Bruska na kola

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
zdenefek
Příspěvky: 36
Registrován: 24 led 2015, 21:16
Bydliště: Olomouc

Bruska na kola

#1 Příspěvek od zdenefek » 21 úno 2015, 14:34

Zdravím.

Chci se zeptat, jakým způsobem nejlíp obrousit nové pneumatiky na kolech, respektive jestli by šlo místo nákupu brusky na kola za tisíce udělat jednoduchou brusnou pomůcku doma, například z napájecího dílu staré dráhy s uzavřeným okruhem a nalepeným šmirglem na ploše vozovky, případně jaká zrnitost by byla nejlepší a podobně.

Díky za help

Vítek

Re: Bruska na kola

#2 Příspěvek od Vítek » 21 úno 2015, 15:12

Brusný papír na podložce je velmi provizorní řešení a brusku nenahradí. Pokud by tomu tak bylo, brusky by se nevyráběly a neprodávaly.
Brusky umožňují velmi přesné otáčení kola na ose (pro které je základem pečlivé a přesné nalepení pneu na disk), přesný mikroposun a zbroušení pneu na požadovaný průměr. A to je nenahraditelné.
Ale chápu, že bez osobního vyzkoušení a porovnání pneu z brusky a pneu upravené jinak, je toto těžko pochopitelné. ;)

Cena brusky se právě odvíjí od toho přesného zpracování a od použití kvalitních materiálů. K ceně je obvykle nutné připočítat ještě cenu zdroje. Čili nejede přímo na 230V. :idea:

Pro provizorní broušení na podložce apod. není jednoznačná rada na brusný papír. Pneu je více směsí, každá směs vyžaduje něco jiného a některé směsi prakticky brousit nejdou. :!:


Kdo disponuje schopnostmi, vybavením a materiálem, může si "brusku" postavit i sám. Otázkou je sice výsledná cena, ale jak říkají někteří - ten pocit .... :)

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Bruska na kola

#3 Příspěvek od Petr L » 21 úno 2015, 15:24

Pochopitelně, pokud nalepíš na dráhu smirk, tak kola obroušíš, ale nikdy to nebude pořádně udělané, nezajistíš, aby kola nebyla obroušená nakřivo a že bude přítlak na brusnou podložko konstantní. Jak vždy platí, že základem je pořádné nářadí a nástroje, to se nedá obejít a platí to pro všechny lidské činnosti a je jedno, zda jde o hobby, nebo profi

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruska na kola

#4 Příspěvek od RUMOV » 21 úno 2015, 19:24

Já vím že jsem se vetřel do diskuze, jak Tomio do parlamentu, ale nedá mi to... ;)

V případě že chceš kola na profidráhu a ještě nedej bože na dřevo, věr adminům, mají zkušenost a něco na té přesnosti pro profi závody asi bude. To neumím posoudit.
Pokud chceš ale zhoblovat pneu u prcků, lze použít třeba i dremel a hrubost smirku zkoušet.
http://www.philippejmarchand.com/Slots/ ... age71.html
Nebo v případě větších měřítek pro domácí ježdění.
https://www.youtube.com/watch?v=8eVCsZUL6RI
A nebo si jí vyrobit samodomo.
http://slotblog.net/topic/35671-homemade-tire-truer/

Princip je pouze takový, že "něco" točí pneumatikou a "něco" přesně nastavitelné jí brousí.
A zde je každému, kutilský svět otevřen...
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Vítek

Re: Bruska na kola

#5 Příspěvek od Vítek » 21 úno 2015, 20:16

Myslím, že rozdíl mezi nezabroušenými, nekvalitně zabroušenými a kvalitně zabroušenými pneu bude rozpoznatelný i na domácí plastové dráze a při použití magnetů. ;)

Výrobců brusek na pneu je více, ale v ČR jsou reálně dostupné brusky ILPE, Scaleauto a HUDY.Všechny vyžadují externí zdroj.
Myslím, že každá z nich, po určitém cviku, dá dobře upravené pneumatiky. :idea:

Samotné broušení má dva kroky. Kromě broušení obvodu a srovnání, případně úpravy pneu na požadovaný průměr, je to úprava vzniklých hran pneu do rádiusu. :!:

Ano, základní princip je jednoduchý. Ale aplikovat ho a dosáhnout uspokojivého výsledku není dáno každému. A někdo ani nepochopí proč. 8-)


V této souvislosti je nutné upozornit na jeden problém. Pokud jsou zadní disky plastové a naražené na osu (často zakončenou vroubkováním), vede jejich sundavání a nasazování k tomu, že na ose přestanou držet a je nutné je přilepit, Případně dojde k jejich prasknutí. Proto se k pokusům o srovnání pneu používá brusný papír na podložce a kola zústávají na autě. Bohužel zadní osa vykazuje vůli v ložiskách a ložiska v uložení. A brousit nepřilepenou gumu :roll: Takže výsledek je spíš pochybný.
A může nastat situace, kdy už samotný disk háže takovým způsobem, že žádné broušení pneu prakticky nepomůže. :(

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Bruska na kola

#6 Příspěvek od HonzaS » 21 úno 2015, 20:33

No, v podstatě to s bruskou funguje stejně, jako téměř u všeho specializovaného nářadí. A protože jsou získané zkušenosti, jak je vidět, v podstatě nepřenosné, tak většina lidí začíná právě s domácím kutilstvím, aby po několika měsících samostatného vývoje zjistila, že ztráta času, zničený materiál a další náklady spojené s výrobou pár mechanicky nespolehlivých polofunkčních prototypů několikanásobně přesáhly cenu hotové brusky (např. ILPE).
Je-li ale i cesta cíl, pak...vzhůru do boje...

Uživatelský avatar
Petr L
Site Admin
Příspěvky: 792
Registrován: 15 pro 2013, 22:28
Bydliště: Praha

Re: Bruska na kola

#7 Příspěvek od Petr L » 21 úno 2015, 22:42

Vítek píše: Pokud jsou zadní disky plastové a naražené na osu (často zakončenou vroubkováním), vede jejich sundavání a nasazování k tomu, že na ose přestanou držet a je nutné je přilepit, Případně dojde k jejich prasknutí. Proto se k pokusům o srovnání pneu používá brusný papír na podložce a kola zústávají na autě. Bohužel zadní osa vykazuje vůli v ložiskách a ložiska v uložení. A brousit nepřilepenou gumu Takže výsledek je spíš pochybný.
A proto jsou na trhu i brusky, kde se dá brousit celá osa bez nutnosti stahovat disky z osy. :D

Vítek

Re: Bruska na kola

#8 Příspěvek od Vítek » 22 úno 2015, 00:02

Já vím, že toto umí Tvůj Tire Razor. :D
Jenže je potřeba dodat i druhou věc. A to, že pro broušení je nutné vycvaknout osu i s ložisky a převodem z uložení a že se osa stále otáčí v původních ložiskách. A jestli jsem správně pochopil systém, tak si to třeba s SCX a jejich ložisky neporadí.
Samozřejmě to neřeší problém s broušením nepřilepených pneu. ;)
Taky bych měl obavu jestli disk, který je jen naražený, neustřelí při broušení z osy.

Zkušenost i s tím Tire Razorem nemám, ale systém, kde rotují jak kola na ose, tak brousící kotouč, mi přijde lepší. 8-)

Uživatelský avatar
RUMOV
Příspěvky: 338
Registrován: 03 led 2014, 09:32
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruska na kola

#9 Příspěvek od RUMOV » 22 úno 2015, 01:35

A už jsem tu zase.. :?
43, alespoň ty pigmejské, ba ani Artin, SCX či Go, žádnou vyndavací a zastamdací zadní osu nemají, proto jsem odpověď členil na "velké" a "malé".
A než to vše rozebírat, raději na smirku vcelku.
U malých je asi bruska zbytečná, ale když koukám na příspěvky od zdenefek jedná se mu spíše o chlapskou kategorii.
Takže je vlastně zbytečná i moje odpověď.. :evil:
I když teď zrovna jsem dobrousil na svém uni zdroji http://www.autodraha-forum.cz/viewtopic.php?f=47&t=138 zadní nalepené gumy na BMW M1, a jde to. :)
Tak už mizím sorry... ;)
...RUM BENE BIBITUR, HOMINEM TE ESSE, MEMENTO...

Jirka B
Příspěvky: 414
Registrován: 23 pro 2013, 21:37
Bydliště: Brno

Re: Bruska na kola

#10 Příspěvek od Jirka B » 19 bře 2015, 13:04

Ahoj. Chystám se na zhotovení brusky.Něco takového jak je tady: https://www.youtube.com/watch?v=x5WurzKmlTw a nebo poslední obrázek tady. http://www.slotcarillustrated.com/porta ... p?p=692411. je to poměrně jednoduché na výrobu.Jen kladku mi udělá soustružník.

Odpovědět