stovek při své šikovnosti dokázal udělat také sám - ta celková cena v RTR provedení je opravdu brutální. Na občasné zabroušení koleček na domáci autodráhu to stačí, ale to by nejspíš stačila i samotná lapovací destička. Na opravdu dobře zabroušený povrch třeba mechů se to už moc nehodí, tam odvede lepší práci ILPE za třetinu ceny nebo třeba Scaleauto či Hudy.
Jinak by mě zajímalo, jestli ten upichovák je opravdu funkční. Tuhost sestavy nemůže být moc velká a při záběru nože do disku se to musí kroutit nebo vyskakovat.
Jak silné trafo to vyžaduje?

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Bruska

#3 Příspěvek od HonzaS » 02 úno 2014, 18:53

Abych jen tak planě neplkal, tak pro alternativní inspiraci domácím kutilům jsem v rychlosti nafotil šikovnou malou brusku, které se vyráběla někdy před 30 lety - výrobce snad JK, cena cca 50 USD. Mimo broušení umožňovala upíchnutí disku i průměru gumy. Jednoduchá konstrukce - vše dural, žádná kuličková ložiska, jen teflonová třecí.

Bruska 1.jpg
Bruska 2.jpg
Bruska 3.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Pavel 128
Příspěvky: 73
Registrován: 06 led 2014, 14:16

Re: Bruska

#4 Příspěvek od Pavel 128 » 02 úno 2014, 19:23

Zajímavá zařízení, chtěl bych se ale zeptat obecněji. Má vůbec to broušení pneu u komerček nějaký zásadní význam? Nikdy jsem pneu nebrousil a jsem s auty viceméně spokojen. Pravda je že se občas k broušeným kolům dostanu od Pavla Svobody nebo Standy Němečka, ale prostě nějaký zásadní rozdíl jsem neodhalil. Možná je to ale jeden z těch detailů posouvajících závodníka z průměru mezi špičku. Jaký je váš názor na broušení pneu u komerček? U velkých aut na mechovkách je to jasné, tam se na brusce kolo vlastně vytváří ale u těch komerček mi to přijde sporné a u směsí F a N broušení pneu často spíš znehodnotí (z doslechu).

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Bruska

#5 Příspěvek od Petr L » 02 úno 2014, 22:35

Myslím, že broušení je důležité, málokdy se podaří vyrobit pneu zcela přesně a i po lepení je třeba pneu srovnat, ale k tomu jsou tady povolanější než já.

Co se týká napájení, tak jsem to nějak moc neřešil, vymontovat motor, abych si přečetl štítek se mi nechtělo a zdroj z PC co mám na napájení okružní modelářské pilky a na zkoušení modelů, brusku v klidu zvládne. S nožem to chce hodně cit a cvik, proto uvažuji o úpravě aby se futra na osu dala zafixovat, pak to bude bez potíží.

Jo určitě by se to dalo postavit i doma, ale narazil jsem na pár dílů, které by se mi doma na koleně asi nepodařilo udělat podle představ a také moje zručnost na soustruhu je zatím pořád hodně malá, ALSR se ukecat nenechal a tak jsem si udělal radost pod stromeček ;)

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Bruska

#6 Příspěvek od HonzaS » 03 úno 2014, 10:01

Broušení pneumatik:
Je to podle mého názoru prakticky stejné jako u klasického SRC - kvalitní výsledek je závislý na výběru správné směsi + lepení + broušení + mazání. Když budeš lepit gumy P, F, N na air disky, tak se aspoň malému zabroušení nevyhneš. Navíc se směsi pořád vyvíjejí, strukturou blíží mechům, takže nejspíš není daleko doba, kdy se přejde na mechy i u plasťáků.
Na druhou stranu - že to jde i bez velké alchymie ukazuje kategorie Daytona ve slot.it. Dostaneš gumy, nasadíš a jedeš. I když tady si pamatuji na první závod, kdy jsme každých pár kol zastavovali a navlékali gumy zpět na disk :D .

Pavel 128
Příspěvky: 73
Registrován: 06 led 2014, 14:16

Re: Bruska

#7 Příspěvek od Pavel 128 » 03 úno 2014, 13:33

No jo, no, já sestavím auta a pokud z nich mám dobrý pocit a nezmění se pravidla, tak už do nich nelezu a jezdím stejné pneu a převod, dokud se to nerozpadne, na Podbabě se z toho občas vyklube dobrý výsledek, jinde je to průměr... takže máte pravdu, ale já tomu zas nechci věnovat tolik času :) .

A místo broušení, dám auto na závod nejdřív Pavlínce, ta pneu krásně zajede konstantní rychlostí a já sním dám pak třeba i bednu, jako s fungl novou Betou teď na Podbabě :D .

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Bruska

#8 Příspěvek od HonzaS » 03 úno 2014, 15:08

Co máme ale dělat my, kteří nemáme k dispozici tak kvalitní předjezdce?
Jinak tak, jak to děláš ty, tak přesně tak to dělá většina z nás - času je málo a v životě je řada věcí důležitější než autodráha ;) .

MAXI-PU
Příspěvky: 395
Registrován: 02 úno 2014, 19:10
Bydliště: Púchov

Re: Bruska

#9 Příspěvek od MAXI-PU » 08 úno 2014, 16:27

Dovolím si predstaviť aj ja moju brusku - je to historický kúsok ktorý by už mal byť v modelárskom múzeu, no je stále plne funkčná. Vyrobil ju asi pred 40 rokmi Laco Koterba z Revúcej a táto brúska pracuje bez problémov dodnes. Aj dnes mu môžem poďakovať za jeho super prácu. Jediné čo som na nej menil je vypínač, guličkové ložiská, ktoré sú osadené na oske a hnacie gumičky na remeničke. Občas som použil aj gumičky na zaváraniny keď som nemal nič iné poruke. Ako zdroj jej stačí vláčikový transformátor FZ1 od Piko, ktorý je rovnako starý ako brúska a v ňom som akurát zrušil tepelnú poistku, ktorá mi ho stále vypínala. Motor Mabuchi je tak isto pôvodný. Asi pred 10 rokmi som si kúpil kópiu brúsky Hudy aby som mal niečo v rezerve ale ešte som ju nepoužil. Na tejto historickej brúske brúsim mechové kolesá pre RC modely v merítku 1:24 ktoré jazdím a je ich do roka dosť, tak isto na nej brúsim silikónové pneumatiky ktoré robím na všetky staré ITES dráhové autíčka a tak isto silikónové pneumatiky pre modelárov maketárov. Stačí iba vymeniť prípravok podľa druhu pneumatík a kolies.Tak isto má na boku stále funkčný upichovák.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Odpovědět