Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

Stavby, přestavby a úpravy aby to dobře vypadalo i jelo v 1:32
Odpovědět
Zpráva
Autor
Vojta333
Příspěvky: 5
Registrován: 17 úno 2019, 21:15

Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#1 Příspěvek od Vojta333 » 28 dub 2019, 11:51

Hned na úvod bych rád řekl že jsem amatér který se do stavby autíčka pustil jelikož jsem nenašel na internetu vhodnout alternativu a utrácet tisíce za dvojici autíček se mi nechtělo.

Jako vzor jsem měl Ites autíčko, to už má motor a převod ve špatném stavu, tak jsem se ho rozhodl v co největší míře napodobyt, celou stavbu jsem chtěl pojat "co nejlevněji".

Motorek jsem hledal na eBay až jsem nakonec našel FC-280SC-20130 (12 000 ot/min, 12V) s již nalisovaným mosazným pastorkem (11 zubl, 0,5 modul), cena i s poštovným 60 Kč

Jelikož jsem nevěděl jakou bude mít motorek sílu a jaké korunové kolo koupit, objednal jsem opět z eBay celou sadu (cca 30 ks) různých ozubených kol, nakonec jsem použil kolo s 32 zubama (vnější průměr 17, průměr díry 1,95), celá sada cca 30 kč, potém jsem našel přímo tyto korunová kola kde sada 10 kusů stála 60 kč

Pneumatiky jsem koupil na Bazoši od člověka který je tam přeprodává, vzal jsem ty nejširší "formulové" (zadní větší než přední) za cenu 60 kč za 4 gumy

Nevěděl jsem jak se bude chovat hřídelka ve vytisknutém plastu, proto jsem objednal i miniaturní kuličková ložiska 693ZZ (3x8 - 4 mm), 10 kusů stálo cca 20 kč

Z eBay jsem rovnou objednal i hřídelky 3x100 mm, 5 kusů cca 25 kč

Poslední díl byl měděná tkanička která se používá pro odsávání cínů z tištěných spojů, je dost slabá ale když se dá ve dvou vrstvách tak zatím funguje, ale do budoucna by bylo asi lepší najít tlustší, 1,5 metru stálo cca 25 kč

Ještě jsem si přikoupil čínskou napodobeninu pomaluschnoucího vteřinového lepidla 401, 20 gramů stálo cca 35 Kč, za tu cenu lepí dostatečně, ikdyž korunové kolo se mi již párkrát z hřídele uvolnilo, ale to bude spíš tím že hřídel je moc hladká, chtělo by to na ní udělat malé zářezy.





Všechno jsem modeloval v programu Solidworks 2018, kdyby měl někdo zájem mohu mu dát "zdrojová data", pro ostatní nahraju stl nebo step formát až bude autíčko trochu odladěné.
První jsem vymodeloval podvozek, jelikož v domě modelace jsem neměl přístup na fórum (čekal jsem půk roku na přijetí) tak jsem všechno dělal podle vlastní představivosti, nevím jestli je to to nejlepší řešení, takže kdyby měl někdo připomínky rád je příjmu.
render_sestava_3.PNG
Motor je tedy vlepen do podvozku, spodek podvozku má pod motorem 0,2 mm (jen aby se dovnitř neprášilo), zbylé stěny jsou zhruba 0,8 mm tlusté, podvozek se nijak výrazně nekroutí (nevím jestli je to dobře ?).
Ložiska mají trochu menší díru než je průměr hřídelek, musel jsem je proto v soustruhu trochu smirkem obrousit (0,2 mm na průměru), ložiska jsem chtěl do podvozku "nacvaknout" ale s přesností tisku nebylo jednoduché navrhnout správně přesah a tak jsem je tam nakonec stejnak vlepil.
Náboje kol jsem napoprvé vyráběl na soustruhu jakýmsi trapézovým nožem, ale měl jsem problém vyvrtat díru s přesnou hloubkou, po prvním prototypu jsem je tedy zkoušel tisknout s menší dírou a následně je naklepat na hřídelku, ačkoliv se to podařilo tak náboj dost hází (při testech to vypadá že to moc nevadí), ale při stavbě dalšího kusu se vrátím k soustružení s tím rozdílem že díru provrtám skrz a bude pro mě pak lehčí určit délku hřídelky (jen bude na pohled vidět a nebude schovaná) .

S vodítkem jsem měl možná největší problémy, aby bylo ve správné výšce a mělo dobrou vůli pro naklápění, momentálně je ta vůle až moc velká tak jí zkusím ještě vyladit. Vodítko mam navrhnuté tak že v čepu má díru pro šroubek který s podložkou vodítko drží. Kartáče mám přišroubované přímo šroubky k vodítku a vodítka napájené na kabílky, až mi příjdou objednané šrouby tak bych to rád předělal na přítlačné plíšky jako má můj vzor od Itesu.



Vrchní "kapotu" jsem modeloval také v Solidworksu, což mi ty plochy daly po dlouhé době docela zabrat :) Ale ve výsledku to myslím vypadá dostatečně "podobně" jako předloha. Jediný rozdíl je že to není jen tenká "skořápka" ale "plné" těleso (vyplněné podpůrnou strukturou), jelikož pro tisk je tato struktura stejnak potřeba, takže takhle jí tam jen nechám a karoserie je tak několikanásobně tužší za cenu přidání několika desítek gramů. Když jsme u té váhy tak včetně podpor které po tisku odstraňuji tak karoserie vážila 53 g, to při ceně 400 kč/kg dělá zhruba 20 Kč za karoserii, tisk vodítka a podvozku ten byl za max 10 kč
render_sestava_2.PNG
render_sestava.png
Když tedy sesumíruju cenu za autíčko tak je to:

Motor ... 60 Kč
Gumy ... 60 Kč
Hřídelky... 5 kč
Ozubené kolo ... 6 Kč
Ložiska ... 10 kč
Kartáče ... 2 kč
3D tisk na vlastní tiskárně ... 30 Kč

Celkem: 173 Kč v materiálu
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Vojta333
Příspěvky: 5
Registrován: 17 úno 2019, 21:15

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#2 Příspěvek od Vojta333 » 28 dub 2019, 12:00

Přidám sem ještě pár fotek postaveného autíčka
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Vojta333
Příspěvky: 5
Registrován: 17 úno 2019, 21:15

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#3 Příspěvek od Vojta333 » 28 dub 2019, 12:02

Ještě pár fotek karoserie, včetně tisknutí nové, užší. Je možné vidět vnitřní podpůrnou strukturu (doba tisku asi 4 hodiny, podvozek necelou hodinu)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Vojta333
Příspěvky: 5
Registrován: 17 úno 2019, 21:15

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#4 Příspěvek od Vojta333 » 28 dub 2019, 12:16

Tady je ještě kraťounká ukázka jízdy autíčka (podvozku)

Autíčko je hlučné ale :
1) dráha po který jezdí je ve špatném stavu
2) použil jsem korunové kolo do kterého jsem omylem říznul pilkou a 2 zuby mu chybí

https://www.youtube.com/watch?v=l3fLXNj ... e=youtu.be

Vojta333
Příspěvky: 5
Registrován: 17 úno 2019, 21:15

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#5 Příspěvek od Vojta333 » 28 dub 2019, 12:20

Ještě doplním že korunová kola na eBay lze najít pod označením C322A, mají tedy díru 2mm a je potřeba ji převrtat na 3mm.

Teď čekám až mi příjdou další motorky abych mohl postavit 2 totižná autíčka na moji dráhu kde mi funkční autíčka chybí. Rád bych zkusil karoserii obrousit a nabarvit, z výsledkama se určitě podělím

model
Příspěvky: 1289
Registrován: 27 úno 2015, 19:58

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#6 Příspěvek od model » 28 dub 2019, 21:07

Jistě chválihodný počin, ale je to jen podobný styl jako původní plechové podvozky ITES.
Nic proti tomu, ale když jsem dostal 3D tiskárnu, prokousal se kreslícím programem Design Spark Mechanical,
připravil jsem s pomocí kamarádů modelářů z Púchova a Zubří několik variant podvozků. Řešili jsme uchycení motorku
a ložisek zadní nápravy pomocí zámku, který se dá odšroubovat a může se jednoduše vyměnit motorek a zadní oska s ložisky.
Pro auta ITES jsem vymyslel univerzální podvozek pro krytá auta i formule, který si modeláři tisknou a mají s ním výborné zkušenosti.
V každém případě bych ale přešel na průměr zadní osky 2,38 mm, protože se dají koupit jistě trochu dráž, ale perfektní díly -
převody, pastorky, osky a ložiska. A to je alfa a omega úspěchu - perfektně sedí a jezdí tiše. Pokud se jedná o kola, dají se sehnat silikonové pneumatiky, třeba od Slot.itu a vytisknout si
disky. Je to takový kompromis, ale po mých zkušenostech s tiskem disků, musím konstatovat, že po technické stránce
jsou skoro dokonalá. A dá se vymodelovat disk přímo s insertem, také to jsem zkoušel a vypadají velmi modelově.
Také jsem si nakreslil vodítko, které se dá použít i na FARO dráhu, protože má šachty pro stěrače mírně do V.
Není problém si ho objednat u Milana.
Ložiska jsou nejlepší mosazná s oboustranným osazením, které se nasunou do šachet bočnic a upevní zámkem.
S tiskem karoserií nemám zkušenosti, mám nakreslenu jednu a to Chevron B, ale zatím jsem ji netiskl, protože se musí nastavit
v tiskovém programu podpůrné konstrukce a mám trochu strach, že z té spousty materiálu co použiji to nemusí dopadnout dobře.
V každém případě přeji hezké chvíle při ježdění.
Na posledním obrázku je podvozek pro karoserii od Slot.it Mc Laren F1.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Jovellin
Příspěvky: 8
Registrován: 16 říj 2014, 20:18

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#7 Příspěvek od Jovellin » 28 dub 2019, 21:47

Jako model na zaformování, špička, skoro dokonalé, ale ta váha. Ten motorek i řidič dostanou do těla. 😁 Jinan šikula. Já se učil dělat podvozky z plechu a karoserie z papíru natřeného polistirénem rozpuštěným v ředidle.

IvanP
Příspěvky: 85
Registrován: 28 úno 2014, 15:01

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#8 Příspěvek od IvanP » 01 kvě 2019, 17:31

Nevěřím, že na takovou dráhu, jakou prezentujete na videu, by jste nesehnal autíčka levněji než vám vyšla uvedená kalkulace. Sám jsem nedávno prodával ITES auta po dvou stovkách. Do svojich nákladů jste zapoměl započítat provoz tiskárny a svoji vlastní práci na návrhu. Vámi prezentovaný kreslící progam neznám a neovládám, ale z vlastní praxe v AutoCADU Mechanical, Sketchapu a TurboCADu si troufám tvrdit, že za hoďku to nenakreslíte. A hodinu mé práce firma hodnotila na 500 Kč. To, že je model hlučný je způsobeno, jak říkají experti, uzavřenou krabičkou "na mýdlo". Tak totiž rezonuje vaše karosérie. Uříznuté zuby na to mají menší vliv.

HonzaS
Příspěvky: 551
Registrován: 22 pro 2013, 19:10

Re: Kompletní stavba s pomocí 3D tisku (1:32)

#9 Příspěvek od HonzaS » 06 kvě 2019, 12:39

Ivane, Vojta tam přece píše, že se jedná jen o náklady na materiál. Navíc dobu strávenou nad koníčkem chlapi nepočítají, to snad evidují jen manželky :D ...
A koupit si hotové auto je nuda - při bastlení se nejen zabavíš, ale současně efektivně relaxuješ.

Jinak je vidět, že se tiskárny stávají běžnou a přístupnou záležitostí. Jen je škoda nevyužít moderní techniku v souladu s posledními trendy, ale předpokládám, že to byl zatím jen první nástřel k ověření budoucích možností. Šasi od Itesu bylo zastaralé už před 40 lety, tak proč ho křísit. Dtto platí pro karosérii - buď odfrézovat tu obrovskou masu (současné laminátové karosérie 1/24 váží cca 20g) nebo základ použít jako kopyto pro laminát nebo lexan. Také jsem viděl tisknout podpůrné prvky tak, že se po dokončení daly lehce vyškrábnout a zůstala jen finální 2mm povrchová vrstva.

Odpovědět