Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Na začátku byla žádost o návrh podvozku pro tuto nádhernou šestikolku od Scalextricu s použitím klasického motorku.
Dostal jsem k dispozici trochu ojetý a mírně poškozený originální podvozek, dvojici předních kol a novou karoserii, která
se skládá ze dvou částí - přední a k ní motor s křídlem. Co bylo jasné od začátku, že tento motorek se do karoserie nevleze,
ale musí se upravit kokpit pilota a vyříznout spodní deska, ke které je pilot upevněn dvojicí roztavených čepů.
Tuto úpravu karoserie nechám na majiteli.
Takže nastalo měření, počítání a kreslení na papír a potom jsem začal modelovat podvozek v počítači v programu DesignSpark Mechanical.
Problém byl, že originální podvozek měl sníženou střední část a boční pontony byly vyvýšeny. Tisknout něco ve vzduchu jde také, ale
vzniká při tom spousta materiálu a kvalita tisku není dokonalá.
Proto jsem se rozhodl navrhnout desku v rovině a pouze vytažením obvodového lemu ji snížit. Těch pět tisků podvozku svědčí o tom, že
není vše tak jednoduché jak vypadá. Když jsem doladil přední část, začal problém s dílem motoru. Výlisek totiž přidržuje ložiska zadní osy
držácích a přesně doměřit výšky a šířky byla docela fuška.
Nakonec to sedlo na "desetinu" a jsem opravdu spokojen.
Vzhledem k miniaturním rozměrům v přední části jsem si nakreslil a vytiskl vodítko, které přesně zapadne do otvoru a sedí výškově na dráhu Carrera.
Převod který tam tak tak vlezl je od Slot.itu - typ GI 23 BZ průměr 13,5 mm. Ještě se musí trochu zabrousit červík, aby nenarážel do plastového vnitřku motoru.
Magnety jsou dva, přední 20x5x1,5 mm je přidržován pomocnou destičkou, zadní 17x5x1,5 mm bude přilepen lepidlem.
Zadní kola jsou jen provizorní, včetně délky zadní osky, slouží jen pro kompletaci a zajetí podvozku na dráze.
Ty pneumatiky jsem si vytiskl, abych viděl poměr šířky a průměru. Rozměrově jsou stejné, jako F1 od Slot.itu - průměr 20 mm, šířka 12 mm.
Dostal jsem k dispozici trochu ojetý a mírně poškozený originální podvozek, dvojici předních kol a novou karoserii, která
se skládá ze dvou částí - přední a k ní motor s křídlem. Co bylo jasné od začátku, že tento motorek se do karoserie nevleze,
ale musí se upravit kokpit pilota a vyříznout spodní deska, ke které je pilot upevněn dvojicí roztavených čepů.
Tuto úpravu karoserie nechám na majiteli.
Takže nastalo měření, počítání a kreslení na papír a potom jsem začal modelovat podvozek v počítači v programu DesignSpark Mechanical.
Problém byl, že originální podvozek měl sníženou střední část a boční pontony byly vyvýšeny. Tisknout něco ve vzduchu jde také, ale
vzniká při tom spousta materiálu a kvalita tisku není dokonalá.
Proto jsem se rozhodl navrhnout desku v rovině a pouze vytažením obvodového lemu ji snížit. Těch pět tisků podvozku svědčí o tom, že
není vše tak jednoduché jak vypadá. Když jsem doladil přední část, začal problém s dílem motoru. Výlisek totiž přidržuje ložiska zadní osy
držácích a přesně doměřit výšky a šířky byla docela fuška.
Nakonec to sedlo na "desetinu" a jsem opravdu spokojen.
Vzhledem k miniaturním rozměrům v přední části jsem si nakreslil a vytiskl vodítko, které přesně zapadne do otvoru a sedí výškově na dráhu Carrera.
Převod který tam tak tak vlezl je od Slot.itu - typ GI 23 BZ průměr 13,5 mm. Ještě se musí trochu zabrousit červík, aby nenarážel do plastového vnitřku motoru.
Magnety jsou dva, přední 20x5x1,5 mm je přidržován pomocnou destičkou, zadní 17x5x1,5 mm bude přilepen lepidlem.
Zadní kola jsou jen provizorní, včetně délky zadní osky, slouží jen pro kompletaci a zajetí podvozku na dráze.
Ty pneumatiky jsem si vytiskl, abych viděl poměr šířky a průměru. Rozměrově jsou stejné, jako F1 od Slot.itu - průměr 20 mm, šířka 12 mm.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
No a toto je výsledek, zatím bez kabelů a stínění.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
A toto je fotografie s kabeláží, podvozek připraven k projetí a testům.
Na přední osy jsem si vytiskl pomocné distanční kroužky, aby nápravy moc nelétaly do boku
a ještě jednu vychytávku jsem si vytiskl - vložku, kterou zatlačím do drážky a ta mi drží zadní magnet
za motorkem, takže konečně žádné lepení.
S magnety budu asi laborovat, protože když položím podvozek na dráhu a tu otočím, drží a nespadne.
Asi zkusím jen jeden magnet, jsou to neodymy a jsou fakt hodně silné.
Na přední osy jsem si vytiskl pomocné distanční kroužky, aby nápravy moc nelétaly do boku
a ještě jednu vychytávku jsem si vytiskl - vložku, kterou zatlačím do drážky a ta mi drží zadní magnet
za motorkem, takže konečně žádné lepení.
S magnety budu asi laborovat, protože když položím podvozek na dráhu a tu otočím, drží a nespadne.
Asi zkusím jen jeden magnet, jsou to neodymy a jsou fakt hodně silné.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Pěkná práce, gratuluji.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Děkuji za pochvalu, dnes jsem byl na dráze zkoušet podvozek a byla to opravdu bomba.
Výhodou tohoto řešení je, že jsou magnety upevněny pomoci držáků a dají se jednoduše vyjmout, tak jsem zkoušel první oba dva. Podvozek lítal jako na kolejích,
to se mi moc nelíbí, tak jsem jel se zadním magnetem, opět výrazný přítlak, potom jsem osadil přední magnet, podvozek opět hezky držel, ale už se dalo v zatáčce utrhnout a driftovat.
Až bude i karoserie, tak to bude okrasa každého závodu.
Výhodou tohoto řešení je, že jsou magnety upevněny pomoci držáků a dají se jednoduše vyjmout, tak jsem zkoušel první oba dva. Podvozek lítal jako na kolejích,
to se mi moc nelíbí, tak jsem jel se zadním magnetem, opět výrazný přítlak, potom jsem osadil přední magnet, podvozek opět hezky držel, ale už se dalo v zatáčce utrhnout a driftovat.
Až bude i karoserie, tak to bude okrasa každého závodu.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Škoda, že se fotky nedají zvětšit. Mám dojem, že jsi boční chladiče na vnějšku vytvaroval už při tisku s náznakem rýhování krytu chladiče? To mi přijde už jako vyšší dívčí... Když si vzpomenu, jak jsme kdysi do dallary od scalextricu pracně vnucovali držáky motoru, tak tohle je paráda.
Jinak zadní kola by měla mít podle reálu výrazně větší šířku a výšku, ale to se s se slot.it díly moc řešit nedá - blížila by se tomu spíš formulová kola od Scalextric nebo Fly.
Jinak zadní kola by měla mít podle reálu výrazně větší šířku a výšku, ale to se s se slot.it díly moc řešit nedá - blížila by se tomu spíš formulová kola od Scalextric nebo Fly.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Chladič má v originálu výrazně jemnější rýhování, to bude možná další krok k úpravě.
Já to spíše stylizoval pouze v drážkách 0,3 x 0,3 mm. Až se podvozek stříkne černým lakem,
bude vše zase vypadat jinak.
K zadním kolům - máš pravdu, dá se to zhruba naladit od Slot.itu, ale jsou modelovější kola od jiných výrobců.
To už nechám na majiteli.
Já to spíše stylizoval pouze v drážkách 0,3 x 0,3 mm. Až se podvozek stříkne černým lakem,
bude vše zase vypadat jinak.
K zadním kolům - máš pravdu, dá se to zhruba naladit od Slot.itu, ale jsou modelovější kola od jiných výrobců.
To už nechám na majiteli.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Takto vypadá nová verze chladiče.
Bude ze dvou dílů, základní deska je na podvozku a tento díl bude přilepen.
Bude ze dvou dílů, základní deska je na podvozku a tento díl bude přilepen.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Tak jsem to vytiskl, ale 0,3 mm výška lamel je pro moji tiskárnu hodně velký problém, takže výsledkem je jen první vrstva,
kterou tvoří jemný rastr, takže to vypadá skoro jako originál.
Někdy je velká snaha zbytečná...
kterou tvoří jemný rastr, takže to vypadá skoro jako originál.
Někdy je velká snaha zbytečná...
Re: Jak se staví podvozek pro Tyrrella P 34 s 3D tiskárnou
Mně to přišlo naprosto v pořádku už na prvním tisku, navíc se vzor po nastříknutí černou výrazově potlačí. Hezká práce.